کد خبر: ۱۶۵۵۲
زمان انتشار: ۱۰:۳۱     ۰۸ مرداد ۱۳۹۰

رجانیوز – منصور حداد: ماهواره که تماشا نکنی و سایت های فیلترشده کلمه و غیره را هم كه رصد نکنی جسته و گریخته اسامی و اخباری به گوش می رسد که اگر اتفاقا آن ها را دنبال کنی، ممکن است به توليدات جالبي دست پيدا كني.

دستگیری مرضیه وفامهر و پگاه آهنگرانی توسط نیروهای امنیتی و باقی قضایا، جوينده را به سوي دو فیلم رهنمون می کند، یکی فیلم "تهران من حراج" و یکی مستند "ده نمکی‌ها!"

فیلم "تهران من حراج" قصه یک هنرپیشه زن ایرانی است که در کشاکش با تضییقات خانوادگی، بهداشتی، اجتماعی، سیاسی و نهایتاً فسلفی جامعه خود، ناگزير دست به هجرت قاچاقی از ایران زده و در تلاش ناکامی برای گرفتن پناهندگی در یک کشور غربي است. به دنبال آینده ای که شاید از آن او شود!

وقتی می شنوی فلان هنرمند ایرانی به غرب پناهنده شد، وقتی می شنوی فلان روشنفکر در بهمان جشنواره خاص خارجی مورد تقدیر و تحسین قرار گرفت، باز هم دغدغه ای قدیمی در ذهن زنده می شود، علامت سوالی بزرگ از روشنفکری ایرانی، نقطه ابهام و تاریکی در تاریخ روشنفکری ایرانی و أیضاً جهان سومی:

آقا یا خانم روشنفکر، تو چرا در کشورهای غربی و یا شرقی پناهنده شده ای؟

ميرزا فتحعلي آخوندزاده از نسل اول روشنفكري ايراني در پناه امپراتوري روسيه گذران عمر كرد. سيدحسن تقي زاده مشروطه خواه و نماينده اولين دوره دارالشوري ايران، از سفارت بريتانيا به سرزمين بريتانيا پناهنده شد تا كانون نويسندگان كه جلسات ادبي خود را در انجمن وابسته به رايزني فرهنگي آلمان در تهران منعقد مي كردند. باز هم تا هم اكنون كه عبدالكريم سروش و محسن كديور و امثالهم در كشورهاي آمريكايي و اروپايي رخت اقامت مي افكنند و خود را ناچار از اين فراق وطن مي شمارند و تنها راه ادامه حيات فكري سياسي خويش را غربت نشيني مي شمارند.

فعالان جنبش موسوم به سبز نيز برخي قبل از بازداشت و برخي بعد از بازداشت به سرعت به سراغ سفارت خانه ها و اداره هاي پناهندگي كشورهاي غربي رفتند. اين پناهندگي به كشور بيگانه حتي اگر كشور مزبور دشمن مستقيم ملت ايران محسوب نشود، باز هم محل سوال است كه روشنفكري كه داعيه دلسوزي براي مملكت و ملت خويش را دارد چرا از مام وطن جدا شده است؟ حتما اولين و آخرين پاسخ، همان پاسخي است كه فيلم "تهران من حراج" و فيلم هاي مشابه آن مي زنند: فقدان آزادي!

اما به نظر مي آيد كه بايد به اين دست فيلم ها نگاهي دوباره داشت و به بلوغي كه در اين دسته فيلم ها ايجاد شده است، نيز توجه كرد. فيلم به صراحت مي گويد كه من نه جايي در وطن دارم نه در سرزمين غريبه ها راهم مي دهند.

مرضيه به گفته نامزد ايراني- استراليايي‌اش يك زن هنرمند و روشنفكر است كه با دخترهاي ديگر فرق دارد.

اين نوشته قصد نقد محتوايي و فكري اين جماعت و اين دسته فيلم ها را ندارد؛ فقط قصد دارد اين بلوغ فكري را مبارك بداند كه روشنفكري ايراني تبريك بگويد. دختر هنرمند روشنفكر ايراني در يك اصطبل به عزلت خود خزيده است هر چند در فيلم ممانعت و مخالفت نيروهاي حكومتي و فرهنگ سنتي خانواده ها را علت اصلي اين گوشه نشيني برمي شمرد. البته كه هيچ ماست فروشي از ترشي ماست خود سخن نمي گويد، ولي وقتي حتي سلامتي هنرمند با نشاط فيلم در جمع دوستان خودشان محل شليك و تهديد قرار مي گيرد، كسي جز خود را نبايد لعنت كند؛ هر چند صداي اذان پخش شود و جيغ بنفش كشيده شود.

در استراليا، در لندن در فرانسه خبري نيست، براي درآمدن به تراز پناهندگي اروپايي بايد از فلاكت لازم برخوردار باشي. مأمور پناهندگي به اندازه كافي توجيه نشده است كه نياز به حمايت داري. بايد بدبخت تر باشي تا دل سرد اجنبي برايت به درد آيد و تو را به طفيلي خود بپذيرد. قطعا اگر خانم گراناز موسوي جسارت لازم را داشته باشد مي تواند "لندن من تهران" يا "پاريس من حراج" را خواهد ساخت تا ادامه اين فلاكت را بسازد.

به نظر مي رسد تنها را خلاصي از اين دور بسته عزلت و نكبت، بازبيني در رويه اي است كه روشنفكري ايران در طي اين 150 سال اخير در پيش گرفته است: ‌رويه خودكم بيني فرهنگي و ازخودبيگانگي فرهنگي! رويكردي كه عمق و نقطه مركزي‌اش تحقير خودي است كه تفخيم بيگانه حتي اگر در صريح رفتار نباشد، نتيجه طبيعي اين مسير خواهد بود.

اين نوشته همان طور كه قصد نقد ندارد، بالتبع دعوت به هم رأيي با مسلك و مكتب خود را ندارد، تنها پيشنهادي كه به هم وطنان و جوانان هم سن و سال خود دارد، دعوت به عزت است. عزتي كه در آن صداقت وجود دارد، حداقل صداقت در برخورد با حقيقت. حقيقتي كه بيرون از اين فرهنگ و بوم جايي براي تو وجود ندارد، حداقل بايست و با حقيقت روبرو شو، آن چه ايراني را به عزت رسانده است، اسلام است! آن چه ايران را به قله عزت جهان خواهد رساند اسلام است! اگر دين نداريد لااقل آزاده باشيد و وطن و فرهنگ بومي خود را حقير نشماريد و با عزت از عقايد خودتان در مملكت خودتان دفاع كنيد، اگر حقارت را به مغز خود حقنه كرديد، اجنبي نيز سيادت خود را به صورت شما تف خواهد كرد!

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲۴
در انتظار بررسی: ۴
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
UNITED STATES
۱۴:۴۴ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۰
۲۸
۱۲
میدونم نظر مو نمیزازین ولی اولا فرهنگ بومی ما فقط فرهنگ اسلامی نیست فرهنگ ایرانی هم هست ثانیا امام خمینی هم قبل از انقلاب مدتی را در کشورهای غربی گذراندند ثالثا این چه عزتی است که فیلمسازان و بازیگران و هر کس که اثری یا اندیشه ای دارد یا در بازداشت است یا دست از کار کشیده و یا به وطن فروشی و بی عزتی متهم می شود؟
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۸ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۰
آخی، حرف دله ما رو زدی.
بهرام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۵۴ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲
من نمی دونم که اینا چه روشن فکرایی هستن که نمیتونن حکومت رو از دست آدمای به قول خودشون خرفت و ضعیف و در بیارن و اصلاح کنن میگی روشن فکری خیلی خوب منم میگم هستی پس همینجا بمونو کشورتو بساز حتی یه گوشه کوچیک با غر زدنو مهاجرت و اینجور چیزا چیزی درست نمیشه bahramg4@yahoo.com
نیما
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۵۲ - ۰۷ مهر ۱۳۹۰
۱۴
۶
این فیلم چشم کورکورانه حوانان که می خواهند فقط بروند را باز خواهد کزد اتفاقا این دسته فیلم ها باید مورد حمایت هم قرار بگیزند تا جوانان آینده خود را روشنتر از آینه ببینند .
پاسخ
حسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۶ - ۰۸ مهر ۱۳۹۰
۱۰
۳
حاشیه خوبی بود به نسبت نوشته هایی که تو سایتای دیگه خونده بودم-واقعا همینه روشن فکری ما مشکل داره -
پاسخ
تهورا شمیسون
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۳ - ۰۸ مهر ۱۳۹۰
۱۲
۵
تا زمانی که هرتهیه کننده -کارگردان وبازیگرفیلم وسینما بامحدودیت زمانی -مکانی - و... ازهرلحاظامنیتی -جانی وحیثیتی وناموسی درکنترل و نبودن آزادی فکروعمل مواجه باشدهمین آش وکاسه هم هست بازیگران ازدرون خفه هستنندووقتی بیرون ازکشورمیروندناخواسته دچارهوس وبازی درفیلمهای ناجورمیشوندنمونه آن زیاداست که دراین قطعه نمی گنجد.
پاسخ
ناشناس
GERMANY
۲۳:۱۵ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۱
سلام من این فیلم دیدم بسیار زیبا بود حقایق رو نشون می داد.............
نوید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۰ - ۱۲ مهر ۱۳۹۰
۸
۹
احمق خرفت
پاسخ
reza
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۲۱ - ۱۷ مهر ۱۳۹۰
۴
۶
خرید وفروش وچر اکارت وکیشن و محصولات
rezanobakht56@yahoo.com
پاسخ
مهدي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۶:۵۵ - ۱۹ مهر ۱۳۹۰
۱۷
۱۳
دم شما گرم و خاک عالم بر سر آن روشنفکري که به باد دادن ناموس را افتخار خود ميداند.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۲۲ - ۲۱ مهر ۱۳۹۰
۵
۱۱
کسی که با مسائل از این قبیلی فقط میخواد اسمش سر زبونا بیوفته منفعت گراست نه هنرمند.هنر یعنی زیبایی نه کثافت به تصویر کشیدن
پاسخ
mina
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۵۴ - ۲۲ مهر ۱۳۹۰
۱۰
۱۰
سلام.واقعا با دیدن این فیلم شوکه شدم که این فیلم ایرانی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!؟؟؟؟
کارگردان خیلی عقده ای بود.از پگاه بعد از بازی در فیلم زندان زنان بعیدنبود.
پاسخ
امین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۳۲ - ۰۶ آبان ۱۳۹۰
۹
۶
مرگ بر امریکا
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۴۷ - ۲۷ آبان ۱۳۹۰
۵
۵
خيلي ضايست
پاسخ
hsh
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۳ - ۲۸ آبان ۱۳۹۰
۵
۴۹
ديدن اين فيلم براي هر ايراني باشرف لازم و واجبه
پاسخ
ali
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۲ - ۱۶ آذر ۱۳۹۰
۳
۳
بابا ای ول این فیلم از هر نظر توپ بود چه از نظر خوانوادگی سیاسی اجتماعی وفلسفی و...
اما بگم که این فیلم می خواست نشون بده که اگه ایران همه چیز رو ازاد گذاشته بود الان این جور نمی شد ولی باید بدانیم که اگر این فرد کثافت کاری خودش را نمی کرد ان وقت این اتفاق برای او نمی افتاد
پاسخ
امیرحسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۹ - ۰۴ دی ۱۳۹۰
۵
۱
سلام.من فقط میخوام یک چیزبگم اونم اینکه کی گفته هرکی که ازایران بره به کشورهای غربی اون روشنفکر وبه قول خودمون فرار مغز!!!!!!!اشتباه ما اینجاس که به اوناکه ازایران میرن فقط میگیم روشنفکر ولی به جوونایی که ایران هستن نمیگیم روشنفکر!! بابا ول کنین اون آدمای وطن فروش به خدا اونا روشنفکرنیستن باورکنین به کسی میگن روشنفکر که اول مردم کشورخودشو بخواد نه کشور دیگه!!!!
حالادیگه تصمیم باخودتون به چه کسایی بگین روشنفکر
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۱ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۰
کسی فهمید این آقا چی رو میخواد بگه به منم توضیح بده.
omid
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۵۳ - ۲۵ دی ۱۳۹۰
۳
۱
با سلام
حتما فیلم شرایط رو هم دیده اید...
چرا امروز تمام تفکر جوانان ما دیگر شعور ، معرفت،نجابت،علم و دانش ،خود باوری ،رسیدن به اوج افتخار برای وطن و ....... نیست؟
یعنی تمام مشکل ما اینه که نمیتونیم پارتی بگیریم و ازادی هر کار غیر اخلاقی رو نداریم؟
ایا اصلا فکر کردیم مهمانی های غیر اخلاقی و پارتی و.... با فرهنگ و اداب و منش ما ایرانی ها هماهنگ هست؟
درسته در ایران خیلی تفریحات سالم کمه(حداقل در بندر عباس که واقعا مکانی برای تفریح نداریم) ولی دلیل نیست ما چنین اعمالی رو انجام بدیم.
متاسفانه خیلی از جوانان ما کوتاه فکرن.
این فیلم خیلی از حقیقت های تلخ جامعه رو هم بازگو میکرد .و باز هم برای خودمان متاسفم که ما ایرانیان این گونه عمل میکنیم.

www.ashtad.mihanblog.com
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۰۱ - ۰۴ فروردين ۱۳۹۱
۲
۰
چرا همش میخواین فیلمایی بسازن که همش توش خوشی هست همش شعار باشه بابا این فیلم تصویر چیزیه که تو جامعه ما هست
پاسخ
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۳۲ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۱
۱
۲
امیدوارم زمانی برسد که مردم کشورم دست از خود کم بینی ، غرب زدگی و خودباختگی بردارند و برای شناخت فرهنگ غنی ومترقی این سرزمین بیشتر تلاش کنند.
مشکلات موجود در جامعه همیشه توسط افرادی به وجود می آید که خود باخته و مقلد کوروکورانه اندیشه پوچ غربی هستند،‌ محال است فردی واقعا و قلبا مومن باشد واز او جرمی سر بزند ، انسان بی مبدأ و معاد واقعا موجود وحشت ناکی می شود
پاسخ
بابک
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۰ - ۱۲ مهر ۱۳۹۱
۱
۰
فیلم خیلی قشنگی بود. نکتشم این بود که به هر کس اعتماد نکنید تا زمانی که مطمئن شدید که میشه بهش اعتماد کرد. البته یه مقدار میخواست یه سری جوونارو بترسونه...!
پاسخ
نادیا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۱۲ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۲
۰
۰
حیف از وقتم که تلف این فیلم شد..
پاسخ
چه فرقی میکنه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۵۵ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
ماشاا...همه فیلم رودیدند!
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها