کد خبر: ۱۶۹۰۳۵
زمان انتشار: ۱۰:۵۱     ۰۶ مهر ۱۳۹۲
۳۳ سال پیش در چنین روزی
15 کشور عضو شورای امنیت امروز کمتر از ده دقیقه پس از تشکیل جلسه علنی اولین قطعنامه را در ارتباط با جنگ ایران و عراق تصویب کردند. سفیر امریکا در سازمان ملل به خاطر تاخیر در رای‌گیری نهایی به شدت خشمگین شده بود.

رخدادهای 6 مهر1359

چکیده

  • حضرت آیت الله خامنه ای  : امام خمینی در دیدار  امروز به بنده و آقای دکتر چمران دستور دادند به منظور بسیج و سازمان دهی به مناطق مرزی به ویژه جنوب کشور سفر کنیم .
  • امروز شورای امنیت سازمان ملل متحد، اولین قطعنامه خود در ارتباط با جنگ ایران و عراق را به تصویب رساند .  در قطعنامه 5 بندی   497 بدون معرفی متجاوز از دو کشور خواسته شد تا به جنگ پایان دهند !
  • عصر امروز قسمت های مختلف پایگاه هوایی نوژه همدان مورد بازدید بنی صدر رئیس جمهور و فرمانده کل نیروهای مسلح قرار گرفت .
  • سفیر جمهوری دموکراتیک خلق کره:  با توجه به اعلام حمایت هایی که از عراق در این جنگ شده مشخص می شود که عراق در خط آمریکا عمل می کند و ما در کنار مردم ایران قرار داریم .
  • بنی صدر در دیدار با یاسر عرفات ، ضیاء الحق و حبیب شطی  : دنیای اسلام به متجاوزین بفهماند که در تعارض بین حق و باطل بی طرف نیست و از حق حمایت و جانبداری می کند .
  • طبق اطلاعیه اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاهان کلیه مدارس در منطقه غرب کشور از روز شنبه یعنی امروز تا اطلاع ثانوی تعطیل اعلام شد .
  • امشب دو موشک به سوی سفارت آمریکا در لبنان شلیک شد که خسارت مالی سنگینی به بار آورد .
  • با حکم امام ؛  آیت الله خامنه ای و دکتر مصطفی چمران عازم جبهه می شوند
  • صبح امروز نخست وزیر ، تیمسار فلاحی جانشین ستاد مشتکر ، تیمسار ظهیرنژاد فرمانده نیروی زمینی ، سرهنگ فکوری وزیر دفاع و فرمانده نیروی هوایی ، ناخدا افضلی فرمانده نیروی دریایی به همراه آیت الله خامنه ای و دکتر مصطفی چمران و تنی چند از مقامات کشوری و لشکری به حضور امام رسیدند . در این دیدار فرماندهان نظامی آخرین گزارش های جبهه ها را تقدیم امام کردند .
  • حضرت آیت الله خامنه ای نماینده امام خمینی در شورای عالی دفاع پس از این دیدار در گفت و گویی با خبرگزاری پارس اظهار داشتند : امام خمینی در این دیدار به بنده و آقای دکتر چمران دستور دادند به منظور بسیج و سازمان دهی به مناطق مرزی به ویژه جنوب کشور سفر کنیم . (1)
اولین قطعنامه شورای امنیت صادر شد ؛ در خواست برای پایان جنگ

امروز شورای امنیت سازمان ملل متحد، اولین قطعنامه خود در ارتباط با جنگ ایران و عراق را تصویب کرد . در این قطعنامه 5 بندی که به عنوان قطعنامه 497 شناخته می‌شود ، سازمان ملل از دو کشور خواست تا به جنگ پایان دهند. 15  کشور عضو شورای امنیت امروز کمتر از ده دقیقه پس از تشکیل جلسه علنی قطعنامه پیشنهادی مکزیک را به اتفاق آرا (15 رای مثبت و بدون رای مخالف) تصویب کردند.

قطعنامه 497 در شرایطی صادر شد که‌‌ همان زمان، تجاوز و ورود ارتش عراق به داخل مرزهای ایران و پیشروی در داخل خاک ایران کاملا محرز بود و هزاران کیلومتر مربع از خاک ایران در اشغال عراق بود. از سوی دیگر پاره کردن قرارداد 1975 الجزایر توسط صدام حسین در مقابل دوربین‌های تلویزیونی و اعلان جنگ تمام عیار علیه ایران، از‌‌ همان ابتدا نشان می‌داد آغازگر جنگ چه کسی بوده است.

جلسه شورای امنیت به دعوت پاکستان و به اصرار کشورهای غیر متعهد به طور غیرعلنی برگزار شد.به گفته منابع دیپلماتیک دونالد مک‌هنری، سفیر امریکا در سازمان ملل به خاطر این موضوع و در نتیجه تاخیر در رای‌گیری نهایی به شدت خشمگین شده بود. اولک ترویانوفسکی سفیر اتحاد جماهیر شوروی در سازمان ملل که کشورش منبع عمده تسلیحات عراق است از ایران و عراق خواست تا بر سر میز مذاکره بنشینند و اختلافات خود را به طور صلح‌آمیز حل کنند .

منابع دیپلماتیک افزودند که اول نروژ همراه مکزیک قطعنامه پیشنهادی را تسلیم شورا کرد ولی به خاطر اصرار چند کشور غیرمتعهد که به حساسیت ایران در مورد عضویت نروژ در ناتو اشاره نموده بودند از این کار صرفنظر شد و تنها مکزیک ارائه دهنده قطعنامه به شورا معرفی گردید. ایران به طور کامل از شرکت در مباحثات و جلسات شورای امنیت خودداری ورزیده است ولی عراق در مراحل آخر در این جلسات شرکت کرد . (2)

آخرین اخبار جنگ

گفتنی است در ادامه تجاوزات رژیم بعثی عراق به ایران اسلامی امروز سوسنگرد اشغال شد . از سوی دیگر قوای نظامی کشورمان توانستند دشمن را از گیلان غرب عقب برانند . (3) قطعنامه شورای امنیت و در خواست از طرفین برای ترک مخاصمه در چنین شرایطی به تصویب رسیده است ، اشغال برخی از نقاط کشور و تهاجم به بخش های دیگر !

دیدار بنی صدر از پایگاه هوایی نوژه

عصر امروز قسمت های مختلف پایگاه هوایی نوژه همدان مورد بازدید بنی صدر رئیس جمهور و فرمانده کل نیروهای مسلح قرار گرفت . رئیس جمهور بدون اطلاع قبلی همراه با سرهنگ فکوری وزیر دفاع و فرمانده نیروی هوایی وارد فرودگاه نوژه همدان شد و مورد استقبال سرهنگ گلچین فرمانده پایگاه قرار گرفت . گفتنی است در یک جلسه خصوصی و با شرکت بنی صدر ، وزیر دفاع و فرمانده نیروی هوایی و فرمانده پایگاه نوژه و گروهی از نظامیان و درجه داران پایگاه نوژه مسائل و مشکلات این پایگاه مورد بررسی قرار گرفت . (4)

جمهوری دموکراتیک خلق کره از ایران در برابر عراق حمایت کرد

عصر امروز سفیر جمهوری دموکراتیک خلق کره در ایران با آیت الله هاشمی رئیس مجلس شورای اسلامی در محل مجلس دیدار و گفت و گو کرد . در این دیدار سفیر کره ضمن اعلام حمایت کشور متبوع خویش از انقلاب و جمهوری اسلامی ایران در جنگ با رژیم عراق اظهار داشت مردم جمهوری دموکراتیک خلق کره تاریخ گویایی در نبرد با آمریکا داشته اند و با توجه به اعلام حمایت هایی که از عراق در این جنگ شده مشخص می شود که عراق در خط آمریکا عمل می کند و ما در کنار مردم ایران قرار داریم . (5)

دیدار عرفات ، ضیاء الحق و حبیب شطی با رئیس جمهور

یاسر عرفات رئیس کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین ، ژنرال ضیاء الحق رئیس جمهور پاکستان و رئیس کنفرانس اسلامی و حبیب شطی دبیر کل کنفرانس اسلامی ظهر امروز در محل ستاد مشترک ارتش با رئیس جمهور کشورمان دیدار و گفت و گو کردند . در این ملاقات دو ساعته مسائل و مشکلات مربوط به حملات عراق به ایران مورد بحث و بررسی و تبادل نظر قرار گرفت .

بنی صدر در این دیدار و در پاسخ به درخواست میانجیگری حاضران گفت : بهترین طریق پایان دادن جنگ و جلوگیری از هدر رفتن نیروهایی که باید علیه دشمن مشترک به کار رود این است که دنیای اسلام به متجاوزین بفهماند که در تعارض بین حق و باطل بی طرف نیست و از حق حمایت و جانبداری می کند . وی ادامه داد : باید به حکومت متجاوز عراق از جانب همه کشورهای اسلامی یادآور شد که حمله به ایران حمله به اسلام و امت اسلامی است .

سفیر کره ضمن اعلام حمایت کشور متبوع خویش از انقلاب و جمهوری اسلامی ایران در جنگ با رژیم عراق اظهار داشت مردم جمهوری دموکراتیک خلق کره تاریخ گویایی در نبرد با آمریکا داشته اند و با توجه به اعلام حمایت هایی که از عراق در این جنگ شده مشخص می شود که عراق در خط آمریکا عمل می کند و ما در کنار مردم ایران قرار داریم .

برای میانجیگری نیامده ام

پس از این دیدار حبیب شطی دبیر کل کنفرانس اسلامی که از سوی کنفرانس وزرای خارجه کشورهای اسلامی ماموریت گفت و گو با مقامات ایرانی و عراقی را دارد در مصاحبه ای اظهار داشت : من برای میانجیگری به ایران نیامده ام هدف من ارسال پیام شفاهی وزرای امورخارجه کشورهای اسلامی و مردم مسلمان جهان به آقای بنی صدر رئیس جمهوری در خاتمه دادن به این درگیری است . وی اضافه کرد : ما مسلمانیم و پیرو قرآن و لهذا وظیفه داریم که به درگیری بین برادران مسلمانمان که همدیگر را می کشند هر چه زودتر خاتمه دهیم . ژنرال ضیاء الحق و حبیب شطی بعد از ظهر امروز تهران را به مقصد بغداد ترک کردند . (6)

ستاد بسیج اقتصادی کشور تشکیل شد

هیئت دولت امشب تشکیل جلسه داد و در این جلسه تشکیل ستاد بسیج اقتصادی کشور تصویب شد . بر این اساس ستاد بسیج اقتصادی کشور مرکب از وزراء وزارتخانه های نفت ، صنایع و معادن ، کار و امور اجتماعی ، کشاورزی ، کشور ، نیرو ، امور اقتصادی و دارایی و بازرگانی ، دفاع ، سازمان برنامه و بودجه ، رئیس کل بانک مرکزی ایران و به ریاست نخست وزیر تشکیل می شود . (7)

مدارس غرب کشور تعطیل اعلام شد

طبق اطلاعیه اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاهان کلیه مدارس راهنمایی ، ابتدایی و کودکستان ها در منطقه غرب کشور از روز شنبه یعنی امروز تا اطلاع ثانوی تعطیل اعلام شد . (8)

حمله موشکی به سفارت آمریکا در بیروت

امشب دو موشک به سوی سفارت آمریکا در لبنان شلیک شد که خسارت مالی سنگینی به بار آورد . سازمان نیروهای مجاهد مسئولیت حمله موشکی به سفارت آمریکا در لبنان را بر عهده گرفت . سخنگوی این سازمان در تماس تلفنی با خبرگزاری فرانسه در بیروت گفت : هدف این حمله محکوم کردن هجمه امپریالیسم آمریکا به ملت مسلمان ایران بود . (9)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 7 مهر 1359 ، صفحه 4

2- کیهان ، 7 مهر 1359 ، صفحه1 ،  قطعنامه 497 در شرایطی صادر شد که‌‌ همان زمان، تجاوز و ورود ارتش عراق به داخل مرزهای ایران و پیشروی در داخل خاک ایران کاملا محرز بود و هزاران کیلومتر مربع از خاک ایران در اشغال عراق بود. از سوی دیگر پاره کردن قرارداد 1975 الجزایر توسط صدام حسین در مقابل دوربین‌های تلویزیونی و اعلان جنگ تمام عیار علیه ایران، از‌‌ همان ابتدا نشان می‌داد آغازگر جنگ چه کسی بوده است. به همین دلیل بود که با وجود اینکه اولین قطعنامه شورای امنیت تقریبا به موقع صادر شد اما از آنجا که در متن آن هیچ اشاره‌ای به متجاوز و محکومیت حمله عراق به خاک ایران نشده بود و قاطعیت لازم برای جلوگیری از ادامهٔ تجاوز نیز در آن زمان دیده نمی‌شد، دولت ایران این قطعنامه را نپذیرفت.

3- برای مطالعه بیشتر رک کتب مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ(مرکز اسناد دفاع مقدس)

4- اطلاعات ، 7 مهر 1359 ، صفحه 2

5-  اطلاعات ، 7 مهر 1359 ، صفحه 2

6-  اطلاعات ، 7 مهر 1359 ، صفحه 2، این که حبیب شطی می گوید ما مسلمانیم و وظیفه داریم که به کشتار مسلمانان توسط یکدیگر خاتمه دهیم روایت ناقصی از اصول اسلام است . بر اساس آیات 39 و 40 سوره مبارکه حج «به کسانی که جنگ بر آنان تحمیل شده رخصت [جهاد] داده شده است ، چرا که مورد ظلم قرار گرفته‏اند و البته خدا بر پیروزی آنان سخت توانا است.» و پر واضح و مبرهن بود که ایران اسلامی مورد تجاوز قرار گرفته بود و بر اساس آیات قرآن رخصت جهاد به ایران داده شده بود تا از خود دفاع کند . در آیات 12 و 13 سوره انفال نیز روش ترک مخاصمه بین دو گروه مسلمان آمده است . در این آیات تصریح شده است «و اگر دو گروه از مؤمنان با هم بجنگند میان آن دو را اصلاح دهید و اگر [باز] یکی از آن دو بر دیگری تعدی کرد، با آن [طایفه‏ای‏] که تعدی می‏کند بجنگید تا به فرمان خدا باز گردد.» عراق به ایران حمله کرده است ، کشورهای اسلامی به دنبال میانجیگری برای خاتمه این نبرد هستند ولی از سوی دیگر عراق از سوی گروه دیگری از همین کشورهای به ظاهر اسلامی تقویت می شود ، بخش هایی از ایران اسلامی در اختیار قوای بعثی است و تجاوز همچنان ادامه دارد حال وظیفه کشور های اسلامی در قبال ادامه دهنده تجاوز چیست ؟ درخواست از هر دو طرف ظالم و مظلوم برای ترک مخاصمه یا فشار بر گروه ظالم برای ترک ظلم و سپس تعیین متجاوز و تنبیه آن ؟!

7-  اطلاعات ، 7 مهر 1359 ، صفحه 4

8- اطلاعات ، 7 مهر 1359 ، صفحه 4

9- اطلاعات ، 7 مهر 1359 ، صفحه 9

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها