کد خبر: ۱۷۶۰۶۲
زمان انتشار: ۲۳:۴۰     ۰۱ آبان ۱۳۹۲
حدود 150 روحانی و شخصیت برجسته مذهبی مقابل کاخ پادشاهی عربستان سعودی علیه تلاش‌های جدید زنان این کشور برای گرفتن حق رانندگی دست به اعتراض زده و آمریکا را مقصر تحریک این زنان دانستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، برخی از رهبران ارشد مذهبی عربستان که مقابل کاخ پادشاهی در جده دست به اعتراض زدند، گفتند، آمریکا پشت کمپینی است که از زنان عربستان خواسته تا 26 اکتبر (4 آبان) در خیابان‌ها رانندگی کنند. این کمپین مدعی است که تاکنون 16 هزار امضا جمع‌آوری کرده است.

دولت عربستان این اقدامات را سرکوب نکرده و ملک عبدالله، پادشاه عربستان معتقد است که اصلاحات اجتماعی باید صورت بگیرد. اعتراض روحانیون عربستانی نشان دهنده چالشی است که ملک عبدالله برای ایجاد اصلاحات بدون برانگیختن دشمنی بخش‌های محافظه‌کار جامعه با ‌آن روبرو است.

شیخ ناصر العمر، یکی از روحانیون حاضر در این اعتراضات گفت: چرا تاریخ این اعتراضات میلادی است و نه قمری؟ این مساله نشان می‌دهد که این کمپین در آمریکا تشکیل شده است.

از ماه گذشته که کمپین حقوق رانندگی زنان در عربستان راه افتاده است، زنان سعودی فیلم‌ها و تصاویری را از رانندگی خودشان در اینترنت قرار می‌دهند. تعدادی از زنان عضو شورای عربستان سعودی نیز ماه جاری میلادی درخواستی را مبنی بر مذاکرات درباره اجازه رانندگی به زنان ارائه داده‌اند اما هنوز هیچ مذاکره‌ای برگزار نشده است.

این در حالی است که هیچ قانون اسلامی یا قوانین ترافیکی عربستان به طور صریح زنان را از رانندگی یا دریافت گواهی نامه رانندگی منع نکرده است.

در هفته‌های اخیر هیچ زنی به دلیل تلاش برای رانندگی در عربستان دستگیر نشده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها