کد خبر: ۱۷۷۱۱۵
زمان انتشار: ۱۲:۱۱     ۰۷ آبان ۱۳۹۲
شورای نگهبان طرح عضویت و لغو عضویت نمایندگان مجلس در برخی از شوراهای عالی، شوراها، مجامع و سایر هیات‌ها را مغایر با برخی از اصول قانون اساسی تشخیص داد.
به گزارش 598 به نقل از مهر، طرح عضویت و لغو عضویت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در برخی از شوراهای عالی،شوراها، مجامع و سایر هیاتها مصوب جلسه مورخ هفدهم مهرماه یکهزار و سیصد و نود و دو مجلس شورای اسلامی در جلسه مورخ ۱۳۹۲/۰۸/۰۱ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که نظر این شورا به شرح زیر اعلام می‌گردد:

۱- تعیین عضو ناظر در ستاد و شورای مذکور در جزء ۹ بند(الف) و جزء ۷ بند (ب) ماده یک، به منزله اصلاح تصویب‌نامه هیأت وزیران و مغایر اصول ۵۷، ۶۰ و ۱۳۸ قانون اساسی شناخته شد.

۲- جزء ۲ بند (ب) ماده یک در مقام اصلاح مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده و با توجه به نظر تفسیری این شورا، مغایر اصل ۱۱۲ قانون اساسی شناخته شد.

۳- از آنجا که در قانون اساسی جایگاهی به عنوان «معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی» بر دستگاه‌های اجرایی پیش بینی نشده است، الزام دستگاه‌ها به اطلاع رسانی به معاون نظارت مجلس با این عموم مواجه با ایراد بوده و مغایر اصل ۵۷ قانون اساسی شناخته شد.

۴- در ماده ۷ تشکیل شورای دستگاه‌های نظارتی، همانطور که قبلا از جمله در خصوص ماده ۱۹۶ قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه اعلام گردیده، مغایر اصول ۵۴ ، ۵۵، ۵۷، ۶۰، ۷۶، ۸۷ ، ۹۰ و بند ۳ اصل ۱۵۶ و اصول ۱۶۱، ۱۷۳ ، و ۱۷۴ قانون اساسی شناخته شد.
تذكر:
با توجه به تعيين تكليف نسبت به مواردي نظير بندهاي ۱ ، ۷ و ۱۲ ماده ۲ ، عبارت «عنوان» صدر اين ماده نيازمند اصلاح عبارتي است.

همچنین روابط عمومی شورای نگهبان اعلام کرد:

طرح استفساریه تبصره ماده(۷۷) قانون تأمین اجتماعی مصوب جلسه مورخ چهاردهم مهرماه یک هزار و سیصد و نود و دو مجلس شورای اسلامی در جلسه مورخ ۱۳۹۲/۰۸/۰۱ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که نظر این شورا به شرح زیر اعلام می‌گردد:

با توجه به نظریه تفسیری شماره ۷۶/۲۱/۵۸۳ مورخ ۱۳۷۶/۳/۱۰ شورای نگهبان از اصل ۷۳ قانون اساسی، طرح فوق‌الذکر تفسیر نیست بلکه قانون‌گذاری است، لذا مغایر اصل مذکور شناخته شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها