کد خبر: ۱۷۶۶۹۲
زمان انتشار: ۱۸:۴۶     ۰۵ آبان ۱۳۹۲
در حالی‌که مسئله بازگشت تروریست‌های حاضر در جنگ سوریه به کشورهایشان به معضلی منطقه‌ای و حتی جهانی تبدیل شده اما برخی مقامات قزاقستان از هم اکنون به فکر ایجاد سدهایی در برابر بازگشت آنان هستند.

به گزارش 598، به نقل از خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس در دوشنبه، یک مقام قزاق با ابراز نگرانی از بازگشت برخی افراط‌گرایان قزاقستان از سوریه به کشورشان، از مقامات امنیتی خواست به هر طریق ممکن از ورود آنها جلوگیری کند.

این ابتکار را رئیس اتحادیه سربازان ‏محلی و درگیری‌های مسلحانه «مبارزه با اخوت» پیشنهاد کرده است.

این در حالی است که مسئله چگونگی حضور افراط‌گرایان قزاق در سوریه و خطرات بازگشت مجدد آنان به کشور، اکنون به بحث اول محافل سیاسی و کارشناسی این کشور تبدیل یافته است.

همچنین مقامات ارشد قزاق معتقدند، این افراد با حضور در سوریه اکنون به قاتلانی حرفه‌ای تبدیل یافته و بازگشت آنان به وطن خطرات امنیتی بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

در همین حال، یک مقام کمیته امنیت ملی قزاقستان اعلام کرد، تعداد قزاق های حاضر در جنگ سوریه مشخص است و تدابیر لازم برای مقابله با بازگشت آنان فراهم شده است.

ماه گذشته نیز سازمان اطلاعات قرقیزستان، اعلام کرد، شهروندانی از این کشور نیز در بحران سوریه در حال جنگ هستند.

به‌ اعتقاد کارشناسان، آنچه امروز در سوریه می‌گذرد، بطور مستقیم با آینده ثبات و امنیت در قلمروی شوروی سابق و از جمله آسیای مرکزی ارتباط دارد.

منابع امنیتی با علم به حضور صدها نفر از تروریست‌های متعلق به ‌کشورهای شوروی سابق در سوریه، نگران هستند که در صورت حل بحران سوریه بیشتر آن‌ها به‌کشورهایشان باز خواهند گشت و تجربه اندوخته خود تحت مدیریت سازمان‌های اطلاعاتی کشورهای غربی و عربی را به‌کار خواهند گرفت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها