کد خبر: ۱۸۵۹۹۹
زمان انتشار: ۱۲:۵۱     ۱۱ آذر ۱۳۹۲
جدید ترین نظرسنجی پولتیکو از مردم ایالات مختلف آمریکا:
آماری ارائه شده در این گزارش حکایت از عدم التزام دولت امریکا به انجام وعده هایی که به مردم خود داده است و یا عدم توانایی آنها در برآوردن ساختن خواسته های شهروندان خود پرده بر میدارد. حال اولین سوالی که به ذهن خطور می کند این است که آیا می توان به پایبندی چنین دولتی به یک توافق نامه –که هنوز به صورت سند در نیامده- امید بست؟
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، در حالیکه چند روزی از توافق هسته ای ایران و غرب به سرکردگی امریکا می گذرد و بحث بر سر میزان احتمالی پایبندی امریکا به توافق نامه هنوز هم در محافل خبری مورد بحث و مداقه قرار دارد، نتایج یک بررسی داخلی در ایالات متحده نشان میدهد خود مردم امریکا نسبت به دولتمردان خود اعتماد چندانی ندارند.

سایت پولتیکو، با ارائه آمار جمع آوری شده از مناطق مختلف ایالات متحده، از وضعیت اعتماد مردم به دولت و کنگره با نام ”بحران در حیات سیاسی امریکا" یاد می کند.

آمار ارائه شده نشان میدهد علل عدم اعتماد مردم امریکا به دولت و موسسه های [دولتی و خصوصی] امریکایی، تناقضات بین وعده های آنها و واقعیات پیش آمده در حوزه های سیاسی و اقتصادی است. تعطیلی دولت، بحران اقراض داخلی و خارجی، اختلاف نظرهای عدیده درباره بزرگترین پروژه بهداشتی ایالات متحده و ... از مصادیق تناقضات بین وعده ها و عمل دولت و بخش خصوصی امریکاست.



تحلیل آمارهای یادشده نشان می دهد که این بی اعتمادی مردم امریکا وضعیتی کوتاه مدت نیست که اخیرا ایجاد شده باشد بلکه شهروندان امریکایی صرف نظر از اینکه کدام حزب دولت و کنگره را در دست داشته باشد، نه به دولت اعتماد دارند و نه به نمایندگان خود.

طبق داده های ارائه شده توسط موسسه گالوپ (Gallup)، اعتقاد شهروندان امریکایی به صادق و قابل اعتماد بودن شخص اوباما، از ماه سپتامبر تا کنون 5 درصد کاهش یافته و از 55 به 50 رسیده است. ناگفته نماند که صداقت و قابل اعتماد بودن اوباما در نظر هوادارنش در میانه سال 2012 (یعنی هنگام انتخابات) حدود 60% بود.

همچنین در آماری که فاکس نیوز ارائه داده آمده است نیمی از رای دهندگان به اوباما معتقدند او در زمان انتخابات ”آگاهانه [و تعمدا] دروغ گفته است".

آمار ارائه شده توسط موسسه آمارگیری راسموسن (Rasmussen) نیز نشان میدهد 80% امریکایی ها می خواهند کل کنگره را با اعضای جدید عوض کنند زیرا به آنها بی اعتماد هستند و تغییرات جزئی در کنگره دردی را دوا نخواهد کرد. 60% امریکایی ها معتقدند نه دموکرات ها و نه جمهوری خواهان امتحان خود را بسیار بد پس داده اند و باید به فکر یک حزب سوم بود. پرسش درباره لزوم ایجاد یک حزب سوم، همیشه جزو پرسش های موسسه گالوپ بوده است ولی طی 10 سال گذشته، هیچگاه میزان تمایل به یک حزب جدید تا بدین حد نبوده است.

نظرسنجی سالانه گالوپ درباره اعتماد به دولت نشان میدهد فقط 19 درصد اهالی واشنگتن معتقدند دولت همیشه یا بیشتر اوقات صحیح ترین تصمیم ها را می گیرد و درست ترین کار را انجام میدهد؛ در مقابل، 81 درصد اعتقاد دارند دولت هیچگاه و یا فقط گاهی اوقات تصمیم صحیح اتخاذ می کند. این آمارها در میانه مدت زمان ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش، 32 در مقابل 67 بود. خاطر نشان می شود در 1960 میلادی، 73% از امریکایی ها به دولت خود اعتماد داشتند.

همچنین، کمتر از 50% از امریکایی ها به دولت فدرال اعتماد دارند که امور بین الملل (49%) و مسائل داخلی (42%) را در دست بگیرد. این آمار از سال 1972 تا کنون 25 درصد کاهش داشته است.

از سویی، فقط 34% از مردم به بخش قانونگذاری اعتماد دارند که بیشتر یا تمام اوقات تصمیمات صحیح اتخاذ می کنند. در مقابل، 66% معتقدند قانونگذاران امریکایی هیچگاه یا فقط گاهی اوقات در تصمیم گیریهای خود صحیح عمل می کنند. این آمار، به طور پیوسته طی دهه گذشته کاهش داشته است. در سال 2002 میلادی، 67% از امریکایی ها به قانونگذاران خود اعتماد داشتند.

نظرسنجی های موسسه اکونومیست/یوگو (Economist/YouGov) نیز حاکی از این است که 77% از امریکایی ها اعلام کرده اند از تصمیماتی که کنگره اخیرا اتخاذ کرده حمایت نخواهند کرد. آمارهای گالوپ و فاکس نیوز نیز موید همین امر هستند: 80% معتقدند تصمیمات کلیت دولت [در بهبود اوضاع امریکا] بی تاثیر است.

اگرچه پس از تعطیلی اخیر دولت، تمایل مردم به حزب جمهوری خواه افزایش خفیفی داشته است اما فقط 20% از مردم روش جمهوری خواهان در انجام وظایف خود در کنگره را می پسندند. در مقابل، 73% نظر مخالف دارند.

نظرسنجی کوینیپیاک (Quinnipiac) درباره دموکرات ها نیز حاکی از نارضایتی 62 درصدی مردم از فعالیت اعضای این حزب در کنگره است. 25% از امریکایی ها فعالیت هردو حزب را [به یک اندازه] نامطلوب می دانند.

همچنین، یک سوم امریکایی ها مهمترین مشکلی که کشورشان با آن مواجه است را ناکارآمدی دولت میدانند و مسائل اقتصادی و بیکاری در مراتب بعدی قرار دارند. در تاریخ نظرسنجی های موسسه گالوپ، چنین آماری بی سابقه است.

آماری که مشاهده نمودید از عدم التزام دولت امریکا به انجام وعده هایی که به مردم خود داده است و یا عدم توانایی آنها در برآوردن ساختن خواسته های شهروندان خود  پرده بر میدارد. حال اولین سوالی که به ذهن خطور می کند این است که آیا می توان به پایبندی چنین دولتی به یک توافق نامه –که هنوز به صورت سند در نیامده- امید بست؟
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها