کد خبر: ۱۶۱۳۳۲
زمان انتشار: ۱۶:۴۴     ۰۹ شهريور ۱۳۹۲
اولين تغيير در ميان روساي دانشگا‌ه‌هاي كشور در دولت يازدهم با حكم سرپرست وزارت علوم در حالي به نام دانشگاه صنعتي اصفهان خورد كه رييس سابق اين دانشگاه خود خبر بركناري خود را تنها در مكالمه 30 ثانيه‌اي از توفيفي شنيده است.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از رجانيوز،‌ اسماعیل همدانی گلشن رييس سابق دانشگاه صنعتي اصفهان با حكم جعفر توفيقي، سرپرست وزارت علوم جاي خود را به محمود مدرس هاشمی داد، تغيير كه بدون اطلاع قبلي همراه بود.

اگرچه انتظار جامعه دانشگاهي دانشگاه صنعتي اصفهان كه دانشگاه‌شان در ميان 10 دانشگاه برتر كشور است، انتخاب فردي علمي و خارج از زد و بندها است اما گزينش فردي حزبي و جناحي حاكي از پشت پرده سياسي در انتخاب گزينه جديد است.

گفته مي‌شود "محمود مدرس هاشمی" يكي از عناصر اصلاح طلب دانشگاه با رویکردهای فکری متمایل به عبدالکریم سروش سرپرست جدید دانشگاه شده است. این در حالی است که در ماجرای سال 88 و آتش سوزی در دانشگاه صعنتی اصفهان، برخی اساتید اصلاح طلب دانشگاه نقش کلیدی و لیدری این حرکت را داشته اند.

در همين راستا، اسماعيل همداني گلشن رييس سابق دانشگاه صنعتي اصفهان در گفت‌وگو با رجانيوز به جزئيات بركناري خود اشاره كرد و گفت: بدون هيچ اطلاع قبلي و اينكه وقت ملاقاتي با سرپرست موقت گذاشته شده و به ايشان ارائه گزارش شود بنده بركنار شدم.

وي با بيان اينكه به صورت معمول و طبق يك فرايند معمول بايد تغيير انجام شود، اظهار داشت: ساعت دو بعد از ظهر روز چهارشنبه تماس بسيار كوتاه در حد همان 30 ثانيه با آقاي توفيقي برقرار شد و سرپرست محترم وزارت علوم اعلام كرد كه ما مي خواهيم براي جابه جايي اجازه بگيريم، بدون اينكه هيچ پرسش و پاسخي صورت بگيرد و یا علت این تصمیم اعلام شود.

همداني گلشن با اشاره به اينكه بركناري بنده در فرايندي كاملا غير معمول و تعريف نشده  انجام شد، گفت: چه بسا از اين به بعد در كشور ما تغييرات اينچنيني تعريف شود.

به گفته رئيس سابق دانشگاه صنعتي اصفهان اين دانشگاه يكي از دانشگاه‌هاي بزرگ و مطرح و جزو چند دانشگاه برتر كشور است و دانشگاهي نيست كه با عجله و بدون بررسي و طي مقدمات لازم بشود در آن كاري انجام داد.

همداني تصريح كرد:‌ ما وقتي مي‌خواهيم يك رييس دانشكده را بعد از اينكه دوره مديريتش تمام شده است جا به جا كنيم، مقدمات زيادي را انجام مي‌دهيم از جمله برگزاري چند جلسه و امثال آن اما براي ما سوال است كه اين تعجيل براي چه بود و چرا اين فرايند طي نشد.

وي با بيان اين سوال كه  آيا آقاي توفيقي وقت نداشتند كه با رييس دانشگاهي كه مصوب شورايعالي فرهنگي است و از وزيري كه از مجلس راي اعتماد گرفته است، حكم دارد جلسه‌اي بگذارند، افزود: روشن است كه اطلاعات ايشان از دانشگاه اطلاع كاملي نبود چون به هر حال بسياري از موارد را بايد از زبان من مي‌شنيدند.

رييس سابق دانشگاه صنعتي اصفهان گفت: ما روز پنج شنبه جلسه روساي دانشگا‌ه‌ها را داشتيم و من هم برنامه داشتم كه در اين جلسه شركت كنم در همان جلسه هم ايشان مي‌توانستند اين جلسه را داشته باشند اما اينكه با اين تعجيل ساعت 2 روز چهارشنبه چنين اتفاقي بيفتد براي همه دوستان ما جاي تعجب است.

وي ادامه داد: جايگزين بنده با دفتر تماس گرفته بودند و گفته بودند كه به فلاني بگوييد نمي‌خواهد روز پنج شنبه در جلسه روساي دانشگا‌ه‌ها شركت كنند و خودم شركت مي‌كنم.

همداني گلشن با اشاره به فعاليت‌هاي گسترده دانشگاه صنعتي اصفهان ادامه داد: دانشگاه ما در چند سال اخير از نظر مباحث علمي و فرهنگي رشد خيلي خوبي داشته است و شاخص‌ها هم  اين را نشان مي‌دهد كه از جمله آن كارهاي عمراني، تجهيز آزمايشگاه‌ها، جذب هيات علمي، توسعه تحصيلات تكميلي،‌ افزايش بالاي مقالات و افزايش زياد ارتباط با صنعت است.

اين استاد تمام دانشگاه با بيان اينكه ما در حال حاضر درگير 8 طرح كلان ملي هستيم يا به صورت مجري با به صورت همكار، افزود: مديران ما همه مديران علمي هستند و اكثر روساي دانشكده‌ها و مديران ما استاد تمام هستند و مجموعه مديريت دانشگاه ما از لحاظ علمي  خيلي بالاست، در هيات رئيسه دانشگاه، خود من استاد تمام هستم و همچنين دو استاد تمام ديگر همراه با سه دانشيار در هيات رئيسه داشتيم.

به گفته همدانی گلشن، دانشگاه صنعتي اصفهان دانشگاهي بوده كه با محور اعتدال و استفاده از تمام ظرفيت‌هاي دانشگاه و به شدت در مسير رشد علمي و در كنار آن رشد فرهنگي و ديني در حركت بوده است و يك فضاي پر از آرامش، عقلانيت شكل گرفته بود.

همداني گلشن اظهار داشت: فضاي سياسي ما هم يك فضاي سياسي كاملا با نشاط در بستر عقلانيت بود به اين معنا كه هيچ گونه هرج و مرج و تنشي نداشت و يك انسجام خيلي خوبي هم در دانشگاه داشتيم و همه به هم كمك مي‌كردند.

وي همچنين تصريح كرد: البته يك اقليتي داشتيم كه اينها ديدگاه‌هاي افراطي سياسي داشتند و هميشه در همه مديريت‌هاي به شكل‌هاي فشار مي‌آوردند و سعي مي‌كردند كه تاثير گذار باشند اما عمده دانشگاه همدل بودند.

رييس سابق دانشگاه صنعتي اصفهان با بيان اينكه با توجه به موارد فوق اين تغيير باعث تعجب همكاران شد و سياسي بودن آن را تقويت كرد، اظهار داشت: به نظر مي‌رسد فشارهاي همين گروه اقليت كه به احزاب منحل شده خارج از دانشگاه وابسته هستند و فشارهايي كه از احزاب بيرون دانشگاه به وزارت علوم وارد شده است عامل اصلي اين تغيير بود.

همداني گلشن افزود: جالب است ما در ارتباطاتي كه با مسئولين وزارت علوم خارج از سرپرستي داشتيم، هيچ كس اطلاع از اين مسئله نداشت وقتي كه مي خواهد يك تغييري در دانشگاه اتفاق بيفتد حداقل در مجموعه معاونين وزارت علوم اطلاعي داشته باشند و نظر بدهند اما تا آنجا كه اطلاع داريم آنها هم خبر نداشتند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها