اخیراً با توجه به شیوع و رایج شدن اینگونه روشهای زیبایی، استفاده از چنین چیزی، مورد تردید واقع شده و حکم شرعی آن مورد پرسش بسیاری قرار گرفته است، برای دریافت پاسخ این سؤال، از تعدادی مراجع استفتایی به عمل آمد که متن سؤال و پاسخهای برخی از علما و مراجع عظام تقلید به شرح زیر است:
«محضر مبارک مراجع با اهدای سلام و تحیات؛ همانگونه که حضراتعالی استحضار دارید، در سالهای اخیر روشهای جدیدی برای بانوان معمول شده است تا جهت زیبایی به آن روی آورند، کاشت ناخن یکی از روشهایی است که در مدت اخیر مورد استقبال و استفاده بانوان بسیاری قرار گرفته است. با توجه به اینکه کاشت ناخن مصنوعی بر روی ناخن طبیعی فرد صورت میگیرد، چه کمی دارد و غسل و وضوی بانوان با وجود این ناخن مصنوعی صحیح است یا خیر؟».
«دفتر مرجع عالیقدر آیتالله العظمی سید علیخامنهای»:
بسمهتعالی
کاشت ناخن فى نفسه اشکال ندارد و با فرض صدق زینت، باید از نامحرم پوشانده شود. در صورت کاشت ناخن، براى وضو و غسل باید مانع ـ ولو با صرف هزینه ممکن ـ برطرف گردد و چنانچه میداند امکان برطرفکردن آن نیست و یا رفع آن با مشقّت غیر قابل تحمّل همراه بوده و یا ضرر قابل توجهى دارد، در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به این کار کند و وضو و غسلهاى بعدى را باید بهصورت جبیره انجام دهد(یعنى با دست مرطوب مانع را مسح نماید)؛ اما در صورتى که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روزهای بعد ـ باشد و برطرف نکند، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود.
«دفتر آیتالله نوری همدانی»
بسمهتعالی
این مورد جایز نیست.
«دفتر آیتالله صافی گلپایگانی»
بسمهتعالی
با اهداء سلام و تحیت؛
کاشتن ناخن به صورتی که برای وضو و غسل نتوانند آن را بردارند اشکال دارد ولی چنانچه شخصی مرتکب این عمل شده باشد، در صورت امکان، ناخن مصنوعی را بردارد و وضو و غسل به نحو معمول انجام شود.
در صورت عدم امکان برداشتن ناخن، با همان حال وضو و غسل به عنوان جبیره انجام شود و احتیاطاً تیمّم هم کند.
«دفتر آیتالله العظمی مکارم شیرازی»:
بسمهتعالی
سلام علیکم و رحمة الله و برکاته
کاشت ناخن مانع رسیدن آب به عضو می شود و وضو و غسل با آن باطل است.
«دفتر آیت الله وحید خراسانی»:
بسمهتعالی
چون زیر ناخن مصنوعی آب نمی رود، غسل و وضو در آن باطل بوده و این عمل جایز نیست.
«دفتر آیتالله سیستانی»:
بسمهتعالی
سلام علیکم
غسل و وضو با چنان چیزی که مانع از وصول آب می شود صحیح نیست و ناگزیر باید آنها را برای انجام غسل و وضوی صحیح زایل و پاک کرد و قصد آرایش، مجوّز چنان کاری نمیشود.