کد خبر: ۱۹۳۰۵۹
زمان انتشار: ۰۸:۴۶     ۰۸ دی ۱۳۹۲
انوشیروان که از این رفتار او ناخشنود بود به چند تن از لشکریان دستور داد نیمه های شب در مسیر راه بزرگمهر قرار بگیرند
به گزارش 598، پيامبر صلى الله عليه و آله می فرماید: باكِروا طَـلَبَ الرِّزقِ وَ الحَوائِجِ فَاِنَّ الغُدُوَّ بَرَكَةٌ وَ نَجاحٌ؛ در پى روزى و نيازها، سحر خيز باشيد؛ چرا كه حركت در آغاز روز، [مايه] بركت و پيروزى است. (۱)
******
خواب نوشین بامداد رحیل     باز دارد پیاده را ز سبیل (۲)
******
گاهی اوقلت ما در زندگی تکلیف خودمان را روشن نمی کنیم. مثل اینکه دنبال دستورالعمل علم کیمیا بگردیم و بسیار هم خودمان را به آب و آتش بزنیم تاآن را بیابیم ولی به محض اینکه علم تبدیل مس به طلا را بدست آوردیم بگوییم فایده ندارد، سخت است! بالاخره هر کاری راهی و چاهی دارد؛ کار بدون زحمت نتیجه کم ارزشی هم خواهد داشت. گنج ها، همیشه در کنار رنج ها پنهان شده اند. هر کاری هم زحمت خودش را دارد و در عوض نتیجه مربوط به خود را هم به دنبال خواهد داشت.
یکی از این کارها که بسیار پرفایده و اثربخش است مباکره یا همان سحرخیزی است. سحرخیزی از آن جمله اعمالی است که آثار فوق العاده دنیوی و اخروی دارد. حالا ما باید تکلیفمان را با خودمان روشن کنیم، دنبال دنیاییم یا آخرت!؟ فرقی هم نمی کند، دنبال هرکدام باشیم سحرخیزی برایمان مفید است.
******
سحرخیز باش تا کامروا گردی!
حکایت کرده اند که بزرگمهر وزیر انوشیروان هر روز صبح زود نزد پادشاه میرفت و می گفت: «سحر خیز باش تا کامروا گردی»انوشیروان که از این رفتار او ناخشنود بود به چند تن از لشکریان دستور داد نیمه های شب در مسیر راه بزرگمهر قرار بگیرند و هنگامی که او خواست وقت سحر به قصد دیدن شاه از منزل خارج شود لباس از تنش برگیرند! آنها همین گونه کردند و هرچه بزرگمهر اصرار کرد که هرچه بخواهید در قصر به شما می دهم گوش نکردند و لیاسش را گرفتند و بردند. بزرگمهر هم همانگونه نزد انوشیروان رفت.
پادشاه خندید و گفت: مگر هر روز نمی گفتی سحر خیز باش تا کامروا باشی،
امروز گویا کامروا نشدی!
بزرگمهر گفت: امروز دزدان کامروا شدند زیرا آنها سحرخیزتر از من بودند! اگر من زودتر بیدار می شدم و به درگاه پادشاه می آمدم من کامرواتر بودم.
پی نوشت:
۱-      المعجم الاوسط، ج ۷، ص ۱۹۴، ح ۷۲۵۰
۲-      گلستان سعدی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها