کد خبر: ۱۷۵۹۵
زمان انتشار: ۱۲:۲۱     ۲۴ مرداد ۱۳۹۰
شنبه شب ضيافت افطار نمايندگان ادوار مجلس برگزار شد و در حالي كه علي لاريجاني به‌دليل آنچه كه "كسالت" عنوان شد، به اين ضيافت نيامد، باهنر نايب رئيس مجلس در ديدار حاضر شد.

به گزارش رجانيوز، بر اساس خبري كه از اين ديدار منتشر شده و علي‌رغم گذشت يك روز، باهنر نيز آن را تكذيب نكرده و در روزنامه‌ها نيز بازتاب زيادي داشته است، تعدادی از نمایندگان ادوار اصلاح‌طلبان نسبت به مواضع آیت‌الله یزدی که عضو شورای نگهبان است نیز انتقاداتی را مطرح کردند که باهنر در پاسخ گفت که "بعضی از انتقادات مطرح شده کم‌وبیش وارد است".

فضاسازي در مورد فعاليت‌هاي آيت‌الله يزدي در كميته اصولگرايان در ذيل پروژه تشكيك در سلامت انتخابات مطرح مي‌شود،‌ به‌طوري كه جريان نزديك به فتنه كه عوامل آن هنوز در برخي از رسانه‌هاي كشور وجود دارند، تلاش مي‌كند كه هر قرينه‌اي را كه بتواند به ادعاي تشكيك كمك كند، برجسته سازد.

هفته گذشته در نشست خبري سخنگوي شوراي نگهبان نيز در چارچوب همين ادعا، بحث حضور آيت‌الله يزدي در كميته اصولگرايان به پيش كشيده شد و كدخدايي در واكنش به برخی اظهارات چهره های اصلاح‌طلب در مورد تضمین سلامت انتخابات و این كه آیا شورای نگهبان این سلامت را تضمین خواهد كرد، گفت: «شورای نگهبان بر اساس وظایف قانونی خود عمل می كند، همچنان‎كه در انتخابات گذشته نیز چنین كرد. سلامت انتخابات همیشه مطمئن بوده در آینده هم بر این اساس عمل خواهیم كرد.»

در ادامه نيز خبرنگاري از كدخدایی پرسید آیت الله یزدی از اعضای شورای نگهبان در كمیته وحدت اصولگرایان عضو است و این شبهه مطرح است كه شورای نگهبان جناحی رفتار می كند كه كدخدایی پاسخ داد: «حضرت آیت الله یزدی بر حسب سمتی كه در جامعه مدرسین دارد ممكن است اقداماتی به صورت كلی و هماهنگی هایی انجام دهد اما از نظر شخصیت حقوقی كه در شورای نگهبان دارند دخالتی در بحث انتخابات نخواهند داشت.»

اين اظهارنظر پس از آن مطرح شد كه حدود يك ماه قبل نيز سايت خبرآنلاين به فضاسازي در مورد احتمال حضور آيت‌الله جنتي دبير شوراي نگهبان در كميته اصولگرايان پرداخت و با انتشار مصاحبه‌ها و گمانه‌زني، اين فضاسازي منفي را تقويت كرد.

اما پس از اعلام منتفي شدن حضور دبير شوراي نگهبان، برخي افراد و جريان‌ها كه حضور عنصري مانند آيت‌الله يزدي به‌عنوان رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم را با آگاهي از مواضع قاطع و اصولي وي در تبعيت از ولايت فقيه و مرزبندي صريح با جريان‌هاي اشرافي شكل گرفته از دوره موسوم به سازندگي، تجديدنظر طلبان دوم خردادي، فتنه‌گران و جريان نفوذي در دولت مغاير با منافع خود مي‌دانند و معتقد هستند كه با اشراف و نظارت رئيس جامعه مدرسين، خروجي كميته‌اي كه به‌نام اصولگرايان تشكيل شده، آن چيزي نخواهد بود كه مورد نظرشان است، دور جديدي از اين فضاسازي‌ها را آغاز كرده‌اند.

اين در حالي است كه اساساً باني آن چيزي كه امروز به‌عنوان فعاليت اصولگرايان زير نظر جامعتين خوانده مي‌شود، آيت‌الله يزدي بود و بر اساس آنچه‌كه در مصاحبه چهار ماه قبل وي اعلام شد، اين آيت‌الله يزدي بوده كه سال گذشته با دعوت از آيت‌الله مهدوي‌كني به جلسه جامعه مدرسين، اولين پيگيري‌ها براي وحدت اصولگرايان در انتخابات مجلس كرده است.

آيت‌الله يزدي در اين زمينه مي‌گويد:

«من در يك فرصتي به محضر آيت الله مهدوي كني عرض كردم اگر حضرتعالي صلاح بدانيد يك جلسه اي تشکيل شود، شرايط را بررسي كنيم و ببينيم چه بايد كرد؟ ايشان هم اظهار لطف فرمودند و به هر حال منتهي شد به اينكه با جمعي از دوستان و همراهان‌شان از اعضاي جامعه روحانيت مبارز تهران در طي سفري به قم تشريف آوردند و در جلسه رسمي جامعه مدرسين شركت فرمودند. آن جلسه، جلسه بسيار خوبي بود. بحث‌هاي آزاد خوبي از دوطرف شد و در پايان به اين جمع بندي رسيد كه براي ايجاد و حفظ وحدت و نيز پيشگيري از برخي زيان‌ها بايد اقداماتي صورت گيرد. البته بديهي بود که براي رسيدن به اين هدف اين امکان نبود که مرتب اعضاي اين دو جمع بزرگ بخواهند با هم مذاكره بكنند. قرار شد نمايندگاني از جامعه مدرسين و نمايندگاني از روحانيت مبارز تهران انتخاب شوند. البته براي هر دو طرف هم مشخص بود كه اصولاً جايگاه، موقعيت، رفتار، روش و روال كار جامعه مدرسين يك تفاوت‌هايي با جايگاه، رفتار و روال كار روحانيت مبارز تهران دارد.

ايشان افرادي را معرفي كردند كه اعضاي جامعه قبول داشتند، جامعه مدرسين هم نمايندگان خود را معرفي كرد، كار شروع شد و در اولين جلسه اي كه در جامعه مدرسين تشكيل شد، در مرحله اول يك آيين نامه داخلي براي اين جلسات تنظيم شد كه دو هفته يك بار جلسه داشته باشند. يك جلسه تهران باشد و يك جلسه قم. حدود مسائل، شرايط خاص داخلي رسميت جلسه و... جزئيات داخلي اين جلسه مشترك تنظيم شد و كار شروع شد.»

اما نكته جالب، اين است كه بر اساس خبر منتشر شده از ديدار نمايندگان ادوار با محمد رضا باهنر، وي در واكنش به انتقادها از آيت‌الله يزدي كه از سوي جريان نزديك به فتنه خاستگاه تشكيك در سلامت انتخابات را دارد، به‌جاي تبيين موضوع و تشريح سير قضايا، اين انتقادها را كم و بيش وارد دانسته است تا معلوم شود افرادي كه به‌دليل موضع‌گيري‌هايشان در جريان فتنه اكنون در معرض اتهام هستند و ترديدهاي جدي در مورد صلاحيت آن‌ها براي قرار گرفتن در مركزيت اصولگرايان وجود دارد، در عين اينكه كميته 8+7 را به‌منظور حفظ موقعيت خود به مثابه وحي منزل و غيرقابل تغيير مي‌دانند، حاضر نيستند از پايه‌گذار و پيگيري كننده اصلي وحدت اصولگرايان در جامعه مدرسين حوزه علميه قم دفاع كنند.

مشخص نيست آيا آقاي باهنر با اطلاع از نظر و ترديدهاي آيت‌الله يزدي در مورد خود، اين‌گونه موضع‌گيري كرده است يا نه، اما علاوه بر آيت‌الله يزدي، آيت‌الله مهدوي‌كني نيز مايل بوده است كه از ضلع جبهه پيروان خط امام و رهبري، نبي حبيبي و منوچهر متكي به‌عنوان نماينده در كميته موسوم به 8+7 حضور داشته باشند كه اين نظر از سوي يكي از اعضاي كميته هفت نفره (نظارت و داوري اصولگرايان) به باهنر نيز اعلام شده بود اما وي اين نظر را در جلسه جبهه پيروان مطرح نكرد تا اعضا با آگاهي از نظر آيت‌الله مهدوي‌كني تصميم بگيرند.

اگرچه يكي از افراد نزديك به آقاي باهنر، بخشي از وقت تريبون مجلس را كه متعلق به دفاع از منافع مردم است، به دفاع از وي اختصاص مي‌دهد و مي‌گويد كه "حق نداريم تحت هرعنواني فرد يا افرادي را به صرف ارائه نقطه نظري برخلاف نظرات ما از دايره اصولگرايي خارج كرده و تندروي را دراين ميدان به حدي جلو ببريم كه برادري فهيم، زيرك، باهوش و وقت‌گذار براي نظام اسلامي و اصولگرايي مخلص همچون مهندس باهنر نايب رييس مجلس را همراه جريان فتنه معرفي كنيم؛ البته هر فرد مخلص‌تر و متدين‌تر در زير چتر اصولگرايي براي ما عزيزتر است"، اما آزمون فتنه 88 آن‌قدر فضا را روشن كرده كه ديگر كسي نتواند با بلند كردن تابلوي اصولگرايي در پازل جريان مقابل و يا در چند جبهه متضاد بازي كند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها