به گزارش 598 ، سومین خودروی ملی نام گرفته است؛ رانا. به وضوح معلوم است که ایرانخودرو آن را بعد از موفقیتهای ۲۰۶ اسدی در برنامه خود قرار داده است. اینکه رانا روی یک پلتفرم جدید طراحی شده، حرف صادقانهای نیست ولی این هم درست نیست که بگوییم رانا همان اسدی است.
از آنجایی که نسخه فرانسوی به لحاظ قیمتی، یک سر و گردن از محصولات دیگر شرکت بالاتر بود، تصمیم بر ساخت نمونهای مشابه با قیمتی کمتر گرفته شد. در حقیقت رانا با همین هدف روی کار آمده بود تا بازار مشتریان باقی مانده را هدف قرار دهد.
یکی از دلایل ارزانتر بودن رانا، ایرانیتر بودن آن است. شاسی، بدنه، انتقال قدرت و جعبهدنده آن همگی ساخت داخل هستند. تفاوت کیفیت نمونه ایرانی با فرانسوی ناگفته پیداست. ولی این را هم باید اشاره کرد که ۲۰۶های امروزی آنقدرها هم مانند قدیم باکیفیت نیستند.
به گزارش 598 ، نزدیکترین مدل به رانا از بین ۲۰۶ اسدی، تیپ V8 است. این دو خودرو دقیقا با یک موتور تولید میشوند ولی ۲۰۶ به دلیل سبکتر بودن، اندکی قدرتمندتر است. به همین دلیل هم سرعت نهاییاش بیشتر شده و هم شتاب اولیهاش. از روی ابعاد طول، عرض و ارتفاع میشود فهمید که قدری فضای داخلی رانا بیشتر از رقیب است. اما فضای قسمت بار ۲۰۶ اسدی حدود ۵۰ لیتر بیشتر از حریف ایرانیاش است.
طبیعی است که قیمت ۲۰۶ اسدی V8 بیشتر از رانا باشد. در حال حاضر این خودرو در بازار بین ۳۷ تا ۳۸ میلیون تومان خرید و فروش میشود. در حالی که رانا قیمتی معادل ۳۰ تا ۳۲ میلیون تومان دارد.