کد خبر: ۱۷۵۷۸۲
زمان انتشار: ۲۰:۱۷     ۳۰ مهر ۱۳۹۲
اجلاس وزیران خارجه کشورهای عضو گروه موسوم به که از صبح امروز در لندن تشکیل شده بود، با تاکید بر حمایت از آنچه که مخالفان میانه روی دولت سوریه خوانده می شود، پایان یافت.
به گزارش 598، به نقل از ایرنا، ˈویلیام هیگˈ وزیر خارجه انگلیس و رییس اجلاس لندن، عصر سه شنبه در یک کنفرانس خبری گفت: بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و این بحران باید از طرق سیاسی و دیپلماتیک به پایان برسد.

وی اجلاس <<دوستان سوریه>> در لندن را بخشی از روند انتقال سیاسی و تلاشی برای یافتن راه حل دیپلماتیک برای بحران سوریه توصیف و در عین حال تاکید کرد که هنوز مشکلات زیادی بر سر راه روند انتقال سیاسی در سوریه وجود دارد.

وزیر خارجه انگلیس با اشاره به کنفرانس نخست صلح سوریه در ژنو که در تابستان سال گذشته برگزار شد، گفت: در آن کنفرانس موافقت شد که یک دولت انتقالی از طریق توافق دوجانبه و با اختیارات کامل اجرایی در سوریه تشکیل شود.

وی افزود: وزیران خارجه 11 کشور شرکت کننده در اجلاس لندن بر اساس توافقات کنفرانس ژنو 1، حمایت قاطع خود را از برگزاری کنفرانس ژنو 2 در ماه آینده میلادی اعلام کردند.

هیگ اظهارداشت: شرکت کنندگان در اجلاس امروز همچنین ضمن تاکید مجدد بر حمایت خود از ائتلاف ملی سوریه به عنوان تشکلی میانه رو و مخالف فرقه گرایی و افراطی گری، بر ضرورت حضور متحد و فعال این ائتلاف در کنفرانس ژنو 2 تاکید کردند.

وی همچنین گفت که بشار اسد رییس جمهوری سوریه نقشی در آینده آن کشور نخواهد داشت و وزیران خارجه 11 کشور شرکت کننده در اجلاس لندن در این نظر متفق القول هستند.

برخی از گروههای تشکیل دهنده ائتلاف ملی سوریه از جمله شورای ملی سوریه مخالف حضور در کنفرانس صلح ژنو هستند و به نظر می رسد که تاکید مجدد ویلیام هیگ و دیگر وزیران خارجه گروه موسوم به دوستان سوریه مبنی بر اینکه بشار اسد نقشی در آینده سوریه نخواهد داشت، تلاشی برای راضی کردن اعضای ائتلاف به شرکت در کنفرانس ژنو 2 است.

به عقیده کارشناسان تلاش برای حذف رییس جمهوری سوریه از آینده تحولات آن کشور به مثابه پیش شرطی است که حتی با بیانیه کنفرانس ژنو 1 در مورد ضرورت مشارکت دولت فعلی سوریه در روند صلح مغایر است و می تواند پیشاپیش باعث شکست کنفرانس ژنو 2 شود.

یکی از خبرنگاران در کنفرانس خبری امروز همین موضوع را در سوال خود مطرح کرد ولی ویلیام هیگ مدعی شد که ما پیش شرطی برای حضور در کنفرانس ژنو 2 به جز پایبندی به بیانیه کنفرانس ژنو1 نداریم.

وزیرخارجه انگلیس در بخش دیگری از سخنان خود اذعان کرد که بحران سوریه باعث تشدید تروریسم و فرقه گرایی در آن کشور شده و گروههای وابسته به القاعده که مخالف صلح و گفت و گو هستند اکنون نقش مهمی در درگیری های نظامی دارند.

وی همچنین اعلام کرد که دولت انگلیس طی هفته های آینده کمک های بیشتری را در اختیار مخالفان دولت سوریه قرار خواهد داد.

به گفته هیگ این کمک ها علاوه بر کمک هایی است که دولت انگلیس به آوارگان و جنگ زدگان سوریه کرده است و در اختیار تشکل های میانه روز قرار خواهد گرفت.

وزیران خارجه کشورهای مصر، فرانسه، آلمان، ایتالیا، اردن، قطر، عربستان سعودی، ترکیه، امارات عربی متحده، انگلیس و آمریکا به همراه رییس ائتلاف ملی سوریه در اجلاس لندن شرکت داشتند.

وزیر خارجه انگلیس گفت: در جریان برگزاری اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، شورای امنیت قطعنامه شماره 2118 را در مورد سوریه تصویب کرد و خواستار تشکیل یک کنفرانس بین المللی برای اجرای مفاد بیانیه ژنو شد.

وی افزود: در این بیانیه تاسیس یک دولت انتقالی با اختیارات کامل اجرایی و با توافق دوجانبه پیش بینی شده است که اعضای آن شامل نمایندگانی از دولت فعلی، مخالفان و سایر گروهها می شود.

وی اظهارداشت: برای رسیدن به این هدف نهایی و آماده سازی مقدمات کنفرانس ژنو 2، اجلاس وزیران خارجه دوستان سوریه در لندن برگزار شد.

ˈجان کریˈ وزیر خارجه آمریکا نیز در کنفرانس خبری جداگانه ای که در پایان این اجلاس برگزار کرد، گفت: ما در اجلاس <<لندن 11>> حمایت قاطع و یکپارچه خود را از مخالفان میانه روی رژیم سوریه و همچنین ضرورت پیگیری راه های دیپلماتیک برای حل بحران تاکید کردیم.

وی افزود: تنها جایگزین برای یک راه حل مسالمت آمیز در سوریه، ادامه خشونت و تشدید کشتار مردم است.

وزیر خارجه آمریکا نیز در سخنان خود اعلام کرد که بشار اسد نمی تواند نقشی در آینده سوریه ایفا کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها