کد خبر: ۱۷۸۴۵۰
زمان انتشار: ۱۹:۳۶     ۱۱ آبان ۱۳۹۲
شبکه خبری اسکای نیوز عربی از کشته شدن رهبر طالبان پاکستان در حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در پاکستان خبر داد. وزارت کشور پاکستان نیز از بیم حملات انتحاری و انتقام جویانه طالبان در این کشور وضعیت قرمز اعلام کرد.

به گزارش 598، به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ فرمانده ارشد طالبان پاکستان و منابع آگاه در سازمان اطلاعات این کشور اعلام کردند، «حکیم الله محسود»، رهبر طالبان پاکستان در حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در وزیرستان شمالی کشته شد.

وزارت کشور پاکستان اعلام کرد: مراکز حساس دولتی ، ایستگاه‌های راه آهن، فرودگاه‌ها و مراکز پلیس تحت تدابیر شدید امنیتی قرار می‌گیرند و در این مراکز وضعیت قرمز اعلام شده است.

همچنین فرمانده ارشد طالبان پاکستان اعلام کرد که قرار است مراسم تشییع جنازه محسود عصر امروز (شنبه) در میرانشاه برگزار شود.

همچنین مسئولان سازمان اطلاعات پاکستان اعلام کردند که احتمالا حمله موشکی هواپیمای بدون سرنشین آمریکا باعث مرگ دست‌کم 25 تن در وزیرستان شمالی شده است.

به گفته این مسئولان جاسوسانی که به محل حمله در وزیرستان شمالی اعزام شده بودند تاکید کردند که حکیم الله محسود کشته شده است.

مسئولان مذکور تاکید کردند که دو موشک روز جمعه به منزل وی در نزدیکی شهر میرانشاه برخورد کرده است.

گفته می‌شود یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی نشست رهبران طالبان پاکستان را که برای بررسی روند مذاکرات با دولت این کشور برگزار شده بود، هدف قرار داد که در آن محسود و چند تن از دیگر رهبران طالبان کشته شدند. یک مقام ارشد طالبان خبر کشته شدن محسود را در تماس با بی‌بی‌سی تایید کرده است.

این حمله در حدود پنج کیلومتری شمال شهر میرانشاه، مهم‌ترین شهر در این منطقه صورت گرفته است.

پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) پنج میلیون دلار برای سر محسود جایزه تعیین کرده بود.

پیش از این نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان از دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا خواسته بود تا به حملات هواپیماهای بدون سرنشین پایان دهد. حملات این گونه هواپیماها باعث بروز تنش‌هایی در روابط دو کشور شده است. پاکستان مکررا گفته است که این حملات ناقض تمامیت ارضی کشور است.

در عین حال این تحول در حالی صورت گرفته است که دولت پاکستان گفته بود که خواهان مذاکره با طالبان است. به گفته برخی از ناظران کشته شدن محسود می‌تواند بر انجام این گفت‌وگو‌ها تاثیر بگذارد. در همین حال نبود محسود می‌تواند به جنگ قدرت بر سر جانشینی وی منجر شود.

همین ناظران می‌گویند که در عین حال کشته شدن تعداد زیادی از رهبران طالبان پاکستان توسط هواپیماهای بدون سرنشین ممکن است بدین معنی باشد که جانشین احتمالی محسود شخصی باشد کمتر شناخته شده و به همین دلیل احتمال هرگونه مذاکره‌ای با طالبان محدودتر شود.

حکیم الله محسود در سال ۲۰۰۹ جانشین «بیت الله محسود» شده بود. چند ماه پیش نیز «ولی‌الرحمان»، نفر دوم طالبان پاکستان در اثر حمله هواپیماهای بدون سرنشین کشته شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها