کد خبر: ۲۰۳۴۱
زمان انتشار: ۲۳:۳۷     ۲۴ شهريور ۱۳۹۰
رئيس شوراي مديريت حوزه‌هاي علميه استان تهران با بيان اينكه حوزه هيچ نيازي ندارد كه از دانشگاه‌ها اقتباس كند، گفت: سيستم دانشگاه بايد اصلاح شود چرا كه اين سيستم آورده ما نيست و ما به ناچار آن را اقتباس كرده‌ايم.

به گزارش 598 به نقل از خبرنگار علمي «خبرگزاري دانشجو»، حجت الاسلام  علي اكبر رشاد در مراسم آيين آغاز سال تحصيلي حوزه‌هاي علميه تهران كه صبح امروز در مرقد مطهر بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران برگزار شد، گفت: حوزه تهران از حوزه‌هاي ريشه دار ايران و جهان اسلام است كه طي دو سده اخير تاثيرگذارترين نقش را در عرصه‌هاي علمي ايفا كرده است.

وي افزود: در نهضت مشروطه حوزه نجف طلايه دار حركت مشروطه خواهي بود ولي بسياري از پيشنهادها از تهران مي آمد، همچنين حوزه تهران نقش ويژه‌اي در نهضت ملي و حركت‌هاي اخير به رهبري امام خميني(ره) داشته است.

حجت الاسلام رشاد با بيان اينكه حوزه تهران در سلسله مكتب‌هاي حكمي، داراي مكتب حكمي مستقلي است، گفت: مكتب قم فرزند مكتب حكمي و علمي تهران است.

رئيس شوراي مديريت حوزه‌هاي علميه استان تهران افزود: همزمان چندين حكيم برجسته در تهران توصيه حكمت و فلسفه داشته‌اند طوري كه در بعضي زمان‌ها چندين حكيم از جمله آيت الله تهراني و آيت الله مهدوي كني در اين حوزه حضور داشتند.

وي با بيان اينكه تهران از زماني كه قجرها آمده‌اند، شناخته شد، گفت: حوزه ري از قدمت بسياري برخوردار است و با توجه به اينكه امروزه به حوزه تهران متصل شده است لذا مي توان گفت قدمت حوزه تهران به عهد معصومين برمي گردد.
 
حجت الاسلام رشاد با اشاره به بحث تمركززدايي حوزه‌ها گفت: به لطف مديريت آيت الله مقتدايي در عرض يك سال گذشته مسئوليت‌ها به حوزه تهران واگذار شد كه اميدواريم اين اقدام به پيشرفت حوزه تهران بيانجامد.

رئيس شوراي مديريت حوزه‌هاي علميه استان تهران افزود: آيت الله مكارم تمركز زدايي حوزه‌ها را تاييد كرده و گفت كه بحث تمركززدايي حوزه يك عيب دارد و آن اينكه دير شروع شده است.

وي با بيان اينكه تهران جمعيت عظيم با علايق و سطوح زيستي مختلف و سبك زندگي‌هاي مختلفي دارد و وزارتخانه‌هاي نظام نيز در اينجا مستقر هستند، گفت: حوزه تهران نسبت به اين گستردگي و مسائل اين شهر بسيار محدود است.

حجت الاسلام رشاد افزود: طلاب خواهر و برادر در شهر تهران حدود 9000 نفر مي باشند كه با توجه به نياز اين شهر اين تعداد بسيار محدود است.

رئيس شوراي مديريت حوزه‌هاي علميه استان تهران با بيان اينكه 120 مدرسه علميه در تهران موجود است، گفت: مجموع مساحت اين مدارس به اندازه يك دانشگاه است كه بعد از انقلاب تاسيس شده است و مسئولين هم براي احداث آن كمك كرده‌اند.

وي افزود: هنوز طلايه داران انقلاب، محروم‌ترين قشر انقلاب هستند، طوري كه حقوق آنها بسيار اندك است و عموماً در خانه‌هاي استيجاري زندگي مي كنند.

حجت الاسلام رشاد با اشاره به سخنان آيت الله مكارم شيرازي گفت: وي اظهار داشت كه رسانه ملي موظف است مسائل حوزه را منعكس كند تا مردم بدانند در حوزه چه مي گذرد و طلبه‌ها با چه وضعيتي تحصيل مي كنند زيرا اطلاعات مردم از حوزه‌ها به اندازه شناخت آنها از واتيكان مي باشد.

رئيس شوراي مديريت حوزه‌هاي علميه استان تهران گفت: خط مشي‌هاي شوراي مديريت حوزه تهران شامل؛ اهتمام خاص به تحقيق و تحقق بخشي به آرمان‌هاي امام و رهبر معظم انقلاب و اشارات مراجع عظام تقليد، التزام به جايگاه ستادي شورا و تنظيم فعاليت‌ها براساس آن و تحفظ در استقلال سياسي مديريتي و مالي حوزه مي باشد.

وي افزود: حوزه بايد سنت‌هاي اصيل شيعه در زمينه تعليم و تربيت را به كار بندد و از افراط و تفريط اجتناب كند و در خط اعتدال حركت نموده و به پيشينه هزارساله تاريخ اسلام و تشيع متكي باشد.

حجت الاسلام رشاد با بيان اينكه حوزه هيچ نيازي ندارد كه از دانشگاه‌ها اقتباس كند، گفت: سيستم دانشگاه بايد اصلاح گردد چرا كه اين سيستم آورده ما نيست و ما به ناچار آن را اقتباس كرده‌ايم.
 
رئيس شوراي مديريت حوزه‌هاي علميه استان تهران گفت: از وظايف شورا پرهيز از تجمل و اجتناب از تجدد مي باشد، يعني در مقابل تجدد و غرب زدگي بايد به تجديد سابقه عميق حوزه اهتمام ورزيد.
 
وي در پايان گفت:ضروري است از تجارب و نظريات عالمان حوزه تهران بهره برداري مناسب صورت گيرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۴:۴۲ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۰
۰
۰
آیا اینچنین تفکری می تواند به وحدت حوزه و دانشگاه بینجامد؟؟!!
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها