کد خبر: ۱۸۷۰۲
زمان انتشار: ۲۳:۱۰     ۰۷ شهريور ۱۳۹۰

به گزارش جام نیوز، به نقل از رادیوکوچه29آگوست(7شهریور)، "سایبر‌جایا" (Cyberjaya)، در 50 کیلومتری جنوب کوالالامپور با داشتن یک پارک علمی به‌عنوان هسته‌ آن، به شهر فن‌آوری‌ و تکنولوژی مالزی معروف است. این شهر در سال 1997 توسط «ماهاتیر محمد» به‌طور رسمی آغاز به فعالیت کرد.
«MKN Embassy Techzone» یک پارک ICT تجاری با 41 هکتار مساحت است که به منظور جذب شرکت‌های چند ملیتی تاسیس شده است‌. بسیاری از شرکت‌هایی که می‌توانستند از طرح‌های تشویقی مربوطه استفاده کنند نیز فعالیت‌های خود در مالزی را به «سایبر‌جایا» منتقل کردند. شرکت‌های بزرگی چون «دل» (Dell)، «اچ پی» (HP)، «اچ اس بی سی» (HSBC)، «اریکسون» (Ericsson)، «بی ام دبلیو» (BMW)، «آی بی ام» (IBM)، «شل آی تی» (Shell IT) تنها بخشی از شرکت‌هایی هستند که در سایبر‌جایا به فعالیت می‌پردازند. بیش از 500 شرکت به‌عنوان شرکت‌های بزرگ مولتی‌مدیا تحت عنوان (Multimedia Super Corridor)، MSC با فعالیت خود به رشد روزافزون این شهر که از آن به‌عنوان شهر آینده یاد می‌کنند، کمک می‌کنند.
"دانش‌گاه مولتی‌مدیا مالزی" (MMU) با 20هزار دانشجو از 80 کشور مختلف دنیا نیز در این شهر واقع شده است. رشته‌‌های مهندسی، فن‌آوری‌ اطلاعات و چندرسانه‌ای در این دانشگاه تدریس می‌شوند.
ادعای راه‌اندازی شهر هوشمند، شهر الکترونیک، شهر فن‌آوری‌ و یا هر چیز دیگری که نامش را بگذاریم نیازمند زیرساخت‌هایی است که باید از لحاظ فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و علمی در آن جامعه فراهم باشد.
ایجاد یک منطقه تجاری گسترده‌، فراهم آوردن و توسعه شبکه‌های فیبر نوری، امکانات تحقیقاتی، معافیت‌های مالیاتی و وضع قوانین سایبری، همه و همه زیرساخت‌هایی بودند که دولت مالزی تدبیر کرد تا بتواند شرکت‌هایی مانند مایکروسافت و «آی بی ام» (IBM) را به سایبر‌جایا بکشاند.
همان‌گونه که عده‌ای این پروژه را یک پروژه موفق می‌دانند که توانسته‌ است بسیاری از شرکت‌های معتبر را به این منطقه بکشاند و با داشتن دو دانشگاه‌، پارک فن‌آوری‌ اطلاعات و امکاناتی که برای زندگی کارکنان شرکت‌های مستقر و دانشجویان خود فراهم کرده است، گام‌های بلندی را برداشته است، عده‌ای نیز معتقدند که با ادعای اولیه خود یعنی "سیلیکون ولی" (Silicon Valley) مالزی هم‌چنان فاصله داشته و تا رسیدن به این مقصود راه درازی را در پیش دارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها