کد خبر: ۱۵۰۸۵
زمان انتشار: ۱۰:۳۸     ۱۱ تير ۱۳۹۰
به گزارش خبرگزاري فارس، در پي انتشار ادعاهايي به نقل از «سارا شورد» در مصاحبه با برخي رسانه‌ها در سازمان ملل متحد در خصوص وضعيت دو زنداني آمريكايي در جمهوري اسلامي ايران و مظلوم نمايي بي‌اساس بستگان اين دو آمريكايي بر مبناي اين ادعاهاي واهي و تلاش براي جلب توجهات، روابط عمومي نمايندگي جمهوري اسلامي ايران نزد سازمان ملل متحد در نيويورك، بيانيه‌اي در اين رابطه صادر كرد.

متن اين بيانيه به قرار زير است:

روابط عمومي نمايندگي جمهوري اسلامي ايران نزد سازمان ملل متحد اظهارات اخير خانم سارا شورد زنداني آزاد شده آمريكايي در مورد وضعيت دو زنداني ديگر آمريكايي و تكرار آن توسط بستگان دو فرد ياد شده را رد كرده و تأكيد مي‌كند، ديدگاه‌هاي قبلي خانم سارا شورد استانداردهاي بالاي رفاهي و اخلاقي در زندان‌هاي جمهوري اسلامي ايران و به‌ ويژه زنداني كه دو آمريكايي در آن به سر مي‌برند، را تأييد كرده است. تناقض و تغيير آشكار در اظهارات و ديدگاه‌هاي خانم سارا شورد در مورد شرايط وي و دو آمريكايي ديگر در زندان‌هاي ايران، تعجب برانگيز بوده و شائبه جدي فشارهاي سياسي بر آنها را ايجاد كرده است.

خانم سارا شورد در تاريخ جمعه 24 سپتامبر 2010 در مصاحبه با خبرگزاري آسوشيتدپرس، خواستگاري بائر (ديگر زنداني) از او در زندان و جشن تولدش به همراه يك كيك شكلاتي را بهترين خاطرات دوران بازداشتش مي‌داند.
وي در اين باره مي‌گويد: يكي از بهترين روزها در مدت بازداشتم زماني بود كه شين بائر و جاش فتال مامور زندان اوين را قانع كردند كه يك كيك شكلاتي را براي تولد 32 سالگي‌ام به درون زندان بياورند.

وي همچنين در تاريخ 7 دسامبر 2010 طي مقاله‌اي منتشره در وب سايت شبكه سي‌ان‌ان مي‌نويسد: زماني كه من در زندان اوين در تهران بودم يكي از ماموران زن زندان 2 بار گل براي من آورد، من شنيدم كه در باز شد و ديدم كه اين مامور در سلول ايستاده است با لبخند زياد و گل‌هاي رز ايراني و من از وي تشكر كردم.
ساراد شورد همچنين مي‌افزايد: برخي لحظات كه در اوج نااميدي به گريه مي‌افتادم، همين مامور زندان پيش من مي‌آمد و مرا در آغوش گرفته و دلداري مي‌داد.

* چهار بار دسترسي كنسولي، يك ملاقات مستقيم، چند تماس تلفني و ارسال مستمر نامه و كتاب

اظهارات فوق تنها بخشي از ديدگاه‌هاي خانم سارا شورد در مورد شرايط وي و دو همراه او در زندان‌هاي ايران است. به غير از شرايط مناسب نامبردگان در زندان، تاكنون حداقل چهار مورد دسترسي كنسولي، يك مورد ملاقات مستقيم خانواده‌ها در محل يكي از بهترين هتل‌هاي تهران، چند مورد تماس تلفني و ارسال مستمر نامه و كتاب براي اين زندانيان انجام شده است.

* تلاش بيهوده براي حل پرونده سه تبعه آمريكايي بازداشت شده در ايران از طريق فشارهاي سياسي

لازم است تأكيد شود پرونده بازداشت سه شهروند آمريكايي يك موضوع كاملا قضايي است و قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران به عنوان يك قوه مستقل در چارچوب قوانين موجود به اين پرونده رسيدگي خواهد كرد. لذا تلاش براي حل اين مسئله قضايي از طريق فشارهاي سياسي و رسانه‌اي اگر مضر نباشد قطعا بيهوده خواهد بود.

* شرايط نامناسب ميرقلي‌خان در زندان

اين نمايندگي همچنين توجهات را به گزارشات متعدد در خصوص وضعيت ناگوار زندانيان ايراني در زندان‌هاي آمريكا جلب مي‌كند. اين شهروندان عموماً در پي دام‌گذاري برخي از نهادهاي آمريكا بازداشت شده‌اند كه في النفسه يك اقدام مجرمانه تلقي مي‌شود. در اين رابطه اخبار و گزارشات متعددي در خصوص وضعيت وخيم سلامتي، عدم دسترسي برخي از آنها حتي به يك پتو و عدم دسترسي مناسب كنسولي و... دريافت شده و مكاتبات متعدد با وزارت امور خارجه آمريكا در اين زمينه به نتيجه قابل قبولي نرسيده است.

صرفاً به‌ عنوان نمونه يا‌دآوري مي‌كند كه وضعيت خانم شهرزاد ميرقلي‌خان، بانوي جوان ايراني و مادر دو دختر نوجوان پس از وخامت وضعيت جسماني و صرفاً پس از تلاش‌هاي همه جانبه مورد توجه دولت آمريكا قرار گرفت و وي كماكان در شرايط نامناسبي در زندان به سر مي‌برد.

گزارش‌ها در مورد ساير ايرانيان زنداني نيز وضعيت بهتري را ترسيم نمي‌كند.
در پايان تأكيد مي‌كند، با توجه به وضعيت تأثرانگيز و نامشخص زندانيان ايراني در زندان‌هاي آمريكا و عدم پاسخگويي نهادهاي مسئول اين كشور و اعلام قبلي آن به بان كي مون دبيركل سازمان ملل متحد، جمهوري اسلامي ايران خواستار ايفاي نقش سازمان ملل متحد به عنوان يك نهاد مسئول براي رفع موانع دسترسي كنسولي و مشخص شدن وضعيت ايرانيان در بند در آمريكا مي‌باشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها