کد خبر: ۱۴۵۴۱۶
زمان انتشار: ۱۴:۱۵     ۱۱ تير ۱۳۹۲
وزیر خارجه ترکیه در حاشیه نشست «آسه‌آن» به خبرنگاران اعلام کرد که از همتای آمریکایی خود خواسته است که درباره گزارش‌های منتشر شده درباره جاسوسی واشنگتن از آنکارا توضیح دهد.

به گزارش 598،  فارس به نقل از روزنامه «الحریت»، «احمد داوداغلو» وزیر خارجه ترکیه از «جان کری» وزیر خارجه آمریکا خواستار توضیح درباره گزارش‌های منتشر شده در خصوص جاسوسی آمریکا از هیأت ترکیه شد.

داوداغلو به خبرنگاران در حاشیه انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا موسوم به «آسه‌آن» که در «برونئی» برگزار شد، درباره دیدار با کری گفت: من به او توضیح دادم که ما خواستار توضیح درباره رسوایی استراق سمع هستیم. کری به من گفت که آنها اطلاعات درباره این موضوع را محدود کرده‌اند اما اطلاعات را بعد از تکمیل کارهای لازم در اختیار ما قرار خواهند داد.

وزیر خارجه ترکیه ادامه داد: در اصل، ما فکر می‌کنیم چنین رخدادهایی نباید بین همپیمانانی چون آمریکا، ترکیه یا اتحادیه اروپا به وجود آید. ما وضعیت را بعد از دریافت توضیح و اطلاعات از طرف آمریکا بررسی می‌کنیم، البته ما وضعیت را به شکل دوستانه با کری دنبال می‌کنیم.

وزرای خارجه ترکیه و آمریکا همچنین درباره تحولات سوریه و روابط اسرائیل و فلسطین در حین دیدار یک ساعته خود گفت‌وگو کردند.

داوداغلو درباره فرایند سازش خاورمیانه میان فلسطین و تل‌آْویو گفت: جان کری خواستار کمک ترکیه شده است و اعلام کرده که ترکیه نقش مهمی در مذاکرات صلح فلسطین دارد.

وزیر خارجه آمریکا اشاره کرد که همتای آمریکایی وی درباره این فرایند سازش بسیار امیدوار است و ترکیه از هرگونه اقدام و ابتکار عمل صلح حمایت می‌کند و ایجاد یک دولت فلسطین را شرط اصلی صلح واقعی میان اسرائیل و فلسطین دانست.

داوداغلو ضمن ابراز نگرانی از درگیری‌های سوریه گفت: مداخله عناصر خارجی به ویژه حزب‌الله در جنگ داخلی سوریه نگران کننده است.

وزیر خارجه ترکیه ادامه داد که با جان کری درباره گام‌های احتمالی که می‌توان قبل از برگزاری کنفرانس صلح ژنو درباره سوریه اتخاذ شود، گفت‌وگو کرده‌اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها