به گزارش پايگاه 598 احمد نعمتبخش در گفتوگو با ایسنا ، اظهار کرد: تفاوت آلایندگی یک خودروی یورو ۲ با خودروی یورو ۴ معادل ۱٫۵۲ گرم در هر کیلومتر است.
وی با بیان اینکه خودروی یورو ۴ در هر کیلومتر تردد ۱٫۱۸ گرم آلایندگی تولید میکند، خاطرنشان کرد: این میزان در خودروی یورو ۲ برابر ۲٫۷ گرم آلایندگی در هر کیلومتر است.
دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: قیمت هر خودروی یورو ۴ نسبت به یورو ۲ به طور میانگین ۲ میلیون تومان گرانتر است بنابراین تولید ۸۰۰ هزار دستگاه خودروی سواری با استاندارد یورو ۴ نیاز به صرف ۱۶۰۰ میلیارد تومان هزینه اضافی دارد.
وی افزود: این در حالی است که با خروج و نوسازی ۲۰ هزار و ۶۱۰ دستگاه خودروی فرسوده یا کاربراتوری، میزان آلایندگی هوا برابر با ارتقاء ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو به یورو ۴ کاهش مییابد. البته هزینه این کار یک پنجاهم هزینه ارتقای استاندارد آلایندگی ۸۰۰ هزار دستگاه خودروی سواری به یورو ۴ (۱۶۰۰ میلیارد تومان) است.
نعمتبخش تصریح کرد: به دلیل عدم توزیع سراسری سوخت متناسب با استاندارد یورو ۴، ارتقاء استاندارد آلایندگی خودروها به یورو ۴ تاثیری بر کاهش آلایندگی هوا نداشته و تنها موجب افزایش هزینههای فروش خودرو و اجحاف به مصرفکنندگان خواهد شد.