مهندس جلال فرخ زاده در گفت و گو با سایپانیوز ضمن تشریح مراحل طراحی،
ساخت، نصب و راه اندازی خط ریل و مکانیزم صندلی سازی در سایپا آذین اظهار
داشت: با توجه به ضرورت تامین مجموعه های ریل و مکانیزم صندلی خودروهای
ایکس 100 در مجموعه سایپا، طراحی، ساخت و نصب و راه اندازی خط مورد نظر در
دستور کار معاونت پشتیبانی و خدمات فنی سایپا قرار گرفت و پس از مطالعات
اولیه، با همکاری واحد مهندسی سایپا آذین این پروژه طی مدت 7 ماه به مرحله
اجرا درآمد.
وی افزود: طراحی تجهیزات شامل 38 دستگاه فیکسچرهای مونتاژ، جوشکاری، تست و
19 دستگاه قالب پرچ کاری و همچنین 6 خط کانوایر های انتقال (MATERIAL
HANELLING) بصورت همزمان آغاز شد و در زمان پیش بینی شده طراحی، ساخت و
نصب این تجهیزات در سایپا آذین به پایان رسید.
فرخ زاده ظرفیت مونتاژ این خط را بر اساس نیاز خطوط تولید بر مبنای 800 ست
مجموعه ریل و مکانیزم صندلی در هر شیفت عنوان کرد و گفت: خط مورد نظر هر 33
ثانیه قادر به مونتاژ ریل های صندلی جلو محصولات ایکس 100
خواهد بود.
مدیر طراحی، ساخت، نگهداری و تعمیرات فیکسچر و تجهیزات سایپا ضمن بیان این
مطلب که در طراحی و ساخت تجهیزات خط مونتاژ ریل و مکانیزم صندلی سایپا آذین
از منابع موجود داخل مجموعه و توانمندی های کارشناسان و متخصصان سایپا
استفاده شده خاطرنشان کرد: طراحی، ساخت و نصب خط مونتاژ ریل و مکانیزم
صندلی توسط سایپا در مدت 7 ماه و با هزینه ی حدود ده میلیارد ریال بصورت
نیمه اتوماتیک راه اندازی شد که در مقایسه با زمان اعلام شده 9 ماهه و
هزینه ی بالغ بر 5/2 میلیون یورویی توسط شرکت های خارجی از سرعت عمل و
صرفه جویی قابل توجهی برخوردار بوده است.
وی ضمن بیان این مطلب که آموزش های فنی لازم جهت استفاده از امکانات و
تجهیزات موجود در این خط تولید توسط معاونت پشتیبانی و خدمات فنی سایپا در
اختیار مجموعه سایپا آذین قرار داده شده است، تاکید کرد: معاونت پشتیبانی
در این پروژه نیز نظیر طرح های قبلی عمل کرده و کلیه اقدامات لازم آموزشی
را به شرکت طرف قرارداد عرضه کرده است، ضمن این که نگهداری و هرگونه سرویس
احتمالی و تعمیرات خط راه اندازی شده بر عهده متخصصین این معاونت خواهد
بود.
مهندس فرخ زاده در بخش دیگری از اظهارات خود ماموریت واحدهای مرتبط در این
پروژه را تشریح کرد و افزود: مدیریت طراحی و ساخت، نگهداری و تعمیرات
فیکسچر و تجهیزات، مدیریت نصب و راه اندازی و نگهداری تجهیزات و سیستم های
انتقال و مدیریت پرس و قالب ابزار در کنار واحدهای مختلف تدارکات و خرید از
جمله بخش های اصلی موثر در اجرای این پروژه محسوب می شوند.
وی در ادامه با اشاره به پروژه های قبلی اجرا شده در خصوص طراحی، ساخت، نصب
و راه اندازی تجهیزات تولیدی در شرکت های مختلف گروه خودروسازی سایپا
افزود: خوشبختانه معاونت پشتیبانی و خدمات فنی در حوزه طراحی و اجرای خدمات
فیکسچر به توانمندی کامل رسیده و امادگی برای اخذ سفارشات جدید و انجام
پروژه های مشابه در هر یک از شرکت های گروه سایپا ایجاد شده است.
مدیر طراحی، ساخت، نگهداری و تعمیرات فیکسچر و تجهیزات سایپا همچنین یادآور
شد: همان طور که در گذشته نیز عنوان شده این معاونت پروژه های
مشابهی را در شرکت های سایپا، سایپاکاشان و سایپاپرس به مرحله اجرا درآورده
و خط ریل و مکانیزم طراحی شده در سایپاآذین یکی از مدرن ترین و پیشرفته
ترین خطوط تولید در سطح کشور محسوب شده و از ویژگی های منحصر به فردی
برخوردار است.
مهندس فرخ زاده گفت: وجود قابلیت انجام پروژه هایی از این دست در معاونت
پشتیبانی و خدمات فنی، امکان مدیریت هزینه های گروه سایپا را فراهم کرده
است، ضمن این که جلوگیری از خروج نقدینگی از مجموعه، عدم نیاز خارجی از
طریق بهره برداری از ظرفیت ها و رونق کسب و کار درون گروه از دیگر آثار
مثبت اجرای این پروژه ها محسوب می شود.
وی در خاتمه اظهار داشت: امیدوارم قابلیت های ایجاد شده در گروه خودروسازی
سایپا به ویژه توانمندی در کارخانه سازی به موازات خودروسازی بتواند زمینه
توسعه کسب و کار را در سطح گروه پدید آورد.