کد خبر: ۱۴۶۳۳۴
زمان انتشار: ۱۳:۰۱     ۱۵ تير ۱۳۹۲
دومین نشست سران کشورهای صادرکننده گاز جهان در مسکو دستاوردهایی برای ایران به همراه داشت که نتایج آن را در معادلات و مبادلات آتی تجارت انرژی جهان شاهد خواهیم بود.
به گزارش 598 به نقل از تسنیم، حضور در هر همایش و نشست منطقه ای و جهانی به ویژه در حوزه انرژی اگر با برنامه ریزی و استراتژی هدفمند صورت گیرد برای کشورها دستاوردهای سیاسی و اقتصادی فراوانی به همراه خواهد داشت.

مهمترین رویداد بین المللی هفته گذشته در حوزه انرژی گردهم آمدن سران کشورهای صادرکننده گاز جهان بود که ایران نیز در متن این رویداد جهانی حضور پررنگی داشت.

با آغاز نشست کارشناسان در صبح روز شنبه (هشتم تیر) تبادل نظرها در حوزه صادرات گاز، راهبری یکپارچه تجارت جهانی این حامل انرژی، تدوین فرمولی مشخص در تعیین قیمت ها، رقابت پذیری گاز با دیگر منابع انرژی و ... بین نمایندگان کشورهای عضو کلید خورد.

پس از جلسه کارشناسان، نشست فوق العاده وزرای نفت و انرژی کشورهای صادرکننده گاز به منظور بررسی آخرین وضعیت تجارت جهانی این حامل انرژی و دستیابی به اجماع نظر پیش از برگزاری نشست سران، برگزار شد.

مهمترین دستاورد نشست های کارشناسان و وزاری کشورهای عضو GECF برای ایران، اجماع نظر بر روی میزبانی ایران در سومین نشست سران کشورهای صادرکننده گاز بود.

خبرهای غیررسمی از مذاکرات نمایندگان کشورهای عضو در حاشیه نشست های روز شنبه حکایت داشت. در این بین خبرها حاکی از دیدارها و رایزنی های وزیر نفت ایران و هیئت همراه با وزرای انرژی کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای آفریقایی بود.

افزایش سطح مبادلات تجاری در حوزه های نفت، گاز، فرآورده های نفتی و پتروشیمی محور اصلی این مذاکرات بود که بیشتر در راستای ایجاد توافق برای توسعه صادرات از سوی ایران به کشورهای مختلف صورت گرفت.

از سوی دیگر، مقامات نفتی ایران پیش از رسمی شدن مذاکرات تعیین دبیرکل آینده این مجمع جهانی، رایزنی هایی برای بسترسازی حضور موفق نماینده ایران در این رقابت را در برنامه خود داشتند. اینکه تا چه میزان پیاده سازی استراتژی های گازی کشور در حاشیه دومین مجمع سران صادرکننده گاز موفقیت آمیز بود را باید در نتایج نشست آتی تهران جستجو کرد.

نتایج رایزنی های انجام شده توسط مدیران نفتی و همچنین دیدارهای ریاست جمهوری ایران در حاشیه دومین نشست سران کشورهای صادرکننده گاز، در سفرهای دوجانبه مقامات کشورهای عضو و مقامات ایرانی در ماههای پیش رو مشخص خواهد شد.

در مجموع به نظر می رسد ایران پس از رایزنی های ناموفق انتخاب دبیرکلی این مجمع جهانی در دور گذشته، در دور جدید با دیپلماسی مطلوب تری وارد گود شده و با توجه به اینکه ایران امروز در مجامع جهانی به عنوان بزرگترین دارنده ذخایر گازی جهان شناخته می شود، موضع ایران در جهت دهی آینده تجارت جهانی گاز تأثیر به سزایی خواهد داشت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها