کد خبر: ۱۷۲۶۸۴
زمان انتشار: ۲۳:۱۶     ۱۷ مهر ۱۳۹۲
ابراهيم ميرزابيگي با انتقاد از کميته‌ داوران فدراسيون، گفت: اين کميته‌ بايد در مسائل فني داوري ورود کند و اجازه ندهد که کميته‌ انضباطي درباره اشتباه‌هاي فني داوران راي‌هاي نامناسب صادر کند.
ابراهيم ميرزابيگي، پيشکسوت و ناظر داوري فوتبال درباره احکام صادر شده از سوي ستاد رسيدگي به تخلفات حرفه‌اي در مورد داوران ديدار سپاهان و پرسپوليس، اظهار کرد: از کميته‌ انضباطي و آقاي عليپور تشکر مي‌کنم که به دنبال يافتن ريشه‌هاي فساد و تباني در فوتبال هستند، اما هر چيزي راهي دارد و بايد اصولش رعايت شود. مسائل فني داوري به کميته‌ داوران ربط دارد و اين کميته‌ بايد درباره‌اش نظر دهد. اما متاسفانه در مواردي ديده شده که کميته‌ انضباطي به جاي کميته‌ داوران عمل کرد که نمونه‌اش تبديل کارت قرمز به زرد بود.

به گزارش ايسنا ، وي ادامه داد: در موردي که اشاره کردم کارشناسان داوري درباره کارت زرد يا قرمز داشتن آن صحنه به اجماع نرسيدند، اما متاسفانه کميته‌ انضباطي به ماجرا ورود کرد و کاري را که وظيفه کميته‌ داوران بود، انجام داد. حکمي که عليه عليرضا ايلدروم صادر شد هم درست نبود. در بازي سپاهان و پرسپوليس، کمک داور اشتباهي مرتکب شد و صحنه‌اي را نديد يا اظهار نظر نکرد که وظيفه بررسي آن و اعمال تنبيه بر عهده کميته‌ داوران بود، اما ستاد رسيدگي به تخلفات داوري در برنامه «90» که ميليون‌ها بيننده دارد، حکم محروميت ايلدروم را در کنار داوراني اعلام کرد که به تباني و دريافت پول متهم شده بودند و با اين کار آبروي چندين ساله ايلدروم و پدرش را به باد دادند.

ميرزابيگي همچنين، اظهار کرد: خيلي وقت‌ها داوران اشتباه‌هاي تاثيرگذاري مرتکب مي‌شوند که نتيجه‌ بازي را تغيير مي‌دهد و کميته‌ داوران يک هفته‌ يا دو هفته‌ داور را محروم مي‌کند و اعلام هم نمي‌کند. متاسفانه در برنامه «90» بدون اين که مساله‌اي ثابت شده باشد از ايلدروم و داواران ديگر اسم برده شد و اعلام شد که تا اطلاع ثانوي محروم هستند، ولي هيچ يک از اعضاي کميته‌ داوران براي دفاع از داوران روي خط برنامه نيامدند. در نهايت خودم با برنامه «90» تماس گرفتم که گفتند وقت نيست و به من فرصت صحبت کردن ندادند. اعضاي کميته‌ داوران جزو نخبه‌هاي داروي هستند، کساني مثل اصفهانيان، عسگري ، ممبيني ، مرادي و سليماني و ... مي‌توانند در کاري که مربوط به کميته‌ داوران است ورود کنند تا داوران متضرر نشوند.

ناظر داوري فوتبال همچنين، گفت: اگر محسن قهرماني يا هر داور ديگري اشتباهي کرده يا مرتکيب خلافي شده، خانواده و بچه‌هايشان که گناهي نکرده‌اند. شنيده‌ام فرزند قهرماني نمي‌تواند به مدرسه برود و همسرش نمي‌تواند در اجتماع حاضر شود. اين مسائل را مي‌شد در خفا بررسي کرد و وقتي ثابت شد، اعلام مي‌کردند.

ميرزابيگي در ادامه گفت: درست است که آقاي آيت اللهي گفته محروميت ايلدروم اشتباه بوده است، اما همين که اين مطلب در برنامه «90» مطرح شد ، تاثير منفي خود را گذاشت. بهتر بود محروميت ايلدروم که فني بوده جدا از سايرين که اتهام‌شان تباني بود، اعلام مي‌شد.

وي در ادامه، گفت: خيلي خطاهاي بزرگ‌تري داشته‌ايم که رقم خورد و اتفاقي نيفتاد. در يک بازي داور به اشتباه دو بازيکن يک تيم را اخراج نکرد، اما اگر اين کار را مي‌کرد، تيم مقابل مي توانست بازي را به تساوي بکشاند و حتي در اواخر فصل در کورس قهرماني قرار گرفت. آن داور با وجود ارتکاب چنين اشتباه بزرگي محروم نشد و هفته‌ بعد آن يک بازي مهم‌تر را سوت زد.

ميرزابيگي افزود: نمي‌دانم چرا کميته‌ داوران مسائل فني را در دست نمي گيرد. اعضاي کميته‌ و دپارتمان داوري با هم اختلاف‌هايي داشتند که هنوز هم هست. آنها بايد يکديگر را قبول داشته باشند.

پيشکسوت داروي همچنين درباره وجود فساد در داوري ايران، گفت: فساد در داوري ما اينقدر زياد نيست. اکنون که برخي مسائل از گذشته بر ملا شده و از سال‌هاي قبل روي هم انباشته شده به نظر زياد مي‌آيد. در هر مجموعه‌اي تخلفي است که انسان‌ها دچار وسوسه ‌شوند يا فريب بخورند، همان طور که پارسال در جريان ليگ دسته يک ، بازيکنان، مربيان و مديران متهم شدند. به نظرم داور جزو بخش‌هاي پاک فوتبال ايران است.

وي در پايان با قدرداني از تلاش‌هاي کميته‌ انضباطي و ستاد رسيدگي به تخلفات حرفه‌اي فدراسيون فوتبال در راه مبارزه با فساد در فوتبال، گفت: اميدوارم از اين پس هر چيزي در جاي خودش قرار بگيرد تا مشکلاتي پيش نيايد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها