به گزارش خبرگزاري فارس از قزوين، صادق زيباكلام غروب دوشنبه در جلسه
مناظره با حسين اللهكرم كه با عنوان «اصولگرايي، اصلاحطلبي و افق
پيشِرو» در سالن اجتماعات دانشگاه علوم پزشكي قزوين برگزار شد، بيان كرد:
به صورت اساسي در ايران اسلامي پس از پيروزي انقلاب اسلامي تفكري وجود
داشته كه ميگويد اصطلاحهاي چپ و راست كه در فرهنگ غرب رايج است در ايران
كاربردي ندارد، در واقع در ايران چپ و راست به معنايي كه در غرب وجود دارد،
نداريم و ما همه ولايتمدار، مسلمان و پيرو خط امام هستيم.
وي ادامه داد: اما واقعيت اين است در نظام جمهوري اسلامي نيز هم چپ، هم
راست و هم اصولگرايي به معناي محافظهكاري، ليبراليسم و اصلاحطلبي وجود
دارد و بالاترين دليل ما نيز اين است كه اصولگرايي به آن معنايي كه امروزه
در فضاي سياسي كشور رايج است، در انتخابات تير 84 به وجود آمد.
استاد علوم سياسي دانشگاه تهران با اشاره به اصولگرايي از منظر سياسي
افزود: اصولگرايي كم و بيش محافظهكاري و جريان راست است و محافظهكاران و
اصولگرايان خواهان حفظ و تثبيت وضع موجود بوده و با تغيير و تحول مخالفند و
با تحول اصلاحطلبانه كه موجب ميشود قدرتشان خدشهدار شود، مخالف
هستند.
وي تأكيد كرد: مهمترين ويژگي اصولگرايان در ايران اين است كه به شدت
نگران حفظ قدرت بوده و به هيچ وجه حاضر نيستند جريان و گروه ديگري را در
قدرت سهيم كنند.
زيباكلام با اشاره به غربستيزي، استكبارستيزي، ذوب در ولايت و طرفدار
مستضعفان بودن به عنوان ويژگيهايي اصولگرايي مطرح شده توسط حسين اللهكرم
افزود: در سال 1360 كدام گروه مصداق تعاريف آقاي اللهكرم ميشوند، گروه چپ
ميرحسين موسوي يا حزب جمهوري اسلامي؟ آيا جريان چپ در دهه 60 ذوب در
ولايت، آمريكاستيزي، استكبارستيزي، ظلمستيزي نبود؟ پاسخ مثبت است و يكي از
ايراداتي كه از دولت مير حسين موسوي در دهه 60 گرفته ميشد وجود تمايلات
سوسياليستي و اقتصاد ضدسرمايهداري بود بنابر اين آنچه امروز به عنوان
تعريف اصولگرايي ميآوريد در دهه 60 بوده است.
وي تصريح كرد: از طرفي آنچه به عنوان اصلاحطلبي شناخته ميشود
ويژگيهايي است كه در منتقدين جريان چپ در دهه 60، 70 و 80 بود و امروز نيز
وجود دارد، در مقابل جناح چپ كه قدرت مطلق در دهه 60 را در دست داشت و
تفكراتش همانها بود كه در مورد اصولگرايان گفته شد.
اين استاد دانشگاه خاطرنشان كرد: حال در اين ميان جرياناتي سياسي
داشتيم كه همراه نبودند و خواهان آزادي مطبوعات، آزادي انتخابات، آزادي
انديشه و حاكميت قانوني بودند مانند جبهه ملي، نهضت آزادي، ملي مذهبيها و
امروز ديگر به آنها ملي مذهبي و جبهه آزادي نميگوييم بلكه به همه
اصلاحطلب ميگوييم و امروز جرياني كه به نام اصلاحطلبي شناخته ميشود
خواستار آزادي انتخابات، مطبوعات، انديشه، زندانيان سياسي و حاكميت قانون
است.
وي در ادامه در پاسخ به سؤالي در خصوص ديدار خاتمي با شيمون پرز گفت:
اينكه خاتمي با شيمون پرز مخفيانه ملاقات كرده، كاش خاتمي شهامت، جسارت و
لياقت داشت كه مخفيانه با شيمون پرز ديدار كند، خاتمي اگر اين جسارت را
داشت وضع اصلاحات بهتر از اين بود.
وي تأكيد كرد: ايكاش يكصدم و يكهزارم جسارتي كه احمدينژاد داشت در
خاتمي بود و من به جاي اينكه پاسخ دهم آيا خاتمي با شيمون پرز مخفيانه صحبت
كرده يا نه ميگويم ايكاش شهامت داشت و اينكار را ميكرد.