کد خبر: ۱۸۷۶۶
زمان انتشار: ۱۶:۱۷     ۰۸ شهريور ۱۳۹۰
در حال حاضر ایران با در اختیار داشتن بیش از 13 هزار کیلومتر خطوط لوله انتقال نفت خام و فرآورده های نفتی شامل سه هزار و 831 کیلومتر خط لوله نفت و هشت هزار و 860 کیلومتر خط لوله انتقال فرآورده نفتی یکی از بزرگترین شبکه های انتقال سوخت مایع منطقه خاورمیانه را در اختیار دارد.

 همزمان با فرا رسیدن هفته دولت حجم ذخایر استراتژیک سوخت ایران با بهره برداری از یک میلیارد لیتر ظرفیت جدید ذخیره سازی فرآورده نفتی به مرز 60 روز افزایش یافته است.

به گزارش 598 به نقل از مهر، در حال حاضر ایران با در اختیار داشتن بیش از 13 هزار کیلومتر خطوط لوله انتقال نفت خام و فرآورده های نفتی شامل سه هزار و 831 کیلومتر خط لوله نفت و هشت هزار و 860 کیلومتر خط لوله انتقال فرآورده نفتی یکی از بزرگترین شبکه های انتقال سوخت مایع منطقه خاورمیانه را در اختیار دارد.

بر اساس اهداف کلان برنامه پنجم توسعه وسعت شبکه خطوط لوله انتقال نفت ایران تا پایان سال 1393 به حدود پنج هزار و 540 کیلومتر و شبکه انتقال فرآورده های نفتی ایران به بیش از 11 هزار کیلومتر افزایش می یابد.

از سوی دیگر همزمان با فرا رسیدن هفته دولت بیش از 540 کیلومتر خط لوله جدید انتقال نفت و فرآورده های نفتی در بخشهای مختلف کشور در مدار بهره برداری قرار گرفته است.

ساخت و بهره برداری از خط لوله نفت حدفاصل تلمبه خانه رازان تا کیلومتر 456 شازند به طول 77 کیلومتر، خط لوله نفت آبادان تا نظامیه اهواز به طول 154 کیلومتر، تکمیل بخشی از خط لوله لوپ تنگ فنی -اراک به طول 72 کیلومتر، تعویض بخشی از خط لوله 18 اصفهان- ری به طول 93 کیلومتر، تغییر مسیر خط لوله ری –ساری، خط لوله علی آباد - گنبد به طول 13.5 کیلومتر، 2 رشته خط لوله داخل پالایشگاه آبادان به طول تقریبی 5 کیلومتر، خط لوله سوخت نیروگاه سنندج به طول 22 کیلومتر، خط لوله سوخت نیروگاه خرمشهر، خط لوله سوخت نیروگاه سیکل ترکیبی یزد از مهمترین طرحهای خط لوله جدید نفتی ایران است.

ظرفیت ذخیره سوخت ایران 38 روز افزایش می یابد

پیش بینی می شود با ساخت و بهره برداری از طرحهای جدید پالایشگاهی ظرفیت تولید بنزین و گازوئیل ایران به ترتیب به 115 و 112 میلیون لیتر در روز افزایش یابد و از این رو امکان صادرات پایدار فرآورده های مختلف نفتی به کشورهای همسایه فراهم می شود.

از سوی دیگر همزمان با اجرای طرحهای مختلف توسعه ای در سطح پالایشگاههای نفت کشور، ایجاد زیرساختهای ذخیره سازی و توزیع فرآورده های نفتی هم در دستور کار شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران قرار گرفته است.

در حال حاضر ایران با در اختیار داشتن حدود 11 میلیارد و 500 میلیون لیتر ظرفیت ذخیره سازی سوخت مایع حداکثر تا 58 روز قابلیت ذخیره سازی و توزیع فرآورده های مختلف نفتی بدن امکان تولید و یا واردات سوخت از خارج کشور دارد.

مطابق با اهداف بلند مدت باید این ظرفیت به 17 میلیارد لیتر افزایش یابد که در این صورت قابلیت توزیع سوخت مایع کشور با افزایشی 38 روزه از مرز 90 روز خواهد گذشت.

همزمان با فرا رسیدن هفته دولت در مجموع نزدیک به یک میلیارد لیتر ظرفیت جدید ذخیره سازی فرآورده های نفتی به وجود آمده است به طوری که در روزهای اخیر انبارهای جدید نفت قصر شیرین، اسلام آباد غرب و مخزان جدید در انبارهای نفت زنجان، چابهار، اردبیل، سمنان، قم و شهرکرد در مدار بهره برداری قرار گرفته است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها