کد خبر: ۱۸۴۶۱۷
زمان انتشار: ۱۱:۵۵     ۰۴ آذر ۱۳۹۲
حسین ابوالفتحی
اصفهانیان فردی است مورد اعتماد جامعه داوری که امیدوارم به بی‌طرفی خود در رفتار با داوران ادامه دهد.
مسائل داوری فوتبال ایران و پشت‌پرده‌های آن این روزها بسیار تشدید شده. بعد از اینکه محسن قهرمانی در بازی جنجال‌آفرین سپاهان و پرسپولیس آن اشتباه عجیب و فاحش را مرتکب و بلافاصله علی دایی آن افشاگری‌های عجیب‌تر را علیه این داور پرحاشیه صورت داد فضای داوری کشور وارد فاز جدیدی شد. فضایی که فدراسیون فوتبال را خیلی زود مجبور کرد، محسن قهرمانی را تا اطلاع ثانو ی محروم و حتی خبر از احتمال محرومیت مادام‌العمر  این داور بدهد. پس از این برخورد چکشی فدراسیون، محسن قهرمانی نیز فدراسیون فوتبال را تهدید به افشاگری کرد و او نیز اینگونه از خودش دفاع کرد. دفاعیاتی که اتفاقا کارگر افتاد و در نهایت باعث شد فدراسیون با بهانه رد شدن قهرمانی در تست داوری(!) او را برای مسکوت شدن این جنجال هم که شده یک نیم فصل از میادین دور کند. روزنامه قانون در همین زمینه پای صحبت‌های دکتر پرویز سیار، پیشکسوت داوری کشور نشسته. او در این خصوص فدراسیون را متهم به پاک کردن صورت مسئله کرده و از رفتار محسن ترکی هم دفاع می‌کند. سیار همچنین رویانیان را به خاطر اتهاماتش به داوران، بزرگترین خائن به سیستم داوری ایران معرفی می‌کند و در عین حال معتقد است که محسن قهرمانی اطلاعات زیادی از عوامل فساد در فدراسیون فوتبال دارد. گفت‌وگوی  روزنامه قانون با سیار را در ادامه بخوانید:
   اتفاقات این روزهای داوری کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ از شایعه ممنوع‌الفعالیت شدن محسن قهرمانی و بازگشت او تا مشکلات محسن ترکی با کمیته داوران و فریدون اصفهانیان.
من چون خود داورم همیشه سعی می‌کنم در گوشه گوشه زندگی‌ام داوری یا همان عدالت را مد نظرم قرار دهم. من حتی در علم پزشکی و حتی جراحی‌هایی که انجام می‌دهم همواره تلاش کرده‌ام حقی از کسی ضایع نشود. دیروز چند روزنامه خواندم و تقریبا در جریان مسائلی که در حوزه داوری و علی‌الخصوص قهرمانی رخ داده قرار گرفتم. تا آنجا که من می‌دانم حجت‌الاسلام علیپور، محسن قهرمانی را تا اطلاع ثانوی محروم کرده. کاری که عرفا و اساسا خلاف قانون بوده و حتی قابل پیگیری است. اینکه هنوز سندی دال بر رشوه گرفتن یا هر فساد دیگری از سوی قهرمانی اثبات نشده و ما فرد را که تنها متهم است محروم کنیم کار اخلاقی و درستی نیست.
   اساسا شما به رشوه گرفتن و مسائل پشت پرده در مورد محسن قهرمانی اعتقاد دارید یا خیر؟
ببینید تصمیم عجیبی که محسن قهرمانی در بازی سپاهان و پرسپولیس گرفت یک اشتباه فاحش بود که در حد و اندازه‌های یک تنبیه شدید بود اما هر اشتباهی را نباید با عنوان فساد و مسائل پشت پرده تفسیر کرد. ای کاش کمیته داوران مستند و بر اساس آن چیزی که دیده شده و وجود دارد، به این اشتباه فاحش رسیدگی می‌کرد. با علم به اینکه اشتباهات داوری تحت هیچ شرایطی قابل از بین رفتن نیست، چون علمی به مسائل رخ داده ندارم نمی توانم صراحتا در مورد سلامت کاری قهرمانی صحبت کنم.
   حتما اطلاع دارید که کمیته داوران محسن قهرمانی را با بهانه رد شدن در تست آمادگی یک نیم فصل از قضاوت در لیگ برتر محروم کرده تا به نوعی آب‌ها در این خصوص از آسیاب بیفتد.
من مثل شما فکر نمی‌کنم. فدراسیون فوتبال اعلام کرده که محسن قهرمانی در تست آمادگی رد شده و شک ندارم که این حرف اساسا درست است. شما به شکم، قد و هیکل محسن قهرمانی نگاه کنید. او با این وضع جسمانی قطعا شرایط قضاوت در لیگ برتر را ندارد. سوای این قهرمانی اخیرا تمرینات منظمی هم ندارد و طبیعی است که نتواند داور بعضی از بازی‌های مهم لیگ باشد.
   اما شواهد   حکایت از پاک کردن صورت مسئله  دارد. خود محسن قهرمانی بعد از شنیدن خبر محرومیت مادام‌العمرش فدراسیون را تهدید به افشاگری کرد. فکر نمی‌کنید تهدیدات این داور به یک نحوی مسئولان را ترساند که پای خودشان هم در این قضیه باز شود؟
گفتم که من بر اساس حدس و گمان‌ها حرف نمی‌زنم. فعلا رئیس کمیته داوران می‌گوید قهرمانی به خاطر رد شدن در تست آمادگی باید بیرون گود باشد و ما هم بنا را حرف‌های او می‌گذاریم. اما با کمال تاسف باید اعلام کنم که شخصا وقتی تهدیدات قهرمانی را شنیدم دو شاخ در دو طرف سرم درآوردم! صحبت‌های قهرمانی تفسیرها متفاوتی دارد. من احساس می‌کنم که قهرمانی با این حرفش می‌خواست چند نفر دیگر را لو بدهد و فدراسیون از این تصمیم او به نوعی ترسید. به نظرم کمیته انضباطی و حتی حراست وزارت ورزش باید بعد از این ادعاهای قهرمانی که گفته بود« من اگر بروم خیلی‌ها هم با من خواهند آمد» موضوع را با شدت هرچه بیشتر پیگیری می‌کردند. قهرمانی قطعا اطلاعات زیادی در ارتباط با پرونده‌های فساد دارد که می‌تواند یاری‌گر خیلی‌ها باشد.
   شما به روابط پشت پرده سیستم داوری کشور اعتقاد دارید یا خیر؟
من به سوال شما با یک مصداق پاسخ می‌دهم. محمد رویانیان مدیرعامل باشگاه پرسپولیس در گیر و دار همین افشاگری‌ها مدعی شد که چندی پیش یک داور طلب یک پولی از او کرده. همان موقع من با چند خبرنگار صحبت کردم و به آنها گفتم آرزوی قلبی‌ام این است که آقای رویانیان درست گفته باشد و همین حرف‌ها زمینه‌ای باشد برای شناسایی برخی عوامل فساد و تبانی. اما در همان زمان به همان خبرنگاران گفتم که اگر مدیرعامل پرسپولیس از روی سند حرف نزده باشد و صحبت‌هایش واقعی نباشد، او خائن‌ترین فرد به جامعه داوری کشور است. ادعایی که البته از سوی رویانیان اثبات نشد.
   در بحث محسن قهرمانی قبول دارید فدراسیون فوتبال در حال پاک کردن صورت مسئله  است؟
پاک کردن صورت مسئله  یا هر چیز دیگری. من اعتقاد دارم که برای ریشه کن کردن فساد باید در نهایت قاطعیت با همه افرادی که کمترین ارتباطی با فساد و تبانی دارند در هر پست و مقام به شدیدترین وجه ممکن برخورد شود. به نظرم تنها با این روش است که می‌شود مسائل به این مهمی را حل کرد.
   و نهایتا شرایط محسن ترکی. این داور هم به نظر به خاطر دفاع از محسن قهرمانی درگیر مشکلات بسیاری است.
از نظر من محسن ترکی یکی از با شرف‌ترین داوران حال حاضر ایران است که معرفت بسیاری دارد. او حرفی می زند که حرف من هم هست. ترکی معتقد است که وقتی اتهام محسن قهرمانی اثبات نشده کمیته داوران حق ندارد آبروی او را ببرد. محسن ترکی نه به خاطر این که همشهری قهرمانی است بلکه به این خاطر که از آبروی جامعه داوری دفاع می‌کند با این مشکلات مواجه شده و اصلا هم حق چنین داوری نیست این رفتار ها. او می‌گوید اگر جرم قهرمانی اثبات شد شدیدترین برخورد هم برای او در نظر گرفته شود.
   مدیریت کمیته داوران را از زمان به روی کار آمدن فریدون اصفهانیان چگونه می‌بینید؟
به نظرم زود است قضاوت در مورد عملکرد او. اصفهانیان فردی است مورد اعتماد جامعه داوری که امیدوارم به بی‌طرفی خود در رفتار با داوران ادامه دهد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها