کد خبر: ۱۴۴۱۱۱
زمان انتشار: ۱۱:۲۷     ۰۸ تير ۱۳۹۲
بانک مرکزی نرخ تورم منتهی به اردیبهشت‌ماه ۹۲ را ۳۴ درصد اعلام کرد این در حالی است که مرکز آمار این شاخص را در همان ماه ۳۱ درصد ارزیابی کرده بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» بانک مرکزی با استناد به خلاصه نتایج بدست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران بر اساس سال پایه 100=1390، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در اردیبهشت ماه 1392 به 163.7 رسید.

بر این اساس نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به اردیبهشت ماه 1392 نسبت به دوازده ماه منتهی به اردیبهشت ماه 1391 به 34 درصد رسیده است.

بانک مرکزی نرخ تورم فروردین ماه را 32.3 درصد عنوان کرد که نرخ تورم اردیبهشت 0.7 درصد افزایش نشان می‌دهد. عدد اعلامی بانک مرکزی، با رقم اعلام شده مرکز آمار ایران در دو ماه اخیر متفاوت بوده و به نظر می رسد هر چقدر ماه‌ها می‌گذرد، این فاصله بیشتر می‌شود. تورم فروردین ماه طبق آمار بانک مرکزی 32.3 و به گفته مرکز آمار 29.8 درصد بوده است که فاصله 1.5 درصدی را نشان می‌دهد.  

همچنین مرکز آمار تورم اردیبهشت را 31 درصد ارزیابی کرده که این بار فاصله عددی حدود 3 درصد است. طی سال‌های گذشته یکی از علل اصلی تفاوت آماری بانک مرکزی و مرکز آمار، سال پایه عنوان می‌شد اما هم‌اکنون که هم مرکز آمار و هم بانک مرکزی سال پایه آماری خود را سال 90 قرار داده‌اند، نباید این فاصله زیاد وجود داشته باشد، اما کما کان در آمارها اختلاف مشاهده می‌شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها