598 به نقل از تسنیم، رئیس انجمن شرکتهای هواپیمایی با تاکید بر اینکه آزادسازی قیمت
بلیت هواپیما بهطور قطع افزایش مییابد، گفت:حکایت رقابت دولت و بخش خصوصی
مانند مبارزه دو کشتیگیر است که یکی دوپینگ کرده و دیگری باید با زور
خودش مبارزه کند.
عبدالرضا موسوی افزود: خیلی از افرادی که در دولت
کار میکنند به خاطر اعمال سلایق شخصی و شاید یک سری مسائل دیگر در طرحها،
نقشهها، دستورالعمل و آئیننامه اجرایی دست دولت را باز گذاشتهاند و
دولت میتواند در هر جایی اظهارنظر کند، چراکه اینها گلوگاههایی است که
میتوانند گلوی بخش خصوصی را فشار بدهند.
وی با تاکید بر اینکه با
آزادسازی قیمت بلیت هواپیما نرخها بهطور قطع افزایش خواهد یافت، تصریح
کرد: معتقدم شرکتهای هواپیمایی داخلی درآمد و هزینه برابر دارند، فرض کنیم
با آزدسازی دولت سوخت تحویلی به ایرلاینها را از ۷۰۰ تومانی به ۲۱۰۰
تومان افزایش دهد. هر چند ایرلاینها معتقدند که نرخ سوخت جت ۲۰۰ تومان
است. این در حالی است که شرکت ملی پالایش و پخش با استناد به مصوبه ستاد
هدفمندی یارانهها میگوید نرخ سوخت ۷۰۰ تومان است.
وی ادامه داد:
میانگین مصرف سوخت هر ساعت پرواز ۴۰ لیتر است یعنی به ازای هر مسافر در یک
ساعت به ازای هر صندلی با نرخ کنونی ۲۸ هزار تومان هزینه دارد. حال اگر نرخ
سوخت ۳ برابر شود در یک مسیر یک ساعته هزینه سوخت به ازای هر صندلی به ۸۴
هزار تومان افزایش مییابد،بنابراین با آزادسازی قیمت بلیت هواپیما نرخها
حتما افزایش مییابد.
رئیس انجمن شرکتهای هواپیمایی در پاسخ به این
پرسش که آیا افزایش قیمت بلیت هواپیما به ارتقای کیفیت پروازی منجر
میشود، گفت: همه ایرلاینها از افزایش ۶۵ درصدی قیمت سال ۹۱ ناراضی هستند،
چراکه نه تنها منافعی برای ما ایجاد نکرد بلکه متضرر هم شدیم. به عبارت
دیگر در سال ۹۱ که نرخ دلار ۱۲۲۶ بود فروش ما در هر ساعت صندلی پرواز حدود
۴۷ دلار بود. الان درآمد هر ساعت پروازی با وجود افزایش ۶۵ درصد و نرخ دلار
آزاد نرخها ۲۸ دلار است.
موسوی تاکید کرد: مردم هم از این وضعیت
ناراضی هستند و کاهش ۲۵ درصدی آمار مسافرتهای هوایی در سال ۹۲ بیانگر این
عدم رضایت است. از یک سو کاهش مسافر داشتهایم و از سوی دیگر حدود ۹۰ درصد
کاهش درآمد داشتهایم همه اینها را اگر با یکدیگر ببینیم چگونه شرکتی که
هم کاهش درآمد و هم افزایش هزینه داشته میتواند روی ارتقای کیفیت کار کند.
وی
با اشاره به اینکه آزادسازی قیمت بلیت هواپیما به ضرر ایرلاینهاست،
یادآور شد: تا زمانیکه دولت شرایط اقتصادی را به حالت ثبات نرساند
نمیتوانیم اقتصاد را آزاد کنیم، چون الان چیزی مشخص نیست.
وی تصریح
کرد: دولت متصدی خوبی برای اقتصاد نیست و باید از تصدیگری دست بردارد و
فقط هر جا که بخش خصوصی است نظارت کند. در حال حاضر کدامیک از شرکتهای
هواپیمایی خصوصی است، همه دولتی هستند. مثلا قرار بود ۵۱ درصد سهام هما به
تامین اجتماعی واگذار شود، کجای این کار خصوصیسازی است.
رئیس انجمن
شرکتهای هواپیمایی اظهار کرد:برخی افراد دولتی شرکتهای شبه دولتی تشکیل
میدهند و میگویند سهام خاص است، اما سهامدار اصلی همان دولت است.
موسوی
تصریح کرد: دولت باید از کار اقتصادی خارج شود، وضعیت کنونی بخش خصوصی
واقعی با شرکتهای دولتی مانند کشتی دوکشتیگیر است که یکی دوپینگ کرده و
دیگری با زور طبیعی مبارزه میکند. شرکتی که دولتی است از امکانات دولتی
بهصورت پنهانی استفاده میکند و میخواهد با بخش خصوصی رقابت کند، کجای
این رقابت عادلانه است.