کد خبر: ۱۷۵۰۵۳
زمان انتشار: ۰۹:۵۱     ۲۹ مهر ۱۳۹۲
سازمان عفو بین‌الملل با انتشار گزارشی نسبت به اوضاع بد حقوق بشر در عربستان سعودی انتقاد کرده و اعلام کرد که اوضاع حقوق بشر عربستان به جای بهبود، بدتر شده است.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، سازمان عفو بین‌الملل خواستار بازخواست ریاض به علت عدم وفاداری به تعهدات خود در مورد بهبود اوضاع حقوق بشر در این کشور شد.

بر اساس گزارشی که این سازمان اندکی قبل از برگزاری نشست سازمان ملل در ژنو درباره حقوق بشر در عربستان منتشر کرده، آمده است که این کشور هر بار نسبت به تعهدات خود در مورد بررسی اوضاع بد حقوق بشر در این کشور کوتاهی می کند.

فیلیپ لوتر مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در این سازمان تاکید می کند که تجربه ثابت کرده که وعده های گذشته عربستان نیز توخالی بوده و این کشور از نفوذ سیاسی و اقتصادی خود برای ممانعت جامعه بین الملل از انتقاد نسبت به این عملکرد بد سوء استفاده می کند.

این گزارش تاکید کرد که عربستان از اجرای دستورات شورای حقوق بشر سازمان ملل که در سال 2009 طی گزارشی به این کشور ابلاغ شده، شانه خالی کرده است. از چهار سال پیش دیپلمات های سعودی به ژنو رفتند و مجموعه ای از دستورها را برای بهبود اوضاع حقوق بشر در این کشور پذیرفتند؛ اما از آن زمان نه تنها هیچ اقدامی در بهبود این اوضاع نکردند، بلکه سرکوب مردم بیشتر نیز شده است.

لوتر خواستار واکنش جامعه جهانی به اتفاقاتی شد که علیه فعالان مسالمت آمیز سیاسی در زندان‌های سعودی و شکنجه و زندانی شدن غیر قانونی آنها صورت می‌گیرد. وی در این گزارش جزئیاتی از سرکوب و شکنجه شهروندان و محاکمه های غیر قانونی آنها و بد رفتاری با مردم را در این چهار سال ارائه کرده است.

بر اساس این گزارش دو نفر از موسسان جمعیت حقوق مدنی و سیاسی در عربستان سعودی به نام های  دکتر عبدالله بن حامد علی الحامد و محمد بن فهد بن مفلح القحطانی به ترتیب به 10 و 11 سال زندان محکوم شده اند و بعد از آزادی نیز تا 10 سال ممنوع الخروج خواهند بود، ‌اعضای دیگری از این موسسه حقوقی نیز بازداشت هستند. این جمعیت حقوقی نیز غیر قانونی اعلام شده و تمامی اموال و حساب های اینترنتی آنها مصادره شده است.

این گزارش به برخی انواع شکنجه های رایج در عربستان اشاره کرده و نوشت: فحاشی، کتک زدن زندانیان، آویزان کردن از مفاصل پاها یا مچ ها، قرار دادن در شوک الکتریکی، جلوگیری از خوابیدن زندانی برای ساعت های طولانی و قرار دادن در زندان های سرد از جمله این شکنجه هاست. دادگاه های سعودی نیز عمدتا روی اعترافاتی حکم صادر می کنند که با شکنجه شدید زندانیان یا اجبار و فریب آنها گرفته شده است.

این گزارش می افزاید که بسیاری از این تجاوزها علیه مدافعان حقوق بشر و معترضان و شهروندان شیعی تحت پوشش اقدامات امنیتی و با ادعای مبارزه با تروریسم انجام می شود.

این گزارش در پنج بند مفصل به بیان اقدامات سرکوب‌گرانه سعودی‌ها علیه شهروندان اشاره کرده است که عبارتند از:

- تبعیض گسترده علیه زنان

- بدرفتاری با کارگران خارجی

- رفتار تبعیض آمیز با اقلیت های مذهبی

- اعدام با حکم دادگاه‌های عجولانه و اعترافات به زور گرفته شده

- شکنجه زندانیان و بدرفتاری‌های دیگر

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها