کد خبر: ۲۱۲۸۹
زمان انتشار: ۱۸:۱۲     ۰۴ مهر ۱۳۹۰
مركز گسترش سینمای مستند و تجربی به بیانیه خانه سینما درباره بازداشت تعدادی از مستندسازان پاسخ داد و تاكید كرد كه این بیانیه با قضاوتی عجولانه به رشته تحریر درآمده است.

به گزارش 598 به نقل از ایرنا، روز دوشنبه مركز گسترش سینمای مستند و تجربی، این مركز در جوابیه خود، نشست مطبوعاتی اخیر خانه سینما را نیز اقدامی در جهت توجیه عملكرد این نهاد صنفی دانست و ابراز امیدواری كرد كه خانه سینما به جای توجیه عملكرد خود، به تغییر در رفتارها و سیاست‌های خود روی آورد.
در این جوابیه آمده است: پیش كشیدن این بحث از سوی خانه سینما كه ' بازداشت تنی چند از مستندسازان، ناشی از سوءتفاهم بزرگی است كه بر سر فروش و پخش فیلم‌های مستند از شبكه بی‌بی‌سی پیش آمده'، خود نمایانگر قضاوتی عجولانه توسط خانه سینما است.
مركز گسترش سینمای مستند و تجربی در پاسخ به این سوال خانه سینما كه ' آیا قانونی مبنی بر ممنوعیت فروش آثار سینمایی به شبكه‌های تلویزیونی خارجی وجود دارد یا خیر' آورده است: هیچكس مبادلات خرید و فروش فیلم را به زیر سوال نبرده است. اگرچه همین اقدام هم باید با مجوز قانونی باشد و اساسا هیچ فیلمی بدون مجوز نمی‌تواند در خارج از كشور عرضه شود؛ اما در این مورد خاص، فیلم ها از شبكه‌ای معاند كه براندازی نظام یكی از دستورهای كارش می‌باشد، پخش شده است كه بار مجرمانه را از یك رفتار غیرقانونی صِرف فراتر می‌برد و بار امنیتی نیز پیدا می كند.
مسوولان این مركز تاكید كردند: بر خلاف ادعای مطرح شده در بیانیه خانه سینما، مستندسازان ایرانی طی سال‌های اخیر، با پشتیبانی كامل نهادهای دولتی همراه بودند كه حجم بالای تولیدات مستند، ظهور طیف گسترده مستندسازان جوان، برپایی جشنواره مستقل مستند، راه‌اندازی شبكه تخصصی مستند، اكران دایمی فیلم‌های مستند، ورود فیلم‌های مستند به شبكه نمایش خانگی و ... سندی بر این مدعا است.
مركز گسترش سینمای مستند و تجربی در ادامه یادآور شد: جمع زیادی از مستند سازان مغایر با آنچه كه در بیانیه خانه سینما آمده، با دریافت كمك‌های دولتی، هزینه تولید و ساخت فیلم‌های خود را تأمین كرده‌اند كه عرضــه و فــروش ایــن فیلم‌ها (در خارج از كشور) كه با سرمایه دولت تهیه شده‌اند، بدون كسب مجوز از تهیه‌كننده آن كه طرف اصلی قرارداد تولید است، كاری غیراخلاقی و غیرقانونی است.
در این بیانیه آمده است: بر اساس شواهد و قرائن موجود، اتهام این چند مستندساز بازداشت شده، ورای نمایش فیلم آن‌ها از شبكه بی‌بی‌سی و در ارتباط با مسایل امنیتی عنوان شده كه طبعاً بیانیه خانه سینما و قضاوت عجولانه آنها درخصوص این موضوع را غیر منطقی و كم‌اثر نمایان می‌سازد.
مركز گسترش سینمای مستند و تجربی معاونت امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز امیدواری كرد كه با سعه‌صدر و هوشیاری جامعه مستندسازان سینمای ایران و ادامه روند تحقیق و بررسی پیرامون اتهامات برخی از مستندسازان دستگیر شده توسط مراجع ذی صلاح قضایی و امنیتی، در كوتاه مدت شاهد صدور احكام قانونی و عادلانه‌ای باشیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها