کد خبر: ۲۰۷۰۳
زمان انتشار: ۱۰:۴۳     ۲۹ شهريور ۱۳۹۰
ایران در تولیدات فناوری نانو در رده چهاردهم جهان قرار دارد .

به گزارش 598 به نقل از واحد مرکزی خبر ، محققان عرصه فناوری نانو این دانش را نه یک رشته جدید علمی بلکه رویکردی جدید در دانش و فناوری می دانند که ایرانیان نیز از حدود 15 سال پیش به آن دست یافته اند .

رویکرد روز افزون محققان و دست اندرکاران عرصه های مختلف علمی ، اقتصادی و تجاری موجب شده است در حدود نیم قرن گذشته دانش بشری توجه خاصی به دنیای نانو داشته باشد .

کاربرد فناوری نانو در بخش های مختلف مانند کشاورزی و صنایع غذایی ، نفت و نساجی در سالهای اخیر در کشور محقق و دراین میان مازندران به یکی از قطب های این عرصه در کشور مبدل شده است .

راه اندازی پژوهشکده فناوری نانو ، جذب دانشجویان در این بخش ، همکاری با مراکز علمی و دانشگاهی داخلی و خارجی و ارائه دستاوردهای گوناگون بخشی از این فعالیت ها در مازندران است .

در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران موفق شده است توانمندی های خوبی از خود نشان دهد .

خانم زهیر از دانشجویان این دانشگاه موفق شد از پایان نامه کارشناسی ارشد خود طرحی پژوهشی تعریف کند .

بر اساس این طرح نوعی نانوژلاتین تولید شد که ضمن قابلیت ضد عفونی کنندگی و ضد باکتریایی کاربردهایی در صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی دارد .

باتوجه به تبدیل 25 درصد مرکبات تولیدی مازندران به ضایعات به علت نبود صنایع تبدیلی و بسته بندی ، این دستاورد می تواند نقشی تعیین کننده در افزایش بهره وری این بخش داشته باشد .

نانو پارتیکل نقره دیگر محصول پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی مازندران است که ضمن ویژگی آنتی باکتریال بودن در تسریع ترمیم زخم ها و نیز درمان حساسیت های پوستی بسیار موثر است ؛ این محصول را محمدرضا فرهادی در تحقیقات خود تولید کرده است .

نانوکاتالیست ها و نانو پلیمرها هم که کاربرد فراوانی در صنایع پتروشیمی ، سنتزهای شیمیایی و عایق های صوتی ، حرارتی ، صنایع ساختمانی و هوافضا دارند ، دیگر محصولاتی هستند که سید احمد یوسفی ، واله عرب زاده و حجت امیرتوبی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد جویبار روی آن کار کردند .

دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل هم به عنوان تنها دانشگاه صنعتی شمال کشور نخستین مرکزی است که به صورت تخصصی فعالیت در عرصه نانو را آغاز کرده است .

تدوین نخستین سند استانی توسعه فناوری نانو کشور در مازندران ، رتبه نخست جشنواره سراسری توانمندی های فناوری نانو ایران در چهار سال متوالی ، تربیت دهها دانشجوی کارشناسی ارشد و دکترای نانو ، همکاری های بین المللی با دانشگاههایی از هلند ، آلمان ، سوئد و انگلستان و تولید حدود 60 محصول فناوری نانو تنها گوشه ای از دستاوردهای این دانشگاه است .

آقای جهانشاهی مدیر پژوهشکده نانو بیوتکنولوژی این دانشگاه می گوید : نخستین بار در کشور با توافق وزارت صنعت ، معدن و تجارت و وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری طرح صنعتی کردن نانو فیلترها به این دانشگاه واگذار شد .

نانوفیلتر تولیدی این دانشگاه با قابلیت فعالیت با فشار اسمزی ( تبادل مواد بین داخل و بیرون سلولها ) در تصفیه پسابهای صنعتی ، شیرین کردن آب دریا ، تولید پروتئین از آب پنیر و صنایع غذایی و دارویی کاربرد دارد .

نانو بیوچیپ تولیدی محققان این دانشگاه ضمن کاربرد در صنایع دارویی و درمانی می تواند در صنایع هوایی و هواشناسی ، صنایع دفاعی و الکترونیکی استفاده شود . این طرح را توسط سلماز حاجی زاده با همکاری دانشگاهی از هلند اجرا کرد .

سونیا صابری هم دیگر محققی است که از دوره دانش آموزی و با تشویق پدر وارد عرصه نانو شد ؛ این بانوی پژوهشگر با توجه به آثار مخرب اشعه تلفن همراه موفق شد ماده ای برای اشعه گیری تولید کند .

در این طرح از ذرات نانویی پنج ضلعی استفاده شده است که می تواند اشعه های گوشی تلفن همراه را در خود حبس کند .

خانم صابری با این اختراع ، عنوان رتبه برتر نمایشگاه بین المللی اختراعات و ابتکارات کشور انگلستان را کسب کرد .

سینا صابری برادر این مخترع نیز با دقت در عوامل تخریب روکش ها و رنگ دیوارها و بروز بیماریهای ناشی از آلودگی دیوارهای مراکز درمانی و بیمارستانی ،نوعی رنگ تولیدی کرد که ضد عفونی کننده ، خود تمیز شونده و با قابلیت رنگ آمیزی در همه سطوح در و دیوار است .

در بخش کشاورزی ، صنایع تولید لبنیات کاله با استفاده از فناوری نانو توانسته است برخی محصولات خود را وارد بازارهای بین المللی کند ؛ به عنوان مثال ماست تولید این کارخانه در خارج از یخچال تا حدود 2 ماه قابلیت نگهداری دارد .

با نگاهی به این دستاورد ها و توانمندیها به آسانی می توان دریافت در صورت توجه کافی به این عرصه استفاده مناسب از این ظرفیتها ، شاهد رشد وتوسعه علمی و اقتصادی و نیز خودکفایی در بسیاری از زمینه های اقتصادی و کالاهای مورد نیاز کشور و استان باشیم .
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها