کد خبر: ۱۹۱۰۹۹
زمان انتشار: ۱۳:۲۱     ۳۰ آذر ۱۳۹۲
دولت انگلیس اعلام کرد که به انهدام تسلیحات شیمیایی سوریه در کنار سایر کشورهای اروپایی کمک می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تلگراف، وزارت خارجه انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور موافقت کرده تا ۱۵۰ تن از مواد شیمیایی صنعتی متعلق به سوریه را در یک مرکز تجاری نابود کند.

به گفته وزارت خارجه این مواد از طریق کشتی وارد انگلیس شده و سپس به محل مورد نظر حمل می شود.

وزارت خارجه افزوده که این کشور تجهیزات ویژه‌ای را برای حمل مواد شیمیایی و نابود کردن آنها در دریا به آمریکا ارائه خواهد کرد.

وزرات خارجه انگلیس همچنین اعلام کرد که این کشور برای تضمین وضعیت امنیتی و ایمنی کشتی‌های دانمارکی و نروژی برای نابود کردن ذخایر تسلیحاتی سوریه به آنها کمک خواهد کرد.

وزارت امور خارجه انگلیس اعلام کرد: این مواد شیمیایی قرار است به بندری در انگلیس منتقل شوند تا برای ناوبدی آنها اقدامات لازم انجام شود. تاسیسات موجود در بنادر "سوث‌همپتون" و "السمره" در انگلیس قابلیت انهدام این تسلیحات شیمیایی را دارند.

یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه انگلیس تاکید کرد که این مواد شیمیایی که اکثرا در مصارف دارویی و داروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرند، زمانی که با مواد دیگری ترکیب شود گاز اعصاب تولید می‌کنند.

این مقام مسئول وزارت امور خارجه انگلیس در ادامه گفت: اهمیت دارد که بر این مساله تاکید کنم که این مواد شیمیایی تسلیحات شیمیایی نیستند. این مواد قابلیت انفجار ندارند و با معیارهای صنایع داروسازی و شیمیایی که دارای استانداردهای بین‌المللی هستند به فروش می‌رسند و تحت نظارت سازمان منع تسلیحات شیمیایی هستند.

برخی رسانه‌ها مدعی هستند که نیمی از 1300 تن مواد شیمیایی در زرادخانه‌های سوریه برای تولید گاز سارین و گازهای شیمیایی دیگر به ویژه گاز خردل مورد استفاده قرار گرفته‌اند. این مواد شیمیایی خطرناک هم‌اکنون برای منهدم شدن در دریا توسط نیروی دریایی آمریکا در حال انتقال هستند. بر اساس برنامه سازمان منع تسلیحات شیمیایی، این مواد شیمیایی قرار است از 12 سایت در بندر اللاذقیة سوریه منتقل شوند.

روسیه نیز قرار است کامیون‌های مسلح را برای انتقال این تسلیحات تامین کند و سایر کشورهای اروپایی چون نروژ و دانمارک نیز این مواد شیمیایی را به بندری در ایتالیا منتقل می‌کنند و از آنجا این تسلیحات شیمیایی به کشتی آمریکایی منتقل شده و در دریا منهدم می‌شود.

تحت برنامه کنونی سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی، مواد شیمیایی سمی قرار است تا 31 دسامبر سال جاری میلادی از سوریه خارج و منهدم شوند. سایر مواد شیمیایی نیز قرار است تا 5 فوریه سال 2014 از سوریه خارج شده و امحاء شوند. علاوه بر این، تمام مواد شیمیایی سمی تا 30 ژوئن سال آتی میلادی نابود خواهند شد.

این در حالی است که احمد اوزومجو، دبیرکل سازمان منع تسلیحات شیمیایی هشدار داده که ممکن است در انتقال و انهدام این تسلیحات شیمیایی از سوریه تاخیر صورت گیرد چرا که اصلی‌ترین راه به بندر اللاذقیة در سوریه هدف حملات روزانه قرار دارد.

آمریکا، روسیه، چین، دانمارک، نروژ و فنلاند تاکنون برای کمک در این زمینه اعلام آمادگی کرده اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها