کد خبر: ۱۸۱۸۳۳
زمان انتشار: ۰۸:۵۷     ۲۵ آبان ۱۳۹۲
تحلیل نیویورک تایمز از دور جدید مذاکرات ایران و امریکا:
اخیرا طرف امریکایی مذاکرات اعلام کرده بود اصرار ایران مبنی بر قانونی شمردن حق جمهوری اسلامی برای غنی سازی اورانیوم پذیرفته نمی شود زیرا چنین چیزی به هیچ وجه در معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای وجود ندارد، اما کاخ سفید لطف می کند و شرایطی را مهیا می سازد تا ایران بتواند اورانیوم را به غنای 3.5 درصد برساند. وی اعلام کرد تخفیف در تحریم ها احتمالا در حد آزاد کردن 5 میلیارد دلار از 100 میلیارد دلار ذخیره ارزی بلوکه شده ایران است.
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598 ، نیویورک تایمز طی یادداشتی مطرح نمود که یکی از مقامات ارشد دولت اوباما اعلام کرد: ”برای اولین بار در دهه گذشته به متوقف کردن پیشرفت برنامه هسته ای ایران نزدیک شده ایم و می توانیم جمهوری اسلامی را در برخی موقعیت های کلیدی که به آنها دست یافته به عقب برگردانیم!"

کاخ سفید این روزها مقابله با سناتورهای تندرو را در پیش گرفته تا از گفتگوهایی دفاع کند که گفته می شود برنامه هسته ای ایران را متوقف خواهند کرد. مقامات امریکایی اظهار داشته اند گفتگوها به سمتی پیش می رود که برای مدت شش ماه فعالیت های هسته ای ایران را متوقف کند تا گروه پنج بعلاوه یک اطمینان حاصل کند که ایران فقط مقاصد صلح آمیز دارد.



اخیرا طرف امریکایی مذاکرات اعلام کرده بود اصرار ایران مبنی بر قانونی شمردن حق جمهوری اسلامی برای غنی سازی اورانیوم پذیرفته نمی شود زیرا چنین چیزی به هیچ وجه در معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای وجود ندارد، اما کاخ سفید لطف می کند و شرایطی را مهیا می سازد تا ایران بتواند اورانیوم را به غنای 3.5 درصد برساند.

البته طرف امریکایی متذکر شده است این لطف کاخ سفید زمانی شامل حال ایران می شود که ایران یک سری محدودیت های ویژه از جمله نظارت های بی سابقه را بپذیرد.

یکی از مقامات ارشد دولت اوباما در همین خصوص اظهار داشت: ”بعدها درباره تفسیر معاهده منع گسترش تسلیخات اتمی بحث می کنیم که آیا حق غنی سازی برای ایران وجود دارد یا خیر."

وی افزود: ”اگر ایران مجادله کند که ما حق غنی سازی داریم ما هم خواهیم گفت که شما زمانی این حق را دارید که دنیا مطمئن شود اهدافتان فقط صلح آمیز است"

وی اعلام کرد تخفیف در تحریم ها احتمالا در حد آزاد کردن 5 میلیارد دلار از 100 میلیارد دلار ذخیره ارزی بلوکه شده ایران توسط امریکا بر اثر تحریم هاست.

دور بعدی گفتگوهای هفته آینده از سر گرفته خواهد شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۵
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها