کد خبر: ۱۴۹۶۴۷
زمان انتشار: ۱۹:۳۷     ۲۷ تير ۱۳۹۲
اعتراض‌ها به تبرئه قاتل یک سیاه‌پوست آمریکایی با اجرای ترانه‌ای به یادبود ادامه یافت؛ خواننده دیگری هم اظهار کرد در اعتراض به این حکم دادگاه فلوریدا دیگر در این ایالت برنامه اجرا نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، در شرایطی که تبرئه «جرج زیمرمن»، قاتل نوجوان سیاه‌پوست آمریکایی بار دیگر بحث تداوم سیاست‌های تبعیض نژادی در آمریکا را بر سر زبان‌ها انداخته و به برپایی تظاهرات‌های خودانگیخته در شهرهای مختلف آن کشور منجر شده است، دو خواننده آمریکایی راه متفاوتی برای ابراز مخالفت‌های خود با سیاستهای واشنگتن انتخاب کرده‌اند.

فوریه دو سال پیش (اسفندماه 90) «جرج زیمرمن» که نگهبان یک منطقه مسکونی بود در فلوریدا به سمت یک نوجوان سیاه‌پوست غیرمسلح به نام «تریون مارتین» شلیک کرد و وی را به قتل رساند.

انفعال و کوتاهی پلیس فلوریدا در دستگیری این نگهبان سفیدپوست از همان ابتدا با واکنش‌های گسترده‌ای روبرو شد. پلیس این ایالت تنها شش هفته پس از این قتل و در واکنش به فشارهای عمومی زیمرمن را دستگیر کرد.

«جرج زیمرمن» ادعا کرد مارتین را به این دلیل کشته است که این نوجوان سیاه‌پوست به سمت وی حمله‌ور شده و او به خاطر دفاع شخصی اقدام به تیراندازی کرده است.

بحث‌ها پیرامون این قتل هنگامی بالا گرفت که مشخص شد این نگهبان پیش از تیراندازی به سمت مارتین ابتدا با پلیس تماس گرفته اما پلیس به وی دستور داده است کاری انجام ندهد تا مأموران به محل مورد نظر برسند.

چند روز پیش هیئت منصفه دادگاهی در آمریکا «جورج زیمرمن» را از تمامی اتهاماتش تبرئه و وی را از زندان آزاد کرد.

این رأی دادگاه با اعتراض‌های گسترده‌ای روبرو شد و بار دیگر به بحث‌های مربوط به تبعیض نژادی در آمریکا را شعله‌ور ساخت.

به گزارش رسانه‌های آمریکایی، «بروس اسپرینگزتین»، خواننده و ترانه‌سرای آمریکایی در خلال اجرای کنسرتی در شهر «لیمریک» در ایرلند، آهنگ خود را به «تروین مارتین» تقدیم کرد.

وی در این کنسرت، ترانه «پوست آمریکایی (41 گلوله)» را اجرا و آن را به روح مارتین تقدیم کرد.

ترانه پوست آمریکایی برای اولین بار در اعتراض به حادثه‌ای در سال 1999 اجرا شد. در آن حادثه، 4 افسر پلیس با شلیک 41 گلوله فردی سیاه‌پوست را به قتل رساندند اما سپس از تمامی اتهامات تبرئه شدند.

آقای «بروس اسپرینگزتین» پیش از اجرای این ترانه گفت: «می‌خواهم اجرای این ترانه همانند نامه‌ای باشد که به کشور ارسال می‌شود تا بلکه عدالت برای تریون مارتین اجرا شود.»

ترجمه بخشی از متن ترانه «پوست آمریکایی» که روز گذشته به یادبود این نوجوان سیاه‌پوست اجرا شد در زیر آمده است:

 

«41 گلوله، و ما رهسپار این راهیم

از این جوی خون به سمت دیگرش گام برمی‌داریم

41 گلوله، دل شب را می‌شکافند

و تو روی پیکرش، در این راهرو، زانو می‌زنی و برای بقایش دعا می‌کنی.

چیست این؟سلاح است یا چاقو؟

یا که کیف توست؟... این، حیات توست

سر و سرّی در کار نیست

هیچ نکته رمزآلودی در اینجا نیست، دوست من

می‌توانند تو را تنها به خاطر زیستن در کالبد پوست آمریکا‌‌یی‌ات بکشند.

41 گلوله

41 گلوله

...»

یک خواننده دیگر آمریکایی به نام «استوی واندر» نیز به خاطر این حکم دادگاه ایالت فلوریدا گفت از این پس هیچ ترانه‌ای را در این ایالت برگزار نخواهد کرد.

وی در خلال اجرای برنامه‌ای در شهر کبک در کانادا گفت: «امروز تصمیم گرفتم تا زمان برچیده شدن قانون بکش تا کشته نشوی در ایالت فلوریدا دیگر هیچ برنامه‌ای را در این ایالت اجرا نکنم.»

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها