کد خبر: ۱۷۳۲۶۴
زمان انتشار: ۱۵:۰۶     ۲۰ مهر ۱۳۹۲
بزرگترين مشکلات فني تراکتوري که در اين دوازده هفته ديديم را در دو بخش مي‌توان تحليل کرد. با توجه به اينکه در بخشي از دوره پيش فصل در اين تيم کار کردم مي‌توانم اين دو مشکل را اينگونه شرح دهم.
به گزارش 598 به نقل از 90: بزرگترين مشکلات فني تراکتوري که در اين دوازده هفته ديديم را در دو بخش مي‌توان تحليل کرد. با توجه به اينکه در بخشي از دوره پيش فصل در اين تيم کار کردم مي‌توانم اين دو مشکل را اينگونه شرح دهم.

فقدان طراح ريزکار
مشکل اول تراکتور کنوني معضلي است که مشابه آن را به وضوح در تيم استقلال در ديدار برگشت مقابل سئول کره ديديم. نبود جواد نکونام و آندو تيموريان بلايي بر سر استقلال آورد که مشخص شد اين تيم فاقد چه عنصر حياتي ومهمي است. آن عنصر يک «طراح ريزکار» بود. کسي که بتواند پاس «سريع دقيق به موقع» صادر کند. نمونه آن در فوتبال اروپا آندره پيرلو است و در سطحي بالاتر ژاوي. البته در فوتبال خودمان هم علي کريمي وقتي در اوج باشد و از آمادگي جسمي خوبي بهره ببرد. همچنين مجتبي جباري و محرم نويدکيا. نبود مجتبي در استقلال اين ضعف را مشهود کرد. در تيم تراکتور هم چنين بازيکني با خصوصيت ارسال پاس‌هاي سريع دقيق به موقع ديده نشد. البته زماني که تيم را به همراه آقاي جلالي مي‌بستيم در فهرست خود چنين بازيکني داشتيم و براساس آن تراکتور را معماري کرده بوديم اما اتفاقي افتاد که تراکتور اين عناصر را از دست داد. به طور مثال يک بازيکن با دو تيم قرارداد بست و رفت. از سوي ديگر نفراتي که قول داده بودند به يکباره در آخرين لحظات از تيم ديگري سر درآوردند!

حفره دفاع مياني
موضوع مهم ديگري که از اول و در گپ‌هاي فني در خصوصش حرف مي‌زديم «اکسل» ميانه ميدان بود. من معتقد بودم که محور ميانه تيم دچار اشکال است. مي‌گفتم ترکيب محور ميانه به طرف عقب تا ميانه در مدافع مرکزي دچار يک خلأ است. ترکيب اسدي - نصرتي و هر ترکيبي از اين دو با حسيني و فرشيد طالبي اين مشکل را خواهد داشت. مشکل اين است که اين ترکيب‌ها نمي‌تواند توليد «انسجام دو نفره مرکزي» کند. به طور مثال در مورد خريد فرشيد گفتم او خصلت‌هاي خوب در نفوذ از راست دارد. او روي توپ‌هاي مخالف عالي عمل مي‌کند و نفوذهايش موثر است. اما حضور او در کنار اسدي يا نصرتي باز هم توليد انسجام دو نفره مرکزي نمي‌کند. مشکلي که به طور مثال در استقلال هم ديده مي‌شود و اگر هافبک‌هاي تدافعي آن را پوشش ندهند فاجعه به بار مي‌آورد.

اسدي درجا مي‌زند
در اين رابطه نظرم اين بود و هست که مرتضي اسدي بازيکني باهوش است اما بالا رفتن سن او و خصوصيت‌هاي فيزيکي‌اش باعث مي‌شود در «استارت درجا» موفق عمل نکند. من با ديدن گل‌هاي مشابهي که تيم در ليگ قهرمانان آسيا با اين ترکيب دفاعي خورد به اين ضعف ايمان آوردم. البته راهکارم هم بدون خريد مدافع جديد استفاده از ترکيب سه نفره در دفاع بود.
معضل کنوني دفاع مياني تراکتور يک عارضه ديگر هم داشته و آن حذف کارکردهاي مثبت مهدي کياني است. کياني براي پوشش شکاف دفاعي «عقب» بازي مي‌کند و همين باعث ايجاد يک حفره در طراحي ميانه ميدان مي‌شود. کياني که در ارسال «مسترينگ پاس» و پاس کوتاه و دقيق نفوذي و حتي طراحي دور توانمندي دارد مدت‌هاست که از ميانه زمين خودي جلوتر نمي‌رود.
 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها