کد خبر: ۱۸۴۱۳۷
زمان انتشار: ۱۸:۲۷     ۰۱ آذر ۱۳۹۲
برای رسیدگی به این بحران بشری احتیاج به تعهد بین‌المللی گسترده، مداوم و عمیق برای همکاری با دولت آفریقای مرکزی است. همچنین باید هیات حافظ صلح سازمان ملل در آفریقا تقویت شود تا بتواند ماموریت امنیتی‌اش و ماموریت حفاظت از غیرنظامیان را انجام دهد و زمینه را برای انتخابات فوریه 2015 آماده کند.
آمریکا خواستار دخالت گسترده‌تر بین‌المللی به منظور توقف خشونت‌ها در جمهوری آفریقای مرکزی شد. این خواست در بحبوحه هشدار رو به افزایش مبنی بر اینکه این کشور فقیر در آستانه یک نسل کشی احتمالی است، صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ‌به نقل از خبرگزاری فرانسه، "جان کری"، وزیر امور خارجه آمریکا، از کمک 40 میلیون دلاری به عنوان سرمایه‌ای جدید برای کمک به این کشور خبر داد که قرار است بخش عمده‌ای از آن به حمایت از هیات حفاظ صلح سازمان ملل در آفریقا (MISCA) اختصاص داده شود.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت: برای رسیدگی به این بحران بشری احتیاج به تعهد بین‌المللی گسترده، مداوم و عمیق برای همکاری با دولت آفریقای مرکزی است. همچنین باید هیات حافظ صلح سازمان ملل در آفریقا تقویت شود تا بتواند ماموریت امنیتی‌اش و ماموریت حفاظت از غیرنظامیان را انجام دهد و زمینه را برای انتخابات فوریه 2015 آماده کند.

در جدیدترین شورش و کودتا، ائتلاف شورشیان سلکا، "فرانسوا بوزیزه"، رئیس جمهوری پیشین آفریقای مرکزی را در ماه مارس برکنار کردند و "میشل جودتودیا"، نخستین رهبر مسلمان آفریقای مرکزی را به قدرت رساندند.

اما این اقدم خونریزی‌های فرقه‌ای پیش بینی نشده‌ای را به راه انداخته و جنگی بین شورشیان پیشین عمدتا مسلمان که در ماه مارس قدرت را به دست گرفتند و گروه‌های شبه نظامی مامور به حفاظت از جوامع مسیحی که 80 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، در گرفته‌ است.

بنابر تازه‌ترین آمار سازمان ملل، این ناآرامی‌ها نزدیک به 400 هزار از جمعیت حدود 6 / 4 میلیون نفری آفریقای مرکزی را آوره کرده و 3 / 2 میلیون نفر را نیازمند کمک قرار داده است و 1/ 1 میلیون نفر برای پیدا کردن غذا تقلا می‌کنند.

معاون کری چند روز پیش به قانونگذاران آمریکایی گفت، حوزه‌ای که طی سال آتی میلادی در آن احتیاج جدی وجود خواهد داشت کمک‌های غذایی است و علت آن هم این است که مردم از آنچه در این کشور در حال رخ دادن است به میزان زیادی وحشت زده و شوکه شده‌اند و این تاثیر جدی بر فصل کاشت داشته و در ماه‌های پیش رو عدم امنیت غذایی بیشتری را موجب خواهد شد.

آمریکا از اقدامات سازمان ملل برای افزایش نیروهای تحت رهبری اتحادیه آفریقا به 3652 سرباز حمایت کرده‌ است، این سربازان، سربازانی متشکل از چاد، کامرون، گابن، کنگو برازاویل و گینه استوایی هستند و از برونئی هم انتظار کمک می‌رود.

شورای امنیت سازمان مللن قرار است در اوایل ماه دسامبر قطعنامه‌ای را به رای بگذارد که به همسایگان آفریقای مرکزی، اتحادیه آفریقا و فرانسه اجازه دخالت در این کشور را می‌دهد.

در همین حال فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه گفته پاریس قصد دارد تا نیروهایش در آفریقای مرکزی را به میزان عمده‌ای افزایش دهد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها