کد خبر: ۱۶۰۴۳
زمان انتشار: ۱۱:۰۶     ۲۸ تير ۱۳۹۰

يك روز پس از تصميم رهبران انقلاب بحرين درباره خروج از گفت‌وگو با آل خليفه مردم اين كشور در حمايت از اين تصميم در نقاط مختلف این کشور تظاهرات کردند.

به گزارش 598 به نقل از ایران، بحرینی‌ها با استقبال از این تصمیم جمعیت الوفاق، بر مطالبات مشروع خود برای دستیابی به آزادی، دموکراسی، آزادی بازداشت شدگان و توقف سرکوب شهروندان، تأکید کردند. نیروهای امنیتی نیز برای متفرق کردن تظاهرات، با حمله به معترضان ، به سوی آنها گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی شلیک کردند.

جنبش الوفاق بزرگ‌ترين جريان شيعي معارض بحرين با تأكيد بر جدي نبودن جلسات گفت‌وگوهاي ملي اين كشور تأكيد كرد كه به طور رسمي از گفت‌وگوهاي نمايشي رژيم آل خليفه خارج شده است. جنبش الوفاق در بيانيه‌اي تأكيد كرد: دلايل و داده‌ها نشان مي‌دهد كه اين گفت‌وگو به راه حل سياسي ريشه‌‌اي و اساسي براي بحران بحرين منجر نخواهد شد بلكه نتايج آن از پيش تعيين شده است و بحران را پيچيده‌تر مي‌كند.مقامات بحرين پس از ماه‌ها اعتراض‌ مردمي در اين کشور که به کشته شدن بيش از 30 تن و بازداشت صدها نفر انجاميد دراقدامي تبليغاتي مذاکره با مخالفان را آغاز کردند. صدها نفر از هواداران مخالفان کماکان در زندان به سر مي‌برند و بسياري از افراد بازداشت شده، تحت شكنجه قرار گرفته‌اند.شيخ علي سلمان، رهبر جمعيت وفاق گفته است دولت بحرين بايد نمايانگر خواست مردم باشد.

مبارزان بحرين خواهان مشارکت در قدرت هستند اما سال‌هاست که از تبعيض توسط خاندان آل‌خليفه شکايت مي‌کنند. اكثريت مردم اين کشور را شيعيان تشکيل مي‌دهند. اما در مبارزه اخير علاوه بر شيعيان، اهل سنت و چپگرايان نيز حضور يافتند. اعتراضات سياسي در بحرين از اواسط ماه فوريه و با تجمع معترضان در يکي از ميدان‌هاي شهر منامه (پايتخت) و درخواست از خاندان حکومتي آل‌خليفه براي اصلاحات سياسي، پيشبرد نظام مشروطه سلطنتي و مبارزه با فساد آغاز شد. به دنبال ناآرامي‌ها، نيروهاي امنيتي ضمن دعوت از ارتش سعودي براي مداخله نظامي به سرکوب گسترده مخالفان روي آوردند. گروه‌هاي حقوق بشري بارها نسبت به سركوب جنبش و انقلابيون اعتراض کرده‌اند.

50 زخمي در حمله به معترضان يمني

نيروهاي وابسته به علي عبدالله صالح رئيس‌جمهور يمن به تظاهرات بي‌سابقه «روز خشم» آتش گشودند و ده‌ها تن را زخمي كردند.نيروهاي صالح عليه شركت‌كنندگان در تظاهرات مردم در شهر الحديده كه حمايت خود از شوراي انتقالي يمن را اعلام مي‌كردند، تيراندازي كرده و از گلوله‌هاي گاز اشك‌آور استفاده كردند. در اين تظاهرات 50 تن زخمي شدند.

در همين حال ده‌ها تن از نيروهاي ويژه و گارد رياست‌جمهوري در ميدان «التغيير» صنعا به انقلابيون يمني پيوستند و اعلام كردند كه از تشكيل شوراي انتقالي جوانان انقلابي حمايت مي‌كنند. «عسكر زعيل» سخنگوي رسمي ارتش يمن و يكي از حاميان انقلاب يمن اعلام كرد كه ارتش به خواست جوانان انقلابي يمن احترام مي‌گذارد و با هر گامي كه اين جوانان در روند پيروزي انقلاب بردارند، همراه خواهد بود. اين در حالي است كه شهر تعز و تعدادي از استان‌هاي ديگر يمن را كه به مناسبت سي‌وسومين سالگرد ديكتاتوري صالح در يمن «روز خشم» ناميده بودند، تظاهراتي سراسري برپا و اعلام كردند اين روز براي يمني‌ها روز شومي است.

تظاهرات هزاران نفر در مغرب

هزاران مراكشي در پاسخ به فراخوان جنبش 20 فوريه در شهر هاي «رباط»، «كازابلانكا» و «طنجه» دست به تظاهرات زدند و تغييرات سياسي و برقراري عدالت اجتماعي را در كشور خود خواستار شدند.

شركت كنندگان در اين تظاهرات توسط نيروهاي امنيتي كه بطور گسترده در شهرها مستقر شده بودند، پراكنده شدند. مخالفان دولت مغرب با اعلام اين كه اصلاحات نمي‌تواند به مطالبه اصلي آنان يعني تفكيك قوا جامه عمل بپوشاند، خواستار ايجاد تغييرات بزرگ ‌تر در نظام سياسي اين كشور هستند.چندين شهر تونس شاهد تظاهرات شبانه در اعتراض به خشونت پليس بود چندين شهر تونس شاهد تظاهرات شبانه مردم در اعتراض به خشونت نيروهاي پليس بود. اين تظاهرات در محله هاي پرجمعيت در پايتخت و نيز در شهرهايي در شمال و جنوب و در مناطق ساحلي تونس برگزار و خيابان ها به صحنه تعقيب و گريز مردم و نيروهاي امنيتي تبديل شد. تظاهركنندگان در پايتخت تونس، توسل نيروهاي امنيتي به شيوه هاي نظام سابق براي سركوب و مجازات مخالفان را محكوم كردند. گروهي از قضات، احزاب و انجمن هاي حقوقي و سنديكاي روزنامه نگاران نيز اقدامات پليس را محكوم كردند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها