کد خبر: ۲۰۶۰۸
زمان انتشار: ۱۰:۰۳     ۲۸ شهريور ۱۳۹۰
شب گذشته یک دستگاه بلدوزر شهرداری همدان بدون اطلاع قبلی اقدام به تخریب یک واحد مسکونی در بلوار شهید رجایی کرد.

به گزارش 598 به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، ساعت 12 شب گذشته یک دستگاه بلدوزر شهرداری همدان بدون اطلاع اقدام به تخریب یک واحد مسکونی در بلوار شهید رجایی همدان کرد.
در این اقدام که موجب وحشت ساکنان و همسایگان شد، مالک ساختمان در هنگام تخریب از گوشه‌ ساختمان بیرون آمد و سعی در جلوگیری از تخریب کرد اما بلدوزر دقایقی واحد مسکونی را تخریب کرده و کار خود را نیمه تمام رها کرده و محل را ترک کرد.

 ز.م مالک ساختمان در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: در هنگام تخریب همه خواب بودیم و هیچگونه اطلاع قبلی شفاهی یا کتبی نیز در این زمینه به ما داده نشده بود.

یکی از ساکنان محل علت اقدام شهرداری را بازسازی غیرمجاز ساختمان مذکور دانست و عنوان کرد: این منطقه کلاً در طرح بوده و بازسازی آن ممنوع است، اما این که وقتی همه ساکنان در خواب هستند بدون اطلاع خانه‌ای را تخریب کنند واقعاً تأسف‌بار است.

وی گفت: اگر کل ساختمان بر سر ساکنان آن خراب شده بود چه کسی پاسخگو بود.
حال این سؤال مطرح است که اگر واحد مسکونی باید تخریب ‌شود همه موارد قانونی در این ارتباط رعایت شده است، آیا حکم تخریب صادر شده و اخطار اولیه به ذی‌نفع داده شده است. آیا عدم اطلاع قبلی‌ یا کار در ساعتی که ممکن است ساکنان در منزل بوده و یا خواب باشند هم جزو این شرایط است؟

ماده 100 قانون شهرداری‌ها تصریح دارد: شهرداری می‌تواند از عملیات ساختمانی ساختمان‌های بدون پروانه یا مخالف مفاد پروانه به وسیله مأموران خود اعم از آنکه ساختمان در زمین محصور یا غیرمحصور واقع باشد جلوگیری کند.
تبصره یک این قانون می‌افزاید: در موارد مذکور که از لحاظ اصول شهرسازی یا فنی یا بهداشتی قلع تأسیسات و بناهای خلاف مشخصات مندرج در پروانه ضرورت داشته باشد یا بدون پروانه شهرداری ساختمان احداث یا شروع به احداث شده باشد به تقاضای شهرداری موضوع در کمیسیون‌هایی مرکب از نماینده وزارت کشور به انتخاب وزیر کشور و یکی از اعضای انجمن شهر، به انتخاب انجمن مطرح می‌شود. کمیسیون پس از وصول پرونده به ذی‌نفع اعلام می‌کند که ظرف 10 روز توضیحات خود را کتباً ارسال دارد و پس از انقضاء مدت مذکور کمیسیون مکلف است موضوع را با حضور نماینده شهرداری که بدون حق رأی برای ادای توضیح شرکت می‌کند ظرف مدت یک ماه تصمیم مقتضی بر حسب مورد اتخاذ کند در مواردی که شهرداری از ادامه ساختمان بدون پروانه یا مخالف مفاد پروانه جلوگیری می‌کند مکلف است حداکثر ظرف یک هفته از تاریخ جلوگیری موضوع را در کمیسیون مذکور مطرح کند در غیر این صورت کمیسیون به تقاضای ذی‌نفع به موضوع رسیدگی خواهد کرد.

در صورتی که تصمیم کمیسیون بر قلع تمام یا قسمتی از بنا باشد مهلت مناسبی که نباید از دو ماه، تجاوز کند تعیین می‌کند.

شهرداری مکلف است تصمیم مزبور را به مالک ابلاغ کند. هرگاه مالک در مهلت مقرر اقدام به قلع بنا‌ نکند شهردار رأساً اقدام کرده و هزینه آن را طبق مقررات آیین‌نامه اجرای وصول عوارض از مالک دریافت خواهد کرد.

پیگیری خبرنگار فارس از شهرداری در این ارتباط ادامه دارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها