خبرنامه دانشجویان ایران: مجتبی مرادی//
ماه عسل برنامه ای که چند سالی از شبکه سوم سیما ساعتی قبل از افطار پخش می
شود. این برنامه ظاهرا ساختاری مهمان محور دارد. و داستان هر قسمت آن را
مهمان هایی با سلایق گوناگون و از قشر های گوناگون شکل می دهند. اما به نظر
میرسد مجری آن مهمترین چالش هر سالهی آن است.
این برنامه که توانسته با شیوه ی خاص
خود ببننده های فراوانی را در این چند ساله جذب کند تقریبا از سیستم «یکی
در میان علیخانی» برای مجریانش استفاده میکند و امسال هم با توجه به اینکه
سال گذشته سید علی ضیا اجرای آن را بر عهده داشت، لاجرم نوبت به علیخانی
رسیده است.
اما برنامه دارای ایراداتی است و می توان با برطرف کردن آن به تاثیرگذاری هرچه بیشترش کمک کرد.
1) این برنامه در انتخاب سوژه های خود
به جز تعدادی اندکی نتوانسته سوژهایی در عین خاص بودن، ارزشی انتخاب کند.
متاسفانه حتی گاهی صرف اخلاقی نگاه کردن به مسائل این برنامه را به سمت
سکولار شدن سوق داده و این برای جامعه اسلامی خطرناک است . حتی این برنامه
می توانسته با نگاه عمیق تری به مشکلات امروز جامعه ی ما برنامه های
هدفمندتری برای مخاطبان خود تهیه کند ولی گاها پرداختن به بعضی مسائل که
صرفا جذب مخاطب یا سرگرمی دارد در این برنامه سبب شده که این برنامه از
مسیر اصلی خود که تاثیرگذاری حداکثری است، منحرف شود و نتواند به درستی از
این ساعات پر برکت و سر شار از معنویت که راه تاثیر گذاشتن بر مخاطب باز
تر است، بهره ببرد. این برنامه با دید بازتر می تواند با طرح مسائلی همچون
امربه معروف در قالب دعوت از مهمان هایی همانند یک از خانم هایی که در
جریان امر به معروف ضربه دیده اند که این روزها در هیاهوی مسائل سیاسی و بی
توجهی مسئولین و حتی نیروی انتظامی گم شده اند، به احیای این واجب فراموش
شده کمک زیادی کند و از این ساعات پر طرفدار بهترین استفاده را بکند.
مگر پرداختن به یکی از این خانم هایی
که جانشان را به خاطر دینشان به خطر انداخته ارزش کمتری از دعوت دو زوج
کوهنورد یا نمونه هایی همچون این را دارد؟
2) اما نقد بعدی که می توان وارد کرد
این است که مجری این برنامه با اینکه از مجریان توانای سیما است، متاسفانه
یا توانایی انتقال حالات معنوی هنگام افطار را به مخاطب خود ندارد یا
نمیخواهد داشته باشد. آیا مجریای که اجرای برنامهی نوروز را بر عهده
دارد نباید تفاوتی میان آن فضا و اجرای ویژه برنامهی افطار قائل شود. این
شاید گمشدهای باشد که تهیه کنندگان ماه عسل همواره به دنبال آنند و در نا
خودآگاهشان متوجه کمبود در نحوهی اجرا میشوند ولی راه تعویض مجری را
اشتباه طی میکنند. و البته عوض شدن مجری این برنامه در هر دوره موکد این
قضیه است. گرچه شاید برای تیم "ماه عسل" احسان علیخانی با توجه به توانایی
اجرای مناسب، گزینهی مناسبی برای رجوع باشد. ولی نکتهی اصلی همان حل نشدن
مجری در فضای معنوی پیش از افطار است. نمونهی خوبی برای حل شدن مجری در
برنامهای معنوی را میتوان مجری سال های قبل برنامه سحرگاهی شبکه یک
دانست. همان "آقای جمشیدی" که کاملا در برنامه حل می شد و حس معنوی لحظات
سحر را به زیبایی به مخاطب خود منتقل می کرد.
3) البته در هر صورت نمیتوان تعداد
بینندگان بالای این برنامه را نفی کرد ولی علاوه بر حضور سوژههای جذاب –
معروف و یا خارق العاده- از دلایل پرطرفدار شدن این برنامه ضعف سایر شبکه
ها و عدم برنامه ریزی درست آنها برای برنامه های هنگام افطار است. اینجاست
که تنها برنامهی زمان افطار شبکه های اصلی سیما توانسته است مخاطب زیادی
را به خود جذب کند و نباید به طرفداران زیاد این برنامه دلخوش کرد زیرا
مخاطب تنها انتخاب را برای برنامههای هنگام افطار دارد و برنامه های شبکه
های استانی نیز نتوانسته اند آنچنان که باید و شاید راضی کننده باشند.
پینوشت: برای آنکه استقبال از این
موضوع بیشتر شود مخاطبین نیز می توانند با ارسال پیامک به 20000355 و یا
تماس تلفنی با 27863000 و یا ارسال پست الکترونیکی به آدرس maheasal@tv3.ir
درخواست دعوت این خانم ها را در برنامه ماه عسل داشته باشند.