کد خبر: ۱۷۱۵۷۹
زمان انتشار: ۱۹:۱۸     ۱۴ مهر ۱۳۹۲
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: به نظر من مجلس با پیشنهاد حذف ۳ دهک بالا از پرداخت یارانه نقدی موافقت می‌کند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی صبح امروز پارلمان با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به جلسه شب گذشته کمیسیون برنامه و بودجه با نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در خصوص بحث حذف سه دهک بالا از یارانه نقدی اظهار داشت: هدفمندی یارانه‌ها یعنی غیر سرانه و غیربرابر، اما کاری که ما اکنون انجام می‌دهیم دو بی‌عدالتی است چرا که به فقیر و غنی یارانه نقدی یکسانی پرداخت می‌کنیم و بی‌عدالتی دیگر هم این است که چون منابع کافی نداریم نصف پولی که به مردم پرداخت می‌شود از طریق شرکت‌های دولتی و خود دولت است که به بانک مرکزی تحمیل می‌شود.

وی ادامه داد: بانک مرکزی هم باید اسکناس چاپ کند و وقتی پول زیاد شد، نقدینگی ایجاد می‌شود و بعد تورم به وجود می‌آید و تورم هم به دهک‌های پایین فشار می‌آورد و این موضوع سبب مختل شدن اقتصاد می‌شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ما اکنون با دست خودمان، خود را در باتلاق فرو می‌بریم، گفت: برای حذف دهک‌های بالا از پرداخت یارانه نقدی می‌گویند که شناسایی دهک‌ مقدور نیست البته این را دولت قبلی می‌گفت اما باید بگویم که مردم از قدیم به اهلش زکات می‌دادند پس شناخت مستحق مقدور است که خدا چنین فرمانی داده است. همچنین از نظر تجربه بشری نیز کشورهای اروپایی یارانه می‌دهند و افراد مستحق را شناسایی می‌کنند.

توکلی برهمین اساس تصریح کرد: اینکه می‌گویند شناخت دهک‌ها مقدور نیست، درست نیست چرا که گردش مالی تمام صاحبان حساب‌ها در بانک مرکزی موجود است و مودیان مالیاتی هم نام‌شان مشخص است. همچنین صاحبان خودروهای لوکس هم معلوم هستند، پس می‌توان از این ملاک‌ها استفاده کرد و مستحقان را مشخص کرد.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد جزئیات جلسه شبکه گذشته کمیسیون برنامه بودجه با نوبخت گفت: از جلسه شب گذشته خبر ندارم و نمی‌دانم در این جلسه چه گذشت.

وی در پاسخ به این سوال که وضعیت پیشنهاد حذف 3 دهک چه زمانی مشخص می‌شود، گفت: به نظر من مجلس با این پیشنهاد موافقت می‌کند.

توکلی در خصوص راه‌حل مشکلات هدفمندی یارانه‌ها نیز تاکید کرد: حذف دهک‌های بالا یکی از مشکلات است و در قدم اول باید قانون هدفمندی یارانه‌ها را به صورت کامل اجرا کنیم که البته قطعاً مشکلات دیگری را هم به وجود خواهد آمد که باید حل شود. در خصوص نظر دولت با حذف سه دهک هم باید بگویم که دولت از قبل خودش گفته که مایل است که این کار را انجام دهد لذا اگر لازم باشد در این زمینه با دولت هم جلسه می‌گذاریم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها