کد خبر: ۲۰۶۱۶
زمان انتشار: ۱۰:۱۵     ۲۸ شهريور ۱۳۹۰
 وزیر امور خارجه سابق طالبان، آمریکا را مجبور به مصالحه دانست و برای مصالحه نقطه اتصالی را ضروری دانست که این نقطه اتصال، دفتر سیاسی طالبان است.

به گزارش 598 "وکیل احمد متوکل" در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: تاکنون هیچ چیز نهایی نشده و آمریکایی‌ها فقط با افتتاح دفتر سیاسی در "دوحه" موافقت کرده‌اند.
به گفته وزیر امور خارجه سابق طالبان، مقدمات این کار فراهم شده اما مسئولیت‌ها و وظایف این دفتر تاکنون بطور مشروح در دسترس همگان قرار نگرفته اما ممکن است که با گذشت زمان این اتفاق عملی شود و دفتر راه اندازی شود.
 
آمریکا مجبور است مکانی برای تماس با طالبان ایجاد کند
 
متوکل در خصوص چرایی راه اندازی این دفتر اظهار داشت: به هر حال آمریکایی‌ها مجبور هستند مصالحه کنند و برای مصالحه یک عامل مهم، نقطه اتصال بین آنها و گروه معارض است، به همین دلیل مجبور هستند مکانی را برای تماس با طالبان در نظر بگیرند.
 
آمریکا، طالبان و دولت افغانستان 3 ابعاد مسئله افغانستان هستند
 
این مقام سابق دولت طالبان افزود: مسئله افغانستان یک مسئله 3 بعدی شامل دولت افغانستان، گروه طالبان و آمریکا است.
وی ادامه داد: این طبیعی است که برای حل مشکل افغانستان این 3 با هم در تماس باشند.
متوکل در خصوص خبر خروج دیپلمات‌های سعودی از کابل گفت: من این خبر را نشنیده ام اما چون حمله دهشتناکی از سوی طالبان صورت گرفت، شاید ترس و وحشت آن موجب شده تا عربستان که سفارتش در همان نقطه قرار دارد، دست به چنین اقدامی زده باشد.
وزیر خارجه سابق طالبان در رابطه با شورای عالی صلح گفت: یک عنصر و یا عامل به تنهایی کاری را از پیش نمی برد، تمام مسائل افغانستان به هم پیوند دارند و در سطح بالاتر 3 رکن اصلی وجود دارد که مسائل افغانستان را مورد بررسی قرار می دهند.
به نظر وی، شورای عالی صلح بدون رایزنی با آن 2 بعد دیگر نمی‌تواند کاری از پیش ببرد و برای همین کارش به این حالت رسیده است.
 
مشارکت حکومت گونه آمریکا در افغانستان
 
این مقام سابق طالبان خاطر نشان کرد: برخی مسائل موجب پیچیدگی اوضاع افغانستان شده است که از آن جمله، لیست سیاه، بحث زندان گوانتانامو و دیگری مشارکت حکومت گونه آمریکا در افغانستان است.
متوکل افزود: حضور آمریکائی‌ها و خارجی‌ها در افغانستان به گونه ای شده که شائبه یک حکومت موازی بوجود آورده و آنها در تمام کارها دخالت می‌کنند، به همین دلیل کارها کند پیش می‌رود.

وی در مورد صحت و سقم مذاکره آمریکا با طالبان اظهار داشت: آمریکایی‌ها تمام تلاش خود را می‌کنند تا هزینه‌های جنگ را کاهش دهند و راهی آبرومندانه برای خروج از افغانستان بیابند و به همین دلیل متمایل هستند که این مذاکرات به یک نتیجه برسد.
متوکل معتقد است که آمریکائی‌ها اکنون با این حجم نیرو و امکانات قادر نیستند که امنیت را در افغانستان تأمین کنند، پس چگونه می‌خواهند با خروج بخشی از نیروهای خود و استقرار دیگران در پایگاه‌های نظامی امنیت را تأمین کنند.
به گفته وی، افغان‌ها برای هیچ چیز به اندازه آزادی ارزش قائل نیستند و مادامی که آمریکائی‌ها حضور داشته باشند، افغان‌ها طعم آزادی را نخواهند چشید.
متوکل که از میهمانان اجلاس بیداری اسلامی است، این اجلاس بین المللی را خوب توصیف کرد و افزود: نباید انتظار داشت که با یک کنفرانس تمام مشکلات جهان اسلام حل شود. 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها