کد خبر: ۲۰۹۰۱۱
زمان انتشار: ۰۸:۴۴     ۱۳ اسفند ۱۳۹۲
رئیس مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اتحاد دو کشور ایران، عراق و اتصال آن به سوریه و لبنان و تکمیل خط ایران تا مدیترانه می‌تواند در منطقه برای ایران و متحدینش تعیین‌کننده بسیاری از مسائل منطقه‌ای و جهانی باشد.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه روابط با همسایگان در اولویت نخست‌ جمهوری اسلامی ایران است، گفت: با توجه به اینکه ایران با 15 کشور همسایگی دارد از این امر می‌توان به عنوان فرصت استثنایی استفاده نمود. زیرا داشتن این تعداد همسایه در دنیا یک مزیت محسوب می‌شود ولی اگر هوشمند نباشیم این امر می‌تواند خطرناک باشد.
ولایتی افزود: ترانزیت برای ایران مهم است زیرا از اقیانوس هند تا آسیای مرکزی و روسیه و بالتیک را می‌تواند در برگیرد و برای شبه قاره هند و آسیای جنوب شرقی نیز مورد استفاده قرار گیرد.
به گزارش فارس رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع، تشخیص مصلحت نظام گفت: امروزه عراق به زنجیره مقاومت پیوسته است و ایران و عراق و سوریه و لبنان یک زنجیره مقاوم در منطقه و دنیا محسوب می‌شود. هرچند که بنای صهیونیسم این است که این زنجیره را از بین ببرد و اتفاقات سوریه و انفجارهای عراق هم به همین دلیل بود.
وی گفت: جمهوری اسلامی ایران حاضر است ترانزیت بین چابهار تا سن‌پترزبورگ را توسعه دهد و هزینه‌های حمل‌ونقل کشورها را کاهش دهد زیرا هزینه‌های حمل و نقل دریایی و زمینی برای کشورهای این منطقه بسیار گران است و برای همین امر جمهوری اسلامی ایران با هندی‌ها و روس‌ها برای توسعه ترانزیت گفت‌وگو کرده است.
وی افزود: منافع و امتیازی که از راه ترانزیت گاز و برق و سوآپ نصیب ایران خواهد شد با هیچ چیزی قابل مقایسه نیست.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها