کد خبر: ۱۵۹۳۰
زمان انتشار: ۱۷:۵۸     ۲۵ تير ۱۳۹۰
به گزارش واحد مرکزی خبر، این مکان مقدس در ۶ کیلومتری شهر‌‌ قم‌ قرار دارد.

بیش از هزار سال پیش در شب سه شنبه ۱۷ ماه مبارک رمضان ، انسان صالحی به نام حسن مثله جمکرانی به دستور امام زمان (عج) فرا خوانده می شود .

وی در همین مکان فعلی مسجد ، حضرت را با جمعی از همراهان ملاقات و دستور بنای مسجد را با تشریفات خاص دریافت می کند و این مسجد مبارک را بنا بر جزئیات اوامر حضرت مهدی (عج) بنا می سازد .

طرحهای ملی عمرانی فراوانی در سطح کشور به اجرا گذاشته و یا تکمیل شده که در همه آنها کمکهای دولتی به چشم می خورد ، اما طرح جامع مسجد مقدس جمکران تا این مرحله فقط به دست مردم ساخته شده است.

مدیر اجرایی طرح جامع مسجد مقدس جمکران با اشاره به اینکه در سال ۱۳۷۶ نقشه برداری از کل مساحت طرح به میزان۲۵۰ هکتار اجرا و در سال ۷۸ طرح جامع کاربری توسط شورای شهر تایید شد می گوید : در سال ۱۳۸۰ طرح تفصیلی مسجد جمکران تهیه و از ابتدای سال ۸۱ مرحله اجرایی آن آغاز شده است .

عبدالحسین سیف الهی می افزاید : مساحت زمین اصلی مسجد مقدس در رینگ اول، نزدیک به ۵۸۰ هزارمتر مربع و مساحت زمین های رینگ دوم و خیابان ها نزدیک به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار متر مربع است.

مساحت پنج شبستان و ساختمان های اصلی مسجد ۲۹۴ هزار متر مربع است و برای ساختمان های اداری ، خدماتی و رفاهی مسجد ۱۲۸ هزار متر مربع و برای پارکینگ های سرپوشیده ۴۵ هزار مترمربع و پارکینگ های سرباز ۴۰۰ هزار مترمربع در نظرگرفته شده است.

مدیر اجرایی طرح جامع مسجد مقدس جمکران گفت : مساحت اجرای فاز اول از طرح اولیه ۴ میلیون مترمربع است .

وی به میزان بودجه ی هزینه شده برای اجرای طرح اشاره می کند و می گوید : تا این مرحله از طرح بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال آن هم فقط بدست مردم هزینه شده است .

کمکهای مردمی برای ساخت و تکمیل طرح جامع مسجد جمکران در دو بخش کمکهای داخلی و خارجی است که در بخش داخلی مردم ایران و در بخش خارجی شیعیان سراسر جهان کمکهای خود را ارسال می کنند.

تکمیل هر یک از بخشهای مسجد ، بانیان و خیران خاصی دارد به طور مثال برای ساخت هر یک از سردرهای شبستانها ، خیران و بانیان خاصی در نظر گرفته شده اند.

سیف الهی با اشاره به ساخت ۱۴ گلدسته اصلی و هشت در ورودی می افزاید : فاز اول طرح با ۹۸۰ میلیارد ریال تکمیل شده و هم اکنون در فاز دوم که شامل سفتکاری است قرار داریم و در فاز سوم مرحله نازک کاری انجام می شود.

وی در پاسخ به این سوال که به طورکلی چند درصد از این طرح ساخته شده و زمان تکمیل آن چه زمانی است می گوید : هم اکنون ۳۸ درصد از کل طرح ساخته شده است و روند ساخت و ساز به کمکهای مردمی بستگی دارد.

به گفته سیف الهی چنانچه کمکهای مردمی در طول امسال و سال آینده به میزان ۱۲۰ میلیارد تومان تحقق یابد ، طرح جامع مسجد مقدس جمکران در همین مدت تکمیل می شود .

وی می گوید: در صورت کامل شدن طرح ۹۰۰ هزار زائر قادرند بطور همزمان نماز اقامه کنند .

حجت الاسلام صدوقی مدیر روابط عمومی مسجد مقدس جمکران نیز با تشکر از کمکهای اداره راه ، شهرداری و سازمان میراث فرهنگی می افزاید: اگر چه این نهادها کمکهایی برای ساخت راههای مواصلاتی و سرویسهای بهداشتی کرده اند ، اما برای تکمیل این طرح ملی، نیازمند کمکهای جدی دولت هستیم .
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها