کد خبر: ۱۴۳۷۳۴
زمان انتشار: ۰۹:۲۵     ۰۶ تير ۱۳۹۲
طبیب‌زاده:
نماینده مردم تهران در خانه ملت گفت: اگر قوه قضائیه می‌خواهد مشی بهشتی را دنبال کند، نمی‌تواند با تساهل و تسامح رفتار عدالت طلبانه بهشتی را محقق کند.

به گزارش 598، زهره طبیب‌زاده نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، با اشاره به فرار سیدن سالروز هفتم تیر و سالگرد شهادت آیت‌الله بهشتی و 72 تن از یارانش، اظهار داشت: یکی از مشخصه‌های عمده انقلاب اسلامی بحث عدالت‌خواهی آن در جامعه است و دستگاه قوه قضائیه نیز مهمترین ضابطه و مجری تحقق عدالت محسوب می‌شود.

وی همچنین به نقش شهید بهشتی در دستگاه قضایی کشور اشاره کرد و افزود: نقش شهید بهشتی در مسئولیت‌هایی که در قوه قضایی و پایه‌گذاری قضا با رویکرد اسلامی و دینی نقش بی‌بدیل و تعیین کننده بود و در اوایل انقلاب یعنی زمانی که حرف از قضاوت بر اساس قوانین اسلام و قانون مجازات اسلامی مطرح بود، سخنی نامانوس در نگاه روشنفکران آن دوران به شمار می‌آمد.

نماینده مردم تهران در خانه ملت ادامه داد: شهید بهشتی تلاش کرد قضاوت اسلامی و عدالت اسلامی را در دیوان عالی کشور و قوه قضایی محقق سازد و پایه‌گذار آن محسوب شود. بخصوص نقشی که ایشان در قانون اساسی و بحث قضای این قانون داشت که به عنوان عدالت اجتماعی در قانون اساسی مطرح می‌شد.

طبیب‌زاده معتقد است اگر قرار باشد جامعه اسلامی رهنمودهای حضرت امام راحل (ره) و فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی را دنبال کند بی‌شک باید رویکرد قانون اساسی و عدالت‌محوری این قانون را سرلوحه عملکرد خود قرار دهد.

وی تاکید کرد: قوه‌قضائیه در حال‌حاضر باید با تاسی از روش و منش شهید بهشتی بدون توجه به جایگاه و موقعیت خانواده و قبیله متهمان به تمام آحاد جامعه نگاهی یکسان و عدالت‌طلبانه داشته باشد. چیزی که متاسفانه در شرایط فعلی کمتر شاهد آن هستیم.

نماینده مردم تهران در مجلس به برخی تخلف‌ها توسط برخی افراد در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: بسیاری از افرادی که دارای معوقات کمرشکن بانکی هستند؛دعواهای بین دولت و قوه قضائیه سبب عدم رسیدگی به پرونده‌های این افراد شده است. در حالی که قوه قضائیه با استعلام از بانک‌ها به راحتی می‌توانند این خاطیان را شناسایی کند.

طبیب‌زاده با بیان اینکه فرافکنی و سلب مسئولیت در شان دستگاه قضای جمهوری اسلامی نیست، گفت: اگر ما معتقد به عدالت هستیم چرا یک عده برای کوچکترین وام با کمترین مبلغ دچار مشکلات عدیده هستند و از سوی دیگر عده‌ای وام‌های میلیاردی می‌گیرند و آن را در تولید به کار نمی‌بندند و به دلالی و خرید و فروش ارز و سکه روی می‌آورند. مسئولان نیز خودشان به این قضیه اعتراف و اذعان دارند اما در جهت رفع این ظلم قدمی برنمی‌دارند که این ضعف قوه قضائیه است.

وی در ادامه به برخی پرونده‌ها در قوه قضائیه اشاره و تصریح کرد: ما الان آقازاده‌هایی داریم که علیرغم اینکه زمان زیادی از تعیین تکلیف پرونده آنان گذشته است و در دادخواست دادستان نیز علیه آنان اتهاماتی وارد شده به گونه‌ای که هر کدام از این اتهامات به تنهایی برای دستگیری و محاکمه آنان کافی است اما متاسفانه ما می‌بینیم که با این افراد با تساهل و تسامح برخورد می‌شود.

عضو کمیسیون آموزش تحقیقات مجلس ادامه داد: این متهمان به راحتی فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی خود را انجام می‌دهند.

طبیب‌زاده درمورد پرونده‌های کلان زمین‌خواری در کشور نیز گفت: ما امروز زمین‌خواری‌هایی رامی‌بینیم که هکتارها زمین مردم را گرفته‌اند اما دادستان و قوه قضائیه به عنوان مدعی‌العموم در صدد بازپس‌گیری آنان برنمی‌آید. بنابراین اگر قوه قضائیه می‌خواهد رسالت خود را به انجام دهد ابتدا باید از دانه درشت‌ها شروع کند.

وی تاکید کرد: با گرفتن دو فردی که مرتکب جرم‌های سبک و پایین شده‌اند اعلام قانون در عین حال لازم است اما به معنای اقتدار قوه قضائیه نخواهد بود.بنابراین قوه قضائیه زمانی می‌تواند از خود اقتدار نشان دهد که با دانه درشت‌ها برخورد کند.

این نماینده مردم در مجلس اظهار تاسف کرد متاسفانه سال‌هاست که مسئولان اجرایی و قضایی کشور بحث برخورد با دانه درشت‌ها را مطرح می‌کنند اما در عمل کاری از پیش نمی‌برند. به عنوان مثال در پرونده سه هزار میلیاردی هنوز چهار متهم اصلی به مجازات نرسیدند.

طبیب‌زاده با بیان اینکه شهید بهشتی فردی جسور بود، خاطرنشان کرد: اگر قوه قضائیه می‌خواهد مشی بهشتی را دنبال کند، نمی‌تواند با تساهل و تسامح رفتار عدالت طلبانه بهشتی را محقق کند.

وی در پایان تاکید کرد: باید در عمل عدالت جمهوری اسلامی را به مردم بچشانیم وگرنه با اعمال قانون به فرودستان جامعه حسن و توانایی مسئولان قضایی و هنر آنان محسوب نمی‌شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها