کد خبر: ۱۵۲۴۹۱
زمان انتشار: ۱۲:۱۸     ۰۶ مرداد ۱۳۹۲
نگاهي به چرايي ناكارآمدي تبليغ صرفه‌جويي آب در رسانه‌ها
چطور مي‌توان با مصرف آب كمتر، ظرفهاي غذا را شست؟ با استفاده از يك سطل آب خودرو را تميز كرد؟ مصرف كمتر آب هنگام استحمام چگونه ممكن است؟ هنگام وضو گرفتن چگونه شير آب را باز و بسته كرد بدون اينكه به صحت وضو اشكالي وارد شود؟ همه اينها تنها چند نمونه از سوال‌هايي است كه در ذهن عموم مردم وجود دارد و تا وقتي پاسخي روشن و عملي پيدا نكند، نميتوان انتظار داشت كه مشكل اسراف حل شود.
598: گرماي شديد هوا كه در نيم قرن اخير بي سابقه است بار ديگر بحث كمبود آب و برق و لزوم صرفه‌جويي در مصرف آنها را سر زبان‌ها نداخته است.

به گزارش رجانيوز، ايران جزو كشورهاي كم آب جهان از نظر جغرافيايي حساب مي‌شود اما مردمش دوبرابر ميانگين جهاني آب مصرف مي‌كنند. با اين حال چند سالي بود كه سايه جيره بندي آب از سر بيشتر مناطق كشور مخصوصا پايتخت، برداشته شده بود اما امسال به لطف گرماي چهل پنجاه درجه‌اي بار ديگر باب اين امر باز شده است.

به موازات اين امر بار ديگر بحث اسراف و لزوم اصلاح الگوي مصرف انرژي در ايران سر زبانها افتاده است و مسئولين به زبان خوش از دريچه همه رسانه‌ها از مردم خواهش مي‌كنند كه بيشتر مراعات كنند و كمتر انرژي و آب دور بريزند. اما جالب آنكه همه حرف مسئولين و كارشناسان و همه برنامه‌هاي رسانه ها از جمله رسانه ملي محدود شده است به تاكيد بر لزوم صرفه جويي. اما در تمام برنامه‌هاي صدا و سيما و در هيچكدام از صحبتهاي افراد مسئول راهكاري براي انجام اين صرفه جويي ارائه نمي‌شود.

واقعيت آن است كه با افزايش قيمت آب و برق بعيد است عموم مردم اصراري بر مصرف بيش از حد آنها داشته باشند اما متاسفانه بايد اعتراف كرد كه راه‌هاي كم مصرف كردن و اسراف نكردن را بلند نيستند.

چطور مي‌توان با مصرف آب كمتر، ظرفهاي غذا را شست؟ چطور مي‌توان با استفاده از يك سطل آب خودرو را تميز كرد؟ مصرف كمتر آب هنگام استحمام چگونه ممكن است؟ و حتي اينكه چگونه مي‌توان هنگام وضو گرفتن شير آب را باز و بسته كرد بدون اينكه به صحت وضو اشكالي وارد شود؟

 همه اينها تنها چند نمونه از سوال‌هايي است كه در ذهن عموم مردم وجود دارد و تا وقتي پاسخي روشن و عملي پيدا نكند، نميتوان انتظار داشت كه به صرف تاكيد بر ضرورت صرفه جويي، مشكل اسراف حل شود. صدا و سيما در اين بين نقش مهمي دارد. مي‌توان ميان برنامه‌هاي مختصر و آموزشي در قالي انيميشن و... ساخت و در آنها راهكارهاي درست مصرف كردن آب در تمام امور روزانه را آموزش داد. خيلي از اين موارد جزئي و به ظاهر بي اهميت اگر آموزش داده شده و نتيجه اين آموزش در تعداد ايراني‌ها ضرب شود، مي‌توان تصور كرد كه چه پيامدهاي كلاني در جامعه خواهد داشت.

اما موضوع ديگر آنكه اگر از لوله‌ها فرسوده و اهمال كاري سازمان آب در ترميم آنها بگذريم، مي‌توان به مسئولان پيشنهاد داد كه با تعويض رايگان يا ارزان قيمت شيرآلات منازل و اماكن عمومي و ادارات، راه بسياري از اسراف‌ها را ببندند. هنوز در بسياري از اماكن عمومي از شيرآلات قديمي و فرسوده استفاده مي‌شود. اين شيرآلات علاوه بر اينكه به علت فرسودگي آب را هد مي‌دهند، به جهت مكانيزم قديمي باز و بسته شدن نيز امكان اسراف را فراهم مي‌كنند.

در منازل هم همينگونه است. تجربه موفق توزيع همراه با يارانه لام‌پهاي كم مصرف ثابت كرد كه مي‌توان با اين روش جلوي بسياري از اسراف‌ها را گرفت. خيلي از ما اگر به شيرآلات منزل خود نگاهي بياندازيم حتما چند موردي را خواهيم ديد كه گويي اصلا براي هدر دادن آب ساخته شده‌اند.

مخلص كلام آنكه اسراف آب و انرژي در كشور ما امر پوشيده‌اي نيست و همه به آن اذعان دارند اما اين مشكل تنها با تهييج يا ارشاد مردم به صرفه‌جويي حل نخواهد شد. بايد راهكارهاي عملي براي صرفه جويي در همه كارهاي روزمره را به آنها آموزش داد و در كنار آن، موانع اصلي صرفه جويي را از پيش رو برداشت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها