کد خبر: ۱۹۵۳۰
زمان انتشار: ۱۳:۰۶     ۱۶ شهريور ۱۳۹۰
يك ديپلمات خليج فارس درباره سفر اخير امير قطر به تهران اظهار داشت كه مقامات ايراني اعلام كرده اند سوريه در مقابله با حمله نظامي ناتو تنها نخواهد ماند و به نفع دوحه است خود را از طرح اسرائيلي و آمريكايي در منطقه دور نگه دارد.

به گزارش 598 به نقل از فارس، يك ديپلمات خليج فارس در لندن در گفت و گو با پايگاه خبري "نهرين نت" اعلام كرد: سفر چند ساعته اخير شيخ "خليفه بن آل ثاني" امير قطر به تهران بيانگر برخي اختلافات ميان دو كشور درباره تحولات جاري در منطقه بود.

نارضايتي تهران از همسويي قطر با آمريكا عليه دمشق
 
اين مقام ديپلمات و فعال سياسي در خليج فارس گفت: امير قطر در اين سفر داراي رويكردهايي مشابه موضع آمريكا در قبال مسئله سوريه بود و تلاش كرد تا مقامات ايراني را متقاعد كند كه دولت اسد برغم حمايت ها و كمك هاي همپيمان منطقه‌اي خود [با اشاره به ايران] ديگر نمي تواند باقي بماند.

امير قطر از آمادگي ناتو براي حمله به دمشق خبر داد

وي افزود: امير قطر همچنين به ايران اعلام كرد كه ناتو براي حمله نظامي به سوريه آماده مي شود و اگر اوضاع همچنان ادامه يابد و سركوب ها در شهرهاي سوريه استمرار داشته باشد، روسيه و چين همچنان بر موضع خود مبني بر جلوگيري از صدور قطعنامه سازمان ملل عليه سوريه باقي نخواهند ماند. بويژه اين كه در اتحاديه عرب اين اتفاق نظر وجود دارد كه در صورت تداوم وضعيت جاري در سوريه، پرونده اين كشور به سازمان ملل ارجاع داده شود.

 تهران: سوريه در مقابله با حمله نظامي ناتو تنها نخواهد ماند

اين منبع آگاه در ادامه تصريح كرد: مقامات ايراني به صراحت و با قاطعيت به امير قطر تاكيد كردند كه سياست دوحه و رسانه هاي آن همسو با طرح آمريكايي – اسرائيلي عمل مي كنند تا ثبات و امنيت در سوريه را متزلزل و دولت اسد را سرنگون كنند.
 
حمله نظامي به دمشق محكوم به شكست است

اين مقام ديپلمات تاكيد كرد: ايران به امير قطر اعلام كرد كه هرگونه تهديد نظامي كه آمريكا و اروپا از طريق ناتو عليه سوريه انجام دهد، محكوم به شكست خواهد بود و سوريه در مقابله با اين حمله تنها نخواهد بود و چنين اقدامي منطقه را به سوي سرنوشتي نامعلوم سوق خواهد داد و دولت هايي كه در اين حمله نقشي ايفا كنند، بايد هزينه سنگيني پرداخت كنند.
 
آمريكا بدنبال جبران خسارت وارده به دليل سرنگوني ديكتاتورها در منطقه است

تهران همچنين به دوحه تاكيد كرد: آنها كه به فكر ملت سوريه هستند بايد اين را بدانند كه با چنين كارهايي به امنيت ملي اين كشور خدمت نخواهند كرد بلكه به دشمنان ملت سوريه و همپيمانان اسرائيلي يعني آمريكايي ها و اروپايي ها خدمت خواهند كرد. لذا دوحه نيز بايد بداند كه همه داري چشم و گوش و اطلاعات متعدد هستند و از طرح سياسي خطرناكي كه عليه سوريه تدوين شده، آگاهند. اين طرح يك طرح آمريكايي و اروپايي است كه به منظور جبران خسارت هاي تحميل شده بر اين دولتها پس از سرنگوني رژيم هاي عربي همپيمانشان در منطقه تدوين شده است.

توصيه تهران به امير قطر

به گفته اين مقام ديپلمات، ايراني ها به امير قطر توصيه كردند كه پاي خود را از اين طرح توطئه كنار بكشد زيرا در غير اين صورت بايد متحمل پيامدهاي نگان كننده اي باشد و تهران از قطر انتظار دارد كه مانند گذشته به دنبال خاموش كردن آتش هاي به پا شده باشد، نه اينكه آتش بيار معركه شود.

تهران: گره بحرين بدست ملت آن باز مي شود

درباره بحرين نيز ايران به قطر اعلام كرد كه تنها راهكار موجود براي حل و فصل بحران اين كشور به دست ملت بحرين است و پادشاه بايد به مطالبات مردم گوش فرا دهد.
 
امير قطر خواستار ميانجيگري تهران در امور بحرين شد

اين مقام مسئول افزود: امير قطر از تهران خواست تا با ميانجيگري در امور بحرين از معارضان بخواهد كه به پادشاه و نخست وزير كنوني بحرين يك سال ديگر مهلت دهند تا اصلاحات را انجام دهند.
 
ايران از هرگونه دخالت در امور بحرين خودداري مي كند

بر اساس اين گزارش ايران اين درخواست دوحه را رد و تاكيد كرد كه ايران در اين موضوع يك طرف درگيري نيست. ايران تنها با ملت بحرين كه تحت شكنجه هستند، ابراز همدردي و همبستگي مي كند اما راهكار حل و فصل اين بحران به دست ملت بحرين است و تصميم گيرنده هاي اصلي آنها هستند.
 
انتقاد ايران از دخالت نظامي رياض در بحرين

وي تاكيد كرد: ايراني ها چندين بار به امير قطر اعلام كردند كه حمله نيروهاي سعودي به بحرين حمله به ملت بحرين و تهديد براي ثبات منطقه است هرچند كه سعودي ها تلاش دارند آن را تحت پوشش نيروهاي "سپر جزيره" توجيه كنند.


قطر به جاي سانسور انقلاب بحرين اعتماد سازي كند

اين مقام آگاه گفت: ايران در اين ديدار تصريح كرد كه ملت بحرين در نهايت پيروز خواهند شد و قطر بايد اعتماد ملت بحرين را جلب كند و رسانه هاي آن نبايد تظاهرات ها و جنايات آل خليفه را سانسور كنند. ملت بحرين اكنون نياز دارند كه دولت هاي همسايه براي آنها اعتماد سازي كنند نه اين كه به خصومت ها دامن بزنند.
 
ايران: دليل همكاري دوحه با رياض درباره تحولات جاري در منطقه چيست؟
 
اين ديپلمات خليج فارس تاكيد كرد: امير قطر در اين ديدار از سياست عربستان سعودي در يمن، بحرين و ساير مناطق در خاورميانه ابراز نارضايتي كرد كه با اين سوال طرف ايراني مواجه شد كه اگر اين گونه است چرا دوحه با سياست عربستان عليه سوريه موافق است و با رياض در موضوع سوريه و ساير كشورهاي عربي همكاري و هماهنگي مي كند.
نهرين نت در ادامه نوشت: ايران و قطر هيچ كدام درباره جزئيات اين ديدار و سفر خبري منتشر نكردند كه به اعتقاد ناظران سياسي اين امر بيانگر اختلافات زياد دو طرف درباره تحولات منطقه است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۲۲ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۰
۰
۰
مرحبا به احمدی نژاد واقتدارش گرچه که دوستان شاکر این نعمت نیستند؟ خدا ما را به کفران نعمت دوستان گرفتار نکند.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها