کد خبر: ۱۹۰۵۰۴
زمان انتشار: ۱۸:۵۸     ۲۷ آذر ۱۳۹۲
حتی پس از آنکه افشاگر آژانس امنیت ملی آمریکا به برزیل پیشنهاد داد تا برای بررسی مدارک افشا شده مبنی بر جاسوسی این آژانس از مردم برزیل و رئیس‌جمهوری این کشور به آن‌ها کمک می‌کند، برازیلیا اعلام کرد که قصد اعطای پناهندگی به این افشاگر را ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه برزیل گفت، دولت برازیلیا هیچ درخواست رسمی را از ادوارد اسنودن، مقاطعه‌کار سابق و افشاگر آژانس امنیت ملی آمریکا از ماه ژوئن سال جاری میلادی که وارد مسکو شده، دریافت نکرده است و بدون درخواست رسمی به اعطای پناهندگی رسیدگی نخواهد شد.

بر اساس گزارش روزنامه برزیلی "Folha de s.Paulo" و رسانه‌های اجتماعی، اسنودن پیشنهاد داده تا با دولت برزیل در زمینه تحقیقات درباره برنامه نظارت اینترنتی آژانس امنیت ملی که وی اوایل سال جاری میلادی از آن پرده برداشت، همکاری کند.

به طور همزمان وب‌سایت "Avaaz" نیز برای تحت فشار گذاشتن دیلما روسف، رئیس‌جمهوری برزیل در مورد اعطای پناهندگی به اسنودن کمپین آنلاین جمع‌آوری امضا به راه انداخته است.

اسنودن در نامه سرگشاده خود به مردم برزیل گفت، آماده است تا در تحقیقات کنگره در خصوص برنامه آژانس امنیت ملی آمریکا که در آن ارتباطات شخصی روسف و دیگر مردم برزیل شنود و نظارت شده، کمک کند.

وی در این نامه نوشت: من تمایل خود را برای کمک به این مساله هر کجا که مناسب و قانونی بود، ابراز کرده‌ام اما متاسفانه دولت واشنگتن به شدت در تلاش است تا توانایی مرا برای انجام این اقدام محدود سازد. تا زمانی که کشوری پناهندگی دائم سیاسی به من اعطا نکند، دولت آمریکا مانع حرف زدن و افشاگری‌های من می‌شود.

افشای برنامه‌های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا روابط میان واشنگتن و برازیلیا را خدشه‌دار کرده و باعث شد تا روسف سفر رسمی ماه اکتبر خود به آمریکا را لغو کند.

برنامه‌های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا مردم برزیل را عصبانی کرده و منجر شد تا سنا تحقیقاتی را در این باره به راه اندازد. برخی از اعضای کنگره برزیل از روسیه خواستند تا اجازه مصاحبه با اسنودن را به آن‌ها بدهد اما هیچ پاسخی دریافت نکردند.

سناتور ریکاردو فراچو، رئیس کمیته روابط خارجی سنای برزیل گفت: ما نباید فرصت اعطای پناهندگی به اسنودن را که از جاسوسی‌های آمریکا پرده برداشته، از دست بدهیم.

سناتور ادواردو سوپلیسی، یکی دیگر از اعضای سنای برزیل نیز گفت: دولت برزیل باید به اسنودن پناهندگی دهد و دولت آمریکا باید بداند که با شنود از مردم و دولت ما قوانین بشری و قانون اساسی برزیل را نقض کرده است.

اسنودن در نامه خود از تلاش‌های برزیل در سازمان ملل برای محدود کردن برنامه‌های نظارتی الکترونیکی قدردانی کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها