کد خبر: ۱۳۹۶۳۲
زمان انتشار: ۱۱:۳۲     ۲۱ خرداد ۱۳۹۲
اقتصاددان برجسته مجلس؛
دکتر محمد رجایی، عضو شورای عالی اجرای سیاست های اصل ۴۴ در گفتگو با خبرنگار گنابادآنلاین با اشاره به این که عدالت محور تمامی چیزهاست و ما نمی توانیم عدالت را در هیچ شرایطی کنار بگذاریم به تبیین اولویت های اقتصادی دولت آینده پرداخت.

به گزارش گنابادآنلاین ، نماینده ی مردم شهرستان های گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر این که واقعی کردن نرخ ارز باید یکی از مهمترین اولویت های اقتصادی دولت آینده در کوتاه مدت باشد، گفت: به نظر می رسد که یک اولویت هایی در کارهای ریاست جمهوری وجود دارد که باید برایشان سریع تر چاره اندیشی بکنند. یکی از آن موضوعات واقعی کردن نرخ ارز است که باید با مدیریت صحیح بازار، نرخ ارز از شکل حبابی خارج شده و به واقعیت برگردد که اگر این اتفاق بیفتد تا حدودی می تواند روی قیمت سایر کالاها نیز اثرگذار بوده و قیمت برخی را کاهش دهد و یا حداقل از افزایش قیمت خیلی از کالاها جلوگیری نماید و همچنین می تواند در تولید نیز اثر مثبت بگذارد. و در بلند مدت نیز فاکتورهای خیلی زیادی هست که دولت آینده باید به سمتش حرکت کند، از جمله تلاش برای مساعد شدن وضعیت کسب و کار، تسهیل در مراحل گرفتن موافقت نامه های مختلف، افزایش امنیت سرمایه، سرعت بیشتر خدمت رسانی ادارات و سازمان های دولتی به سرمایه گذاران، اصلاح سیستم بانکی، اصلاح قوانین مالیاتی، کم شدن و حتی عدم وابستگی به نفت و ...

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: ما در این تحریم هایی که شاهدش هستیم،  اگر وابستگی مان به نفت کمتر می بود قطعا آسیب کمتری می دیدیم. اگر درآمد ارزیمان متکی بر صادرات غیر نفتی می شد و تنوع زیادی داشت، قطعا خیلی کمتر با مشکل مواجه می شدیم. نامزدهای ریاست جمهوری باید یک برنامه ی کوتاه مدت و یک برنامه ی بلند مدت برای خودشان تنظیم کرده و ساز و کارهایش را شفاف و دقیق برای مردم بیان کند.

اینکه برخی می گویند در فلان مدت مشکلات اقتصاد را حل می کنند، باید بگویند چگونه می خواهند این کار را بکنند.

وی با تأکید مجدد بر لزوم شفافیت برنامه های اقتصادی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، تصریح نمود: اینکه برخی می گویند در فلان مدت مشکلات اقتصاد را حل می کنند، باید بگویند چگونه می خواهند این کار را بکنند. درست است که برخی مسائل در کوتاه مدت نیز قابل حل هستند اما حل اساسی مشکلاتی مانند تورم، اشتغال و ... با این حرف ها امکان پذیر نیست؛ بنابر این باید دقیق و شفاف بگویند و توضیح دهند که چه مشکلی را و چگونه حل خواهند کرد.

به نظر من زمان گذاشتن شاید خیلی منطقی نباشد.

حجت الاسلام دکتر رجایی افزود: به نظر من زمان گذاشتن شاید خیلی منطقی نباشد. چون تعداد زیادی از نامزدهای محترم شاید خیلی با ساز و کارهای اجرایی کشور آشنا نباشند و با یک محاسبات ذهنی بگویند که ما در فلان مدت این کار را می کنیم، ولی در عمل مسائل بسیاری وجود دارد که به آن ها توجهی ندارند. بنابر این به نظر من زمان تعیین کردن، بخصوص اگر کوتاه مدت باشد منطقی نیست و نه به مصلحت جامعه است و نه به مصلحت خود آن نامزدی که این حرف ها را می زند. با این وعده دادن های زیبا ممکن است در مردم انتظاراتی کاذب و به دور از دنیای واقعیت ایجادشود.

انتقاد شدید از  گزاره "عدالت بدون توسعه، توزیع فقر است"

نماینده ی مجلس نهم در ادامه نیز با انتقاد شدید از این عقیده که "عدالت بدون توسعه، توزیع فقر است"، گفت: این در واقع پیشینه اش بر می گردد به یک تئوری در سال 1955 میلادی که توسط سیمون کوزنتس مطرح گردید و مقاله ای نوشت که در آن ادعا نمود، رابطه ی بین رشد و نابرابری مثل رابطه ی یو (U ) وارونه است، به این معنا که در مراحل اول رشد نابرابری افزایش پیدا می کند، در مراحل متوسط ثابت می ماند و بعد کاهش خواهد یافت. یعنی به عبارتی می گفت شما کاری به کار توزیع نداشته باشید در کوتاه مدت نابرابری و در نتیجه فقیر ماندن فقرا را را بپذیرید و فقط بروید سرمایه گذاری کرده و تولید را زیاد کنید، خودش به طور طبیعی مشکل را حل خواهد کرد.

وی درادامه تصریح کرد: یک بحث دیگری هم که در این رابطه مطرح می شد این بود که می گفتند چون میل نهایی به مصرف در اقشار نیازمند بالا و در اقشار مرفّه و دارای سرمایه پایین است، پس پول را باید به این گروه های مرفه داد تا مصرف نکرده و در سرمایه گذاری هزینه نمایند. همچنین در آن زمان این عقیده مطرح بود که فقط سرمایه ی فیزیکی موتور توسعه است و شاید منظور کسانی که این گفته ها را مطرح می کنند این باشد که زمانی که تولیدی نداریم، در نتیجه چیزی نداریم که توزیع کنیم؛ به هر حال و با توجه به هر کدام از این عقاید شاید در گذشته هایی دور می شد برایش، آن هم به سختی، توجیهی یافت، اما در زمان حاضر دیگر ما این حرف را نمی توانیم بزنیم. زیرا اولا اقتصاد ما اکنون یک اقتصاد بزرگ است و امروزه با توجه به شاخص برابری قدرت خرید، اقتصاد ایران هفدهمین اقتصاد بزرگ دنیا محسوب می شود و تولید در کشور ما آن چنان هم ضعیف نیست و فقر اگر در کشور ما وجود دارد دلیل عمده اش بدی توزیع است که نیاز به عدالت را فریاد می زند.  ثانیا تئوری سرمایه ی فیزیکی (فیزیکال کپیتال) سال هاست که در جهان منسوخ شده و برای همان دهه های 1950 و 1960 بود.

عامل رشد در جامعه سرمایه انسانی است

دکتر رجایی خاطر نشان ساخت: از سال های 1980 به بعد بحث سرمایه ی انسانی مطرح شده است. یعنی آن چیزی که عامل رشد در جامعه می شود، سرمایه ی فیزیکی نیست، بلکه سرمایه ی انسانی است. شما اگر صدها میلیارد دلار داشته باشید اما نیروی انسانی ماهر و متخصص را نداشته باشید اینها هدر می رود. اما اگر شما مبلغ خیلی کمتر را بدهید به عده ای انسان کاردان و خلاق، این ها کلی تولید ایجاد می کنند و اصولا امروزه در ادبیات اقتصادی جهان به مبحث نیروی انسانی جایگاه ویژه ای داده می شود و نمونه های تاریخی خوبی نیز برایش وجود دارد. مانند آلمان که پس از جنگ جهانی دوم که همه چیزش نابود شده بود، سرمایه ی فیزیکی چندانی نداشت و کمک های آمریکا نیز چندان قابل توجه نبود، اما نیروی انسانی لازم و کافی را داشت که توانست با استفاده و با تکیه بر آن ها خود را به پیش ببرد و خیلی زود به قدرت های اقتصادی و صنعتی جهان نزدیک گردد.

عضو کمیسیون اقصادی نهمین دوره ی مجلس شورای اسلامی، تأکید نمود: علاوه بر این از سال های 1980 به بعد، دانشمندان و متفکران اقتصادی برجسته ی جهان، این عقیده  را مطرح نموده اند و هم اکنون نیز به طور جدی مطرح است که عامل رشد در جامعه افراد مبتکر و خلاق هستند و در زمانی جامعه می تواند از تمامی نیروهای خلاق خود استفاده نماید که تمامی خانواده ها بتوانند فرزندان خود را به مدارس و دانشگاه بفرستند. چه بسا یک آدم بسیار نابغه و بسیار خلاق، در یک خانواده ی فقیر متولد بشود و اصلا زمینه ی شکوفایی استعدادش بروز نکند که اگر امکانات شکوفایی استعدادش را داشت می توانست در حوزه ای خاص تحولی عظیم را ایجاد نماید. بنابر این امروز این تئوری و نگرش که عدالت بدون توسعه توزیع فقر است، کاملا منسوخ است و تعداد قابل توجهی از اقتصاددانان می گویند که اگر می خواهید به توسعه برسید باید فقر را ریشه کن کنید و نابرابری ها را در جامعه کاهش بدهید.

حجت الاسلام دکتر محمد رجایی، اضافه کرد: به علاوه در همان سال های 1955 نیز که کوزنتس این عقیده را مطرح نمود، با توجه به ساختار و شرایط اجتماعی آن روز غرب آن را بیان کرده بود، که با واقعیتهای کشور ما سازگار نبوده است و پایان نامه های زیادی نیز در سطوح کارشناسی ارشد و دکترا نوشته شده است که در آن ها تئوری کوزنت تایید نشده است و وقتی منحنی مربوط به کوزنت را در ایران تخمین زده اند، حتی از نظر ریاضی هم در کشور ما اثبات پذیر نبوده است. پس از نظر علمی هم این نگرش در ایران پاسخ نمی دهد.

نمی توانیم عدالت را در هیچ شرایطی کنار بگذاریم

وی با تأکید بر اصل عدالت، تأکید نمود: از تمامی این ها گذشته، از نظر مکتبی و مذهبی نیز، عدالت محور تمامی چیزهاست و ما نمی توانیم عدالت را در هیچ شرایطی کنار بگذاریم. مقام معظم رهبری نیز بارها بر اصل بودن عدالت تأکید نموده اند؛ بنابر این نامزد اصلح انتخابات ریاست جمهوری و ریاست جمهور آینده کشور ما باید واقعا به این توجه داشته و با تمام وجود این اصل را پذیرفته باشد که یکی از مهمترین محورها و حتی می توان گفت مهمترین محور فعالیت هایش باید تلاش در جهت رفع فقر و ایجاد عدالت وابجاد فرصتهای برابر برای همه در جامعه باشد؛ که اگر غیر از این باشد دوباره جامعه به سمت مشکلاتی که مردم در گذشته داشته و اکنون نیز دارند، بر خواهد گشت.

تیم اقتصادی دکتر جلیلی همگی افرادی قابل اعتماد و سرشناس هستند

نماینده ی مردم گناباد و بجستان در مجلس نهم، در پاسخ به پرسشی راجع به تیم اقتصادی دکتر جلیلی وبرنامه اقتصادی ایشان گفت: تیم اقتصادی همراه با دکتر جلیلی، همگی افرادی قابل اعتماد و سرشناس هستند؛ آقای دکتر داوودی یکی از اساتید برجسته ی دانشگاه شهید بهشتی است، آقای زاهدی وفا از اساتید معتبر دانشگاه امام صادق و آقای دکتر درخشان هم از اساتید دانشگاه علامه طباطبایی هستند، که همگی از لحاظ علمی در سطحی بسیار خوبی هستند.

 

وی در پایان نیز، با تأکید بر اهمیت بالای در نظر گرفتن مزیت های نسبی مناطق مختلف برای فعالیت های اقتصادی، گفت:اگر صنایع ما در راستای مزیت های نسبی مناطق مختلف به کار گرفته بشوند، قطعا موفق تر هستند. مثلا ما در گناباد معادن کائولن زیادی داریم که به طور خام و با صرف هزینه به سایر نقاطی مانند یزد حمل می شود و سپس محصول تولیدی با صرف هزینه بر میگردد. طبیعتا اگر در این منطقه کارخانه ای که مصرف کننده ی کائولن است، احداث شود، صرف جویی زیادی در هزینه ها می شود و امروز در بازار رقابتی دنیا، هزینه ی تمام شده حرف اول را می زند و ما هم قطعا باید به دنبال این حرکت کنیم؛ اما یک محدودیت هایی نیز از لحاظ سیستم اجرایی کشور در این موضوع وجود دارد که باید آن ها نیز حل گردد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها