کد خبر: ۱۸۶۳۳۰
زمان انتشار: ۱۳:۴۴     ۱۲ آذر ۱۳۹۲
کلیات‌طرح«ممنوعیت به‌کار گیری بازنشستگان در مشاغل اجرایی و ستادی»رد شد
رفتار دولت در زمینه به‌کارگیری بازنشستگان را غیرقابل دفاع دانست و گفت: در حالی که دولت شعار اعتدال را سر می‌دهد اما در انتصابات آن اعتدال نمی‌بینیم. در حال حاضر استفاده از بازنشسته‌ها ممنوع است، مگر در موارد استثنا که دولت این استثنا را به قاعده تبدیل کرده و حتی از سالمندان بازنشسته استفاده می‌کند.

به گزارش 598، دو فوريت طرح «ممنوعیت به کار گیری بازنشستگان در مشاغل اجرایی و ستادی» تنها دو روز دوام آورد و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني امروز صبح خود، اگرچه به سلب يكي از فوريت‌هاي آن راي ندادند اما با كلياتش هم مخالفت كردند.

به گزارش رجانيوز، در جلسه علني يكشنبه دهم آذرماه، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با راي دادن به دو فوريت طرح «ممنوعیت به کار گیری بازنشستگان در مشاغل اجرایی و ستادی» آن را به كمسيون اجتماعي مجلس فرستادند تا مورد بررسي قرار گيرد. صبح امروز گزارش كمسيون اجتماعي درباره اين طرح در صحن مجلس قرائت شد و نمايندگاني كه دو روز پيش دو فوريت به آن داده بودند، امروز هم بر دو فوريت آن تاكيد كردند اما به كلياتش راي ندادند.

وزیر که نباید دوندگی کند!

بكارگيري افراد مسن و بازنشسته در دولت يازدهم از همان روز ارائه ليست وزراي پيشنهادي توسط رئيس جمهور، مورد انتقاد قرار گرفت. با انتصاباتي كه وزراي راي اعتماد گرفته انجام دادند اين انتقادات دامنه‌دار شد و خصوصاً عزل و نصب‌هاي اكبر تركان در مناطق آزاد موجب شد تا اين اعتراضات جدي‌تر شده و به مجلس هم راه پيدا كند.

در همين زمينه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي طرحي را آماده كردند كه بر اساس آن بکار گیری بازنشستگان در مشاغل اجرایی و ستادی ممنوع مي‌شد. در جلسه يكشنبه مجلس دو فوريت اين طرح مورد بررسي قرار گرفت و بعد از سخنراني دو موافق و دو مخالف اين فوريت‌ها، نهايتاً با 166 راي موافق از 223 نماينده حاضر، دو فوريت آن تصويب شد.

شاه بيت صحبتهاي يكي از مخالفان دو فوريت اين طرح كه در رسانه‌ها بازتاب پيدا كرد اين جمله بود: «وزیر که نباید دوندگی کند! این کار در دولت آقای احمدی نژاد باب شد.»

روحانی به ترکان تذکر داده است

كمسيون اجتماعي مجلس بعد از دو روز بررسي، اين طرح را به صحن علني مجلس آورد تا كلياتش به راي گذاشته شود. اگر كليات اين طرح به تصويب مي‌رسيد – حتي به اذعان مخالفان آن- بيش از 50 مدير و مقام دولتي شممول آن شده و ادامه فعاليت‌شان زير سوال مي‌رفت. بنابراين عجيب نبود كه نمايندگان دولت در مجلس شوراي اسلامي تمامك تلاش خود را براي راي نياوردن آن انجام دهند و البته برخي نمايندگان نيز به يكي به نعل و يكي به ميخ زدن سعي كنند راي نمايندگان را بزنند.

احمد توكلي و علي مطهري دو تن از شاخص‌ترين نمايندگان مخالف اين طرح بودند كه البته سعي كردند با پذيرش بكارگيري بيش از حد بازنشستگان در دولت، با دلايل ديگري نمايندگان را قانع كنند كه به كليات اين طرح راي ندهند.

علي مطهري در نطق خود گفت: موضوع این طرح بسیار احساسی مطرح شده است و این امر در مقدمه توجیهی این طرح نیز قابل مشاهده است، به طوری که شائبه سیاسی بودن این طرح را به ذهن متبادر می‌کند.

وی با بیان اینکه قرار نیست مدیران مسابقه‌ دو بدهند، گفت: دیگر چه انتظاری از افراد باتجربه داریم؟ استفاده از تجربه افراد نیاز به تحرک ندارد و نباید به کم بودن تحرک آنها اشکال گرفت. نوع حرکات دولت قبل در این زمینه ما را بدعادت کرده است.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه دولت را در استفاده بیش از حد از بازنشسته‌ها مبرا نمی‌دانیم، گفت: در مناطق آزاد نیز در استفاده از بازنشسته‌ها افراط صورت گرفته است، اما بنده خبر دارم که آقای روحانی به ترکان در این زمینه تذکر داده است.

مطهری همچنین این طرح را مخالف قانون پنجم توسعه دانست و در ادامه تعداد افراد بازنشسته بکارگیری شده در دولت را 53 نفر اعلام کرد.

توکلی: دولت این استثناء را به قاعده تبدیل کرده است

احمد توکلی دیگر نماینده مخالف کلیات این طرح بود. این نماینده هم در ابتدای سخنانش اصل انتقاد نمایشندگان را درست دانست. او گفت: رفتار دولت در زمینه به‌کارگیری بازنشستگان را غیرقابل دفاع دانست و گفت: در حالی که دولت شعار اعتدال را سر می‌دهد اما در انتصابات آن اعتدال نمی‌بینیم. در حال حاضر استفاده از بازنشسته‌ها ممنوع است، مگر در موارد استثنا که دولت این استثنا را به قاعده تبدیل کرده و حتی از سالمندان بازنشسته استفاده می‌کند.

وی انتصاب‌ افراد مختلف بازنشسته در دولت را افراط دانست و گفت: ما نباید در مقابله با این افراط دولت تفریط کنیم؛ بلکه مجلس باید از طریق مذاکره دولت را سر راه بیاورد و نباید به این خاطر قانونی وضع کنیم.

نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: رئیس مجلس هیئتی را برای مذاکره با دولت در مورد به کارگیری بازنشستگان مامور کند تا با تیغ قانون در ابتدا سراغ دولت نرویم و اگر گفت‌وگو و مذاکره جواب نداد، بعد از آن از اختیار قانونی استفاده می‌کنیم.

برخي نمايندگان در اين جلسه خواستار سلب يكي از دو فوريت‌هاي اين طرح شدند كه مورد موافقت نمايندگان قرار نگرفت و آنها همچنان بر دو فوريت آن تاكيد كردند. اما در نهايت به دلايلي از جمله محدود بودن اين طرح به دولت و استثناء شدن نهادهايي چون مجلس و صدا و سيما آن را دوباره به كمسيون اجتماعي فرستادند تا مورد اصلاح قرار گيرد.

نكته قابل توجه در مباحث مطرح شده امروز مجلس اين بود كه بكارگيري بازنشستگان و سالمندان در دولت يازدهم حتي صداي اعتراض نمايندگاني چون توكلي و مطهري را هم درآورد در حالي كه اين نمايندگان به طرفداري از دولت يازدهم شهره هستند.

علي لاريجاني هم بعد از راي نياوردن كليات طرح «ممنوعیت به کار گیری بازنشستگان در مشاغل اجرایی و ستادی» خطاب به نمايندگان دولت كه در مجلس حضور داشتند گفت: آقای انصاری و آقای نوبخت در مجلس حضور دارند؛ نمایندگان دولت به دغدغه نمایندگان که دغدغه درستی است، توجه کنند.

وی اداه داد: احساس نمایندگان این است که افرادی از جریان‌های مختلف در کشور حضور دارند که توانایی کافی برای انجام کار را دارند، اما به کار گرفته نمی‌شوند و علت این امر این است که سن وزیر بالاست و وزیر نیز از رفقایی که سن آنها نیز بالاست استفاده می‌کند.

رئیس مجلس تاکید کرد: به دغدغه‌ نمایندگان احترام بگذارید و این اشکال را رفع کنید. نمایندگان به خاطر شرایط کشور به کلیات این طرح رای ندادند، اما دغدغه آنها شریف است پس به آن توجه کنید.

باید دید آیا دولت یازدهم به این دغدغه توجه می‌کند یا همچنان بر بکارگیری بازنشستگان و سالمندان اصرار می‌ورزد
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها