کد خبر: ۱۴۸۱۳
زمان انتشار: ۲۱:۰۲     ۰۵ تير ۱۳۹۰

بولتن نیوز: در حالیکه طبق قانون برنامه 5 ساله پنجم توسعه در طول برنامه پنجم باید 30 درصد گمرکات حذف بشوند و مهمتر از آن طبق اظهارات روسای گمرک 98 درصد کالاهای وارداتی از 40 گمرک کشور وارد می شود و 2 درصد کالاهای وارداتی از 132 گمرک دیگر وارد می شود چه دست هایی در کار است که نه تنها نمی گذارند حتی یک گمرک حذف شود بلکه هر روز یک گمرک جدید به دستور نماینده خاص ایجاد می شود.

 در حالی که مدت زیادی از ایجاد گمرک آمل که توسط معاون امور گمرکی افتتاح شده و هیچ ضرورتی به ایجاد آن نداشته نگذشته است ، ماه پیش گمرک مراغه بازگشائی شده و با ضرب الاجل ریاست کمیسیون اقتصادی مجلس قرار است ظرف 2 هفته گمرک خداآفرین نیز ایجاد و بازگشایی شود.


با توجه به اینکه خداآفرین در چند کیلومتری اصلاندوز قرار داشته و سالهاست که گمرک اصلاندوز به علت جنگ ارمنستان و آذربایجان عملاً تعطیل است چه ضرورتی به ایجاد گمرک خداآفرین که در کانون اختلاف دو کشور فوق قرار دارد و هر گونه ورود و صدور کالا و حتی مسافر امکان پذیر نیست و اساساً هیچ مراوده مرزی در خدا آفرین نداریم و به محض رفت و آمد توسط دو کشور فوق تیراندازی می شود، چه اصراری بر ایجاد یک گمرک آن هم در یک منطقه بحرانی وجود دارد؟

چرا به هنگام ورود هیئت اعزامی گمرک به منطقه عکس تمام قد رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بر سردر ورودی شهر خداآفرین که نماینده آن شهر نیست نصب می گردد؟ آیا تصویب 110 ماده قانون جدید گمرکی به مدت 3 روز در جزیره زیبای کیش در کمیسیون اقتصادی و علیرغم مخالفت شورای نگهبان به این لایحه غیر کارشناسی و مجدداً تاکید سخنگوی کمیسیون در نشریه هفته جاری گمرک مبنی بر اینکه تصویب لایحه جدید در کمیسیون ناشی از اضطرار بوده اینگونه بده و بستان های متداول را یاد آوری نمی کند؟

 

لذا پیشنهاد می گردد مصوبه ایجاد گمرک از گمرک ایران سلب و صرفاً  منوط به تصویب قانون گردد به ویژه اینکه به دلیل نزدیکی انتخابات، سوء استفاده غیر مستقیم از امکانات دولتی برای اخذ رأی دور از ذهن نیست.
آیا ایجاد گمرکات که هیچگونه توجیه اقتصادی ندارد اقدامی در جهت جهاد اقتصادی است؟اگر به گزارش هیئت اعزامی گمرک ایران به منطقه فوق نظری بیندازیم که به صراحت اعلام می کند که تاسیس گمرک خداآفرین فاقد توجیه اقتصادی است ولی صرفاً با درخواست نماینده مذکور گمرک ایجاد می شود نشان می دهد که کار کارشناسی در گمرک هیچ جایگاهی ندارد و فقط خواست نماینده ملاک عمل تصمیم گیری در گمرک ایران است.

در خاتمه اگر به مصوبه چگونگی احداث و گسترش منطقه آزاد ارس توجه قانونی صورت پذیرد (همانگونه که در سایت شفاف به گوشه ای از آن اشاره شد) و ببینیم که پادگان نظامی، شهر جلفا و مناطق حفاظت شده محیط زیست و زمین های معارض و پنج جاده مراصلاتی و ترانزیتی در آن واقع شده ایرادات وارده به منطقه آزاد ارس که تماماً غیر کارشناسی بوده و با عجله تصویب شده بیشتر نمایان می گردد. وقتی که 9 درب برای منطقه آزاد در نظر گرفته شد که فقط دو درب زیر نظر گمرک و 7 درب دیگر برای دسترسی محلی است این چگونه منطقه آزادی است؟ و وقتی 7 درب اصلی آن زیر نظر گمرک نیست منطقه آزاد چه معنی دارد؟
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها