کد خبر: ۱۸۵۸۸۶
زمان انتشار: ۰۰:۰۸     ۱۱ آذر ۱۳۹۲
وقتی آن زمان تعلیق غنی سازی را پذیرفتند، مصطفی ۱۰ سال پیر شد/ استعداد جوانان ما را کور کردند
وقتي غني سازي اورانيوم از سال 84 مجددا شروع شد، گويا اينها بال و پر در آوردند و مصطفي و چند تن از دوستانش شبانه روز براي اين مردم كار كردند و خودم شاهد بوديم و اين بچه‌ها قسم خوردند 10 شبانه روز پشت دستگاه‌هاي سانتريفيوژ بدون اينكه بخوابند كار مي‌كردند و بعضي مواقع پشت دستگاه خواب‌شان مي‌برد و مي‌افتادند.
رجانیوز: تعلیق غنی سازی 20% اورانیوم که ماحصل یکی از تعهدات ایران به 1+5 در مذاکرات ژنو بود، منجر به عکس العمل های متعددی در میان نخبگان و افکار عمومی گشته است. بسیاری از این موضوع به عنوان یک عقب نشینی آشکار یاد می کنند و آن را مانند عقب نشینی سال 82، منجر به عقب افتادن پیشرفت کشور می دانند و عده ای دیگر معتقدند این مساله برای سنجش میزان صداقت غرب باید انجام می شد و باید در آینده به قضاوت در این باره نشست، هرچند همزمان خاویر سولانا مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا، توافق ژنو را نشات گرفته از سخاوت تیم مذاکره کننده هسته ای ایران دانست.

اما در این باره پدر شهید مصطفی احمدی روشن که فرزندش در زمستان 1390 به دست عوامل موساد در تهران به شهادت رسید، خاطرات شنیدنی از واکنش مصطفی به تعلیق غنی سازی از سوی ایران در سال 82 الی 84 دارد.

وی که پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری یازدهم با رجانیوز گفتگو کرده بود،گفت: «يادم هست كه مصطفي بر اثر تعليق غني سازي كه در زمان اين آقايان اتفاق افتاد مانند يك گل پژمرده شده بود، وقتي از او جريان را پرسيدم گفت كه بابا در سايت‌هاي هسته‌اي را بسته و مهر و موم كردند، تلويزيون‌هاي مدار بسته تعبيه كردند و ما جرات نمي‌كنيم از جلوي سايت‌هاي هسته‌اي رد شويم.»

تعطيل كردن غني سازي مصطفي را 10 سال پير كرد

وي با بيان اينكه روشن است كه اين از بي‌تدبيري آقايان بود، ادامه داد: مصطفي در آن زمان جزو نيروهاي غني كننده اورانيوم بود، وقتي كه آقايان قبول كردند كه سايت‌هاي هسته‌اي بسته شود و غني سازي تعطيل شود، اين بچه گويا 10 سال پير شد و آثار ياس و نااميدي در چهره‌اش نمايان بود و مي‌خواست از آنجا بيرون بيايد كه به زور و سفارش من ماند. از او مي‌پرسيدم كه چرا با خودت اين كار را مي‌كني كه مي‌گفت كه ما صبح تا شب مي‌رويم آنجا اما بيكاريم! هيچ كاري نمي‌توانيم بكنيم.

پدر شهيد احمدي روشن اين موضوع را تلخ ترين خاطره‌ خود از مصطفي عنوان كرد و افزود: وقتي غني سازي اورانيوم شروع شد، گويا اينها بال و پر در آوردند و شهيد مصطفي و چند تن از دوستانش شبانه روز براي اين مردم كار كردند و خودم شاهد بوديم و اين بچه‌ها قسم خوردند 10 شبانه روز پشت دستگاه‌هاي سانتريفيوژ بدون اينكه بخوابند كار مي‌كردند و بعضي مواقع پشت دستگاه خواب‌شان مي‌برد و مي‌افتادند.

وي اظهار داشت: اين شبانه روز فعاليت ادامه داشت تا به لطف خداوند آن غني سازي 3.5 درصد و در ادامه 20 درصد محقق شد.

استعداد جوانان ما را كور كردند

حاج رحيم احمدي روشن با اشاره به خاطره‌اي از فرزند شهيدش گفت: وقتي از مصطفي مي‌پرسيدم كه اين غني‌سازي 20 درصد به چه درد مي‌خورد وقتي 3.5 درصد جوابگوي كارهاست، پاسخ داد كه ما مي‌خواهيم در مقابل استكبار جهاني با دست پر صحبت كنيم، اگر آنها احساس كنند كه ما از غني‌سازي 20 درصد عاجزيم هيچ وقت به حرف‌ ما گوش نخواهند داد.

وي با بيان اينكه امثال اين آقايان استعدادهاي جوانان ما را كور كردند، افزود: بايد از اين نيروها استفاده مي‌كردند در صورتي كه آنها را خوار و زبون كردند تا آنجا كه برخي از نيروها سايت را ترك كردند.

آقايان با قبول تعليق غني‌سازي كلاه گشادي سرشان رفت

پدر شهيد احمدي روشن تصريح كرد: آقايان يك كلاه گشادي كه سرشان رفت اين بود كه تعليق غني سازي را قبول كردند چرا كه غربي‌ها هم متعهد شده بودند كه اورانيوم غني نشده بگيرند و به صورت غني شده 3.5 درصدي تحويل دهند كه حتي نيم‌ درصد اورانيوم غني شده را هم تحويل اين آقايان ندادند.

وي ادامه داد: غربي‌ها مي‌خواستند كه با التماس مثلا 5 دستگاه سانتريفيوژ به ما بدهند تا جوانان ما با طرز كار اين دستگاه‌ها بفهمند، كه حتي حاضر نشدند كه دو تا دستگاه بدهند تا آنجا كه آن آقاي جك استراو گفته بود كه اين كار خطرناك است و ما اين كارها را خودمان براي شما انجام مي دهيم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها