کد خبر: ۱۸۹۴۲
زمان انتشار: ۰۵:۲۰     ۱۱ شهريور ۱۳۹۰
به گزارش 598 به نقل از شیعه آنلاین، آیت الله "مقتدایی" رییس حوزه علمیه قم با خانم "لیدوینا مایر" مسئول بخش گفتمان بین ادیان «فرهنگستان انجیلی لوکوم» و «ولف احمد آریس» مدرس رشته اسلام شناسی دانشگاه بیلفلد دیدار و گفت و گو کرد.

گفتنی است در این دیدار که روز سه شنبه اول شهریور ماه در محل رایزنی فرهنگی کشورمان در برلین برگزار شد، "حکیم الهی" نایب رییس جامعه المصطفی و "رهنما" رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در برلین نیز حضور داشتند.

در این دیدار "آریس" اعلام کرد که 200 سال است که مردم آلمان اسلام را صرفا با عرب ها می شناسند و زمانی که شخصی می گوید مسلمان است، اولین چیزی که در ذهن آلمانی ها تداعی می شود این است که او عرب است.

وی افزود: متأسفانه متخصصان و اسلام شناسان دانشگاه شناخت صحیح و عمیقی از تشیع ندارند لذا پیشنهاد می شود برای رفع این نقیصه حداقل دو بار کنفرانس اختصاصی شیعه شناسی در آلمان برگزار گردد.

آیت الله مقتدایی نیز با تأیید سخنان وی و ناکافی بودن فعالیت های انجام شده در این زمینه، بر لزوم فعالیت هر چه بیشتر برای شناساندن مبانی شیعه در غرب و به ویژه آلمان تأکید کرد و آمادگی حوزه های علمیه ی ایران را جهت همکاری با دانشگاه ها و مراکز علمی و فرهنگی آلمان در این راستا اعلام نمود.

آیت الله مقتدایی همچنین گفت: مؤسسه ای بنام «مرکز شیعه شناسی» در حوزه ی علمیه ی قم دایر شده که بسیار فعال است و این مرکز می تواند در زمینه شناساندن تشیع همکاری بسیار خوبی را با مراکز مربوطه در آلمان داشته باشد.

خانم "مایر" نیز در این دیدار توضیح مختصری در زمینه فعالیت های فرهنگستان انجیلی لوکوم ارائه داد و از آمادگی این فرهنگستان و بخش گفتمان بین ادیان آن برای برگزاری کنفرانس ها و سمینارهایی که با صبغه دینی در صدد پاسخگویی به مشکلات و یافتن راه چاره برای معضلات سیاسی و اجتماعی باشند خبر داد.

"حکیم الهی" نیز با ذکر اهمیت آلمان به لحاظ فرهنگی و مطالعات دینی از دیدگاه اندیشمندان ایرانی و مطالعاتی که علمای آلمانی در طول چهار قرن گذشته درباره اسلام داشته اند، آمادگی جامعه المصطفی برای همکاری با آکادمی لوکوم و دانشگاه های آلمان هم در زمینه شناساندن مذهب شیعه از روی مبانی مورد قبول و تأیید شیعه و هم در زمینه گفتمان بین ادیان اعلام کرد.

آیت الله مقتدایی در پایان ضمن استقبال از برگزاری چنین کنفرانس هایی چه در آلمان و چه در ایران، از نظرات بدیع و دقیقی که درباره موارد فوق در اسلام وجود دارد سخن گفت و اعلام کرد که همکاری دو طرف در این زمینه ها و برگزاری کنفرانس هایی که به مسایلی نظیر حقوق اقلیت ها، دیدگاه اسلام شیعی درباره محیط زیست و دیدگاه اسلام درباره زن بپردازد، می تواند بسیار سودمند و پرثمر باشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها